Gå til innhold

BMW M1


jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

Det midterste bildet fra bmwe9 er race-utgaven. Den hadde flere forskjellige trimmingsgrader. Hos BMW Mobile Tradition står det en turbomatet utgave laget for Gr.5, den har så brede framhjul at pedalene er flyttet lengre inn pga. hjulbrønnen, så sjåføren måtte sitte litt vridd for å kjøre! :shock::-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest noe om den for en stund siden.for å få lov til å være med på gatebil løp,måtte bmw først selge 200 eller 400 slike biler til "vanlige " folk,før det ble godkjent.tror racing-bilen hadde 750 hk,mens den vanlige hadde litt over 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Much speculation surrounded the BMW Motorsport Division in 1976 on the development of a GT race car for homologation in Group 4 and Group 5 racing. To qualify, BMW had to build at least 400 identical cars in 24 months. The car became known as the "Mid-Engined BMW M1 Project" (E26) and was started in 1976 and completed in 1980.

The Giugiaro-designed M1 was to be assembled by Lamborghini, but Lamborghini's poor financial situation and assembly delays caused BMW to move assembly to Baur, the German convertible builders. By the time production resumed, the homologation rules for international Group 5 racing had been changed. Since BMW had not met the required sales figures, the M1 went to the new Procar series instead. By the time BMW had sold enough cars, the M1 was no longer competitive for Group 5 racing. In 1981, David Cowart and Kenper Miller won the IMSA GTO category. The M1 Procars became largely featured as a support series for most Formula 1 races throughout Europe until the car was discontinued in 1981.

Production Notes:

(Provided by the M1 Register)

First car completed on July 10th, 1978

Last car completed on Feb.13th, 1981

All VINs have the same 14-digit prefix (WBS59910004301XXX) with individual 3-digit suffices. The entire production range used numbers 001 to 460, with seven numbers never used (045 to 049, 428, 431) and two Group 5 race cars built without VINs.

Production Breakdown:

1979 - 79 cars (41 road, 38 race)

1980 - 188 cars (178 road, 10 race)

1981 - 188 cars (180 road, 8 race)

Total: 455 cars (399 road, 56 race)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke nedlatende på noen måte, men det ene bildet jeg fant av M1 i albumet ditt var ikke akkurat i stil med de som allerede er postet i denne tråden da... Det var rimelig langt hold og vanskelig å se detaljer.

På den annen side skjønner jeg godt at det er litt kult å vise fram hvis det er du selv som har tatt bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...