Gå til innhold

Flertall på meningsmåling for første gang siden 2002

bmw_fannrem
 Share

Hvilken regjering vil vi ha?  

44 stemmer

1. 1. Hvilken regjering vil vi ha?

• Ap, Sv og Sp
      8
    • H, krf og V
      3
    • H, krf, V og Frp
      33

Anbefalte innlegg

Vi er veldig lite innbyggere i et stort land.

Vi trenger og ta vare på verandre.

Jeg vil ha en regjering som drar mot sosialisme. For heller være at jeg betaler 2% mer skatt, så lenge jeg for hjelp når jeg trenger det , og ikke blir ruinert av og gå til lege.

Er lei av og høre de som klager over veiskatt og årsavgiftene. Og altid sammenligner oss med sverige.

Vi er vel nesten halvparten så mange som svenskene, vi har myyye mer vei i norge, og myyye vanskeligere steder og bygge + vedlikeholde av veiene en svenskene.

Svenskene betaler mer skatt en oss, har samme bensin priser, jobber mer en oss og for mindre i lønn en oss. De har nesten ingen fri dager som vi.

Årsavgiften dekker nesten ikke snømåking av vei vinterstid en gang. Tenk de bilene som er ute 8-12 timer per dag. 1200 i utgifter bare på bilen + 120/130 kr til duden som kjører.. Blir brått kr av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sosialdemokrati:

Ti kamerater spiste middag sammen på restaurant hver dag. Regningen kom alltid på 1.000 kroner totalt. Siden det var stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet. De fire fattige slapp å betale. Den femte betalte kr. 10, den sjette kr. 30, den syvende kr. 70, den åttende kr. 120, den niende kr. 180 og den tiende og rikeste skulle betale kr. 590. Alle var fornøyd med ordningen inntil restauranteieren en dag tilbød dem rabatt. De var stedets beste kunder, så han tilbød et avslag på kr. 200,- per middag. Fortsatt ville gruppen dele regningen etter skattemodellen, så de fire fattigste skulle ikke betale. Spørsmålet var hva som skulle skje med de seks andre, hvordan skulle rabatten fordeles?

Kr. 200 delt på seks ble kr. 33,33 i avslag. Det betød at person fem og seks ville få betalt for å spise, og det var klart urimelig. Restauranteieren foreslo å redusere regningen omlag likt for alle, og ville utarbeide et forslag. Det innebar at også den femte fikk spise gratis, og den sjette skulle betale kr. 20, den syvende kr. 50, den åttende kr. 90, den niende kr. 120, mens den rikeste fikk redusert regningen fra kr. 590 til kr. 520. Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før.

Utenfor restauranten begynte de imidlertid å sammenligne hva de hadde spart.

Jeg sparte bare en tier, mens han sparte kr. 70 sa sjettemann og pekte på den rike tiendemannen. Akkurat, sa femtemann, som også fikk kr. 10 i avslag. Han er rik, men fikk likevel syv ganger så mye som jeg. Hvorfor skal de rike alltid få mest, ropte den syvende, som fikk kr. 20 i rabatt. Og vi fikk jo ingenting, ropte de fire fattigste i kor. Dette systemet utnytter de fattigste. Stemningen ble rask så hatsk at de ni banket opp tiendemann. Neste kveld kom han ikke på middagen, så de spiste uten ham. Da regningen kom oppdaget de noe enda viktigere. Det manglet 520 kroner.

Stem riktig på mandag da! ;)

Det er viktigere AT dere stemmer enn HVA dere stemmer. Valgdeltagelsen er faretruende lav her i landet, og det er faktisk 1/3 av stemmeberettige innbyggere her i landet som ikke har "rett til" å klage over hvordan landet styres, all den tid de faktisk ikke gidder å dra den late rævva si opp av sofaen EN enkelt dag i året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften dekker nesten ikke snømåking av vei vinterstid en gang. Tenk de bilene som er ute 8-12 timer per dag. 1200 i utgifter bare på bilen + 120/130 kr til duden som kjører.. Blir brått kr av slikt.

Ja, og det dekker nok ikke de 40 milliardene vi betaler inn årlig heller? Staten tar inn 40 millioner bare på bensinavgifter hver eneste dag. Jeg tror nok det dekker "litt" snømåking. Det er fakta at under 1/3 av alle avgiftene går tilbake til bilistene i form av veier etc., så at de har nok til å dekke måking til månen og tilbake tviler jeg ikke på - om de bare hadde brukt det på bilistene i stedet for å melke bilistene for å få valgløftene sine til å gå rundt.

Det har blitt ymtet frempå at Norge ligger mangfoldige titalls år bak på veivedlikehold/veibygging i forhold til hva de burde gjort. Jeg husker ikke konkrete tall, men saken er den at det vil koste vanvittig mye å ruste opp landet hva veier angår fremover.

Hva skjer når olja tar slutt? Hva skal vi leve av? Norge har helt sinnsykt dårlig inntjening/egenproduksjon sett bort fra olja. Danmark har såvidt jeg husker samme brutto nasjonalprodukt sammenlignet med Norge, og det uten den milliardinnbringende oljeproduksjonen!

Det er på tide at landet rustes opp til å takle en tid uten oljeproduksjon, hvis ikke går det rett på rævva med hele Norge når havbunnen går tom. Oljefondet varer ikke lenge, så et "skippertak" den dagen det tar slutt nytter ikke. Opprusting av både veinett og industri må gå over tid. Men med våre transportmuligheter, og ikke minst priser, så er det vanskelig å tjene noe på eksport fra dette molbolandet. Det eneste vi kan gjøre er å kjøpe ting med oljepengene våre, til den dagen det tar slutt...

Forøvrig er det en annen tråd om valget lenger nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier bare FRP jeg..kan umulig bli verre enn det er i dag..

hvis noen her kan fortelle logikken i hvorfor f.eks bensinprisene stiger i taket da vi faktisk har tjent over 100 oljemilliarder mer hittill i år enn i samme periode i fjor?

Når faktisk oljeprisen stiger,Staten tjener mer penger..så hvorfor da sette OPP bensinprisen enda mer?? Det er så ulogisk som det går an og få det! :evil:

Politikerne som sitter og skal styre dette såkalte "velferdslandet" bør skjemmes..ikke noe som helst blir gjort av det de lover..ingen nye veier, fjerne bomstasjoner som ribber folk som er avhengig av og kjøre gjennom dette daglig for og komme seg på jobb,endre det dårlige tilbudet til de eldre,fikse de elendige skolene som ikke en gang er godkjent av Helsetilsynet..men det som irriterer mest er avgifter opp på avgifter... vi er verdens rikeste land men verdens dyreste land og bo i..

når skal vi nordmenn få nyte litt av disse oljemilliardene som renner inn..?

bondevik & co kan BRENNE i helvete! :evil:

Gi Hagen en sjanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når olja tar slutt? Hva skal vi leve av? Norge har helt sinnsykt dårlig inntjening/egenproduksjon sett bort fra olja. Danmark har såvidt jeg husker samme brutto nasjonalprodukt sammenlignet med Norge, og det uten den milliardinnbringende oljeproduksjonen!

Det er på tide at landet rustes opp til å takle en tid uten oljeproduksjon, hvis ikke går det rett på rævva med hele Norge når havbunnen går tom. Oljefondet varer ikke lenge, så et "skippertak" den dagen det tar slutt nytter ikke. Opprusting av både veinett og industri må gå over tid. Men med våre transportmuligheter, og ikke minst priser, så er det vanskelig å tjene noe på eksport fra dette molbolandet. Det eneste vi kan gjøre er å kjøpe ting med oljepengene våre, til den dagen det tar slutt...

Forøvrig er det en annen tråd om valget lenger nedover.

Kunne ikke bli mer enig med deg Gunnar...

Den dagen olja er tatt opp og vi har knust sparebørsja er vi et U-land!

Det må satses og det må skje nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sosialdemokrati:
Ti kamerater spiste middag sammen på restaurant hver dag. Regningen kom alltid på 1.000 kroner totalt. Siden det var stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet. De fire fattige slapp å betale. Den femte betalte kr. 10, den sjette kr. 30, den syvende kr. 70, den åttende kr. 120, den niende kr. 180 og den tiende og rikeste skulle betale kr. 590. Alle var fornøyd med ordningen inntil restauranteieren en dag tilbød dem rabatt. De var stedets beste kunder, så han tilbød et avslag på kr. 200,- per middag. Fortsatt ville gruppen dele regningen etter skattemodellen, så de fire fattigste skulle ikke betale. Spørsmålet var hva som skulle skje med de seks andre, hvordan skulle rabatten fordeles?

Kr. 200 delt på seks ble kr. 33,33 i avslag. Det betød at person fem og seks ville få betalt for å spise, og det var klart urimelig. Restauranteieren foreslo å redusere regningen omlag likt for alle, og ville utarbeide et forslag. Det innebar at også den femte fikk spise gratis, og den sjette skulle betale kr. 20, den syvende kr. 50, den åttende kr. 90, den niende kr. 120, mens den rikeste fikk redusert regningen fra kr. 590 til kr. 520. Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før.

Utenfor restauranten begynte de imidlertid å sammenligne hva de hadde spart.

Jeg sparte bare en tier, mens han sparte kr. 70 sa sjettemann og pekte på den rike tiendemannen. Akkurat, sa femtemann, som også fikk kr. 10 i avslag. Han er rik, men fikk likevel syv ganger så mye som jeg. Hvorfor skal de rike alltid få mest, ropte den syvende, som fikk kr. 20 i rabatt. Og vi fikk jo ingenting, ropte de fire fattigste i kor. Dette systemet utnytter de fattigste. Stemningen ble rask så hatsk at de ni banket opp tiendemann. Neste kveld kom han ikke på middagen, så de spiste uten ham. Da regningen kom oppdaget de noe enda viktigere. Det manglet 520 kroner.

Stem riktig på mandag da! ;)

Det er viktigere AT dere stemmer enn HVA dere stemmer. Valgdeltagelsen er faretruende lav her i landet, og det er faktisk 1/3 av stemmeberettige innbyggere her i landet som ikke har "rett til" å klage over hvordan landet styres, all den tid de faktisk ikke gidder å dra den late rævva si opp av sofaen EN enkelt dag i året!

Hehehe...den lille "reminderen" er temmelig artig...enkelt & greit... :D:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen salget av privatbiler ble frigitt midt på 60-tallet, etter restriksjonene fra etterkrigsårene, så utarbeidet samferdselsesmyndighetene er transportøkonomisk plan, som bl.a. omhandlet veibygging. Med denne planen fulgte det et kart.

Jeg har riktignok ikke lest denne planen eller sett kartet selv, men jeg har fått referert litt fra det fra en som faktisk har et eksemplar av denne, den dag i dag. For 40 år siden var det planlagt 4-felts motorvei mellom Lillehammer og Oslo - den er ennå ikke realisert! Og hadde det ikke vært for Lillehammer-OL '94 så hadde ikke Mjøsregionen hatt den standarden det er på veiene i dag heller. Da hadde E6 fortsatt gått gjennom Hamar, og nesten helt nede i strandkanten på Mjøsa videre sørover. Det hadde nå i 2005 vært bare en beskjeden opprustning av den gamle "kjerreveien" som man bruddvis skimter langs dagens E6.

Det er et faktum at store deler av veinettet vårt, i allefall fra Østlandet og nordover til Trondheim faktisk følger det gamle hestetråkket som Pilegrimsleden en gang var! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er vel danmark og sverige litt gjeldslaver også om jeg ikke husker riktig. :wink: Og nok en gang: Svensker betaler mer i bensin en oss+ er det dubbelte .

Og vi har andre ting og passe på i landet også.

Som du sier er ikke olja evig varende, derfor kan vi ikke bare bruke en milliard ekstra her og der som idioten hagen mener..

Uansett ,et parit kan ikke levere valg løftene sine ved mindre det er flertall i stortinge som stemmer for.

Så skal 100% av valg løftene holde, må kun et parti sitte. (desutten sier de ikke at det er løfter, men noe de jobber for og gjennomføre)

Mye av det du ser på tv er skuespill for og kapre velgere i siste øyeblikk , det gjelder og skille rett fra galt, og ikke høre på en person som har stått og studert seg selv forran speile , bare for og se hvordan han ser ut når han snakker, eller et partti som basere seg på unge velgere, drar rundt på stands med unge lett kledde piker og hyler billigere alkohol.

Poletikk er ikke lett, og det er mye og sette seg inn av historie .

Man trenger god innsikt i staten norge, og hvordan pennger disponeres rundt. Jeg vil ikke ha bommstasjon mellom hver komune, jeg vil ikke betal samme pris for en lege time som en tannlege time, jeg vil bli opperert av de beste som er i landet, uten og måtte bla opp en million, jeg vil leve godt når jeg blir eldre, jeg vil ikke leve i en campingvogn som mange av de eldre i statene gjør. Jeg vil vite at maten jeg spiser er trygg, jeg vil vite hva jeg døtter i meg, hva neste gennerasjon puster i.

Jeg vil vite at jobben min er trygg , at noen kan sette ned en finger ide grensene blir tøyd for langt, jeg vil vite at jobben min blir i norge, og flyttet til polen fordi det er rimeligere.

Ikke lett og forklare alt , men jeg vil iallefall ha en trygg framtid og jeg mener dette passer meg best og stemme for bassert på hva tiden har vist i norge over ulike regjeringer som har hatt makten.

sikket mange gode meninger mot også, men slik er det med alt annet også. Bare mange nokk tror på en sak, kan man få gjennomført de styggeste , vakkreste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig i det Gunnar sier...men med de kjappas skallene som styrer dette landet kommer landet til å gå ad undas når olja tar slutt...

Kan ikke fordra politikk, blir bare forbannet når jeg tenker på de idiotene som sitter og styrer dette landet.... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som jeg synes er veldig bekymringsfullt med det norske storting. Og det er at etter valget om mandag så kan vi risikere å sitte med over 30% broilere på stortinget. Det mener jeg er et seriøst problem at Norge skal styres av en gjeng som er helt uten arbeidserfaring og som ikke har får prøvd seg i det virkelige liv.

Ja jeg mener de som ikke har hatt noen annen arbeidserfaring enn i å være i partiorganisasjonene.

Dette er en trend som ser ut til å øke, og det blir mindre og mindre ekte arbeidsfolk som kommer inn på stortinget.

Det er ikke noe mere irriterende enn å sitte å se en jypling fra et eller annet ungdomsparti på tv som tror han eller hun vet alt :evil:

Og tenke at denne personen kommer sannsynligvis inn på tinget om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier er ikke olja evig varende, derfor kan vi ikke bare bruke en milliard ekstra her og der som idioten hagen mener..

Oljen varer ikke evig, det er brennsikkert! Det er heller ikke igjen nevneverdige forekomster av drivverdige bergarter i landet vårt, så slik det ser ut idag er det kunnskap vi må basere oss på å leve av i framtiden.

Mange som går ut av grunnskolen idag kan ikke gangetabellen en gang! Dette var barneskolelærdom da jeg gikk på skolen! Et visst minimum av matematikkunnskaper må man ha for å fungere i samfunnet, f.eks. å klare å finne ut hva huslånet koster årlig, eller omtrent hvor mye tapet man skal ha til en vegg.

SV er motstander av at sittende regjerings skolereform - Kunnskapsløftet - skal igangsettes. Mange skoler har allerede begynt. Denne skolereformen går i veldig korte trekk ut på å gjøre realfagene populære igjen.

Da SVs Rolf Reikvam ble spurt om hva han syntes om at barnehagebarn burde leke litt med tall iblant (telle egg til vaffelrøren, måle snødybder og temperaturer), svarte han: "Huff!".

Da han ble bedt om å si hva han fryktet mest ved regjeringens skolereform, sa han: "Vi kan få en skole hvor det er viktig å kunne gangetabellen".

Undres du på hvem SVs Rolf Reikvam er? Han er leder for Stortingets utdanningskomité!

Så dersom du ønsker en framtid for landet, etter at oljen og gassen tar slutt, så må vi begynne nå (kanskje er det for seint), og da er det vel ikke mye tvil om hvilke(t) parti(er) vi ikke trenger i regjering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at store deler av veinettet vårt, i allefall fra Østlandet og nordover til Trondheim faktisk følger det gamle hestetråkket som Pilegrimsleden en gang var! :shock:

Og bare for å slenge med litt ekstra her:

Allerede på 70-tallet var endel av traseen for ny E18 gjennom Vestfold planlagt, alle tegninger var klare. Og de hadde sågar laget bruene som krysser veien enkelte plasser, slik at det var klart for å bygge motorveien. Men den dag i dag er jo ikke veien utbygd hele veien gjennom Vestfold..

Så man kan vel si det slik at man rir ikke samme dagen som man saler når det gjelder vei bygging i dette landet :roll:

Og det var vel sagt det at dagens stamveinett ville ikke være opprustet før rundt 2060, med dagens veibevillgninger :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alt kan la seg gjøre...bare man virkelig ønsker det...i USA ble den såkalte "Eisenhower/Johnson Memorial Tunnel" gjennom Continental Divide i Rocky Mountains (Colorado) bygget i periodene 1968-73 og 1976-79. Interstate 70 (deler av den) er en 4-spors motorvei bygget i ca. 3600 meters høyde over havet... :wink:

http://www.dot.state.co.us/Eisenhower/Milestones.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...