Gå til innhold

Dekk og dimensjoner, hva er lov?


TrondK
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde nettopp en diskusjon er med et bilrep firma i byen.

Jeg har 245 dekk bak og 215 foran. De mente at alle 4 dekk måtte ha samme dimensjon, hvis ikke var det ulovlig, hvis ikke vognkortet tilsa noe annet. Altså biler som har forskjellige dimensjoner bak og foran har dette registrert i vognkortet hvis det er lovlig.

Det har ikke jeg. I mitt vognkort står det 205 både foran og bak. Da kan man ha endringer på opp til +-5% og det holdt både 245 dekkene og 215 fint.

Derfor mente de jeg måtte kjøpe 2 nye dekk bak som var like til de foran...

245 foran er ikke aktuelt da dette sporer noe jæ$£@£elig

Stemmer dette?

Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det stemmer at det egentlig skal være skrevet inn i vognkortet om man har ulik dimensjon foran og bak ja. Og da er det enklest å få godkjent om man benytter samme dimensjon som M3, siden den har forskjellig foran og bak originalt: 8x18 med 225/45-18 og 9x18 med 255/40-18.

Jeg hadde imidlertid ikke stresset med det der før jeg hadde fått påpakning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at det er meget vanskelig å få godkjent forskjellig dim på andre merker enn BMW og Porsche, siden de kommer med det originalt.. men da bør man såklart velge det M3/M5/etc. kommer med originalt.. menmen, sikkert ikke noe stort problem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo verstingbredding til Kadett GSi (GTO) og Escort Mk IV (F40). Der er det jo DE feite bakdekkene:

RT_00021081_1.jpgRT_00021051_2.jpg

RT_00007060_1.jpgRT_00007010_1.jpg

Men det er nok særskilte regler siden man setter på så kraftige breddere. Da har man ofte TÜV-papirer på stylingen, som anbefaler den og den felg- og dekkdimensjonen. Slik er det jo for senkesett også. Les gjennom TÜV-papirene for et senkesett, det er utrolig mange begrensninger/forhåndsregler som tas der. Bl.a. dette med felg- og dekkdimensjon.

Edit: Jeg kan vel innrømme at i en kort periode av det året jeg eide en rød Escort RS Turbo så hadde jeg lyst på den stylingen der... :oops: Til mitt "forsvar" så var jeg 21-22 år den gangen, og det er 10 år siden jeg kjøpte den, så den typen styling var tross alt moderne den gangen. Jeg kjøpte slike lykter da! :) Samt at det var dobbeltblad RS Turbo-vinge bak allerede da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min M-tech er levert med breiare felg bak enn framme, men står ikkje noko om det i vognkortet. Der står det standar dekkdim....eit eller anna med 205 på 15". Orginalt så har den M felgar 7,5x17 og 8,5x17 med 225 og 245 dekk.

No har eg bytta til 8,5x18 225/40 og 9,5x18 255/35

og brukar orginal på vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på statens veivesen sin side angående dekk og felg. Der står det at dersom dekkdim. ikke er godkjent av bilfabrikanten må det foreligge tuv dok, og det skal da føres inn i vognkort. Det vil si at om det i instruksjonsgoken for din bil har alternativ med dekk med ulik dim. behøver det ikke stå i vognkortet.

På felger skal innpresset kunne leses på felgen, hvis ikke må man ha dok med i bilen. Brukes det innpress ikke godkjent av bilfabrikanten må det være tuv godkjent og føres inn i vognkortet.

En annen sak er vel om de som jobber på biltilsynet kjenner sine egne regler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På felger skal innpresset kunne leses på felgen

Mener de på utsiden av felgen? Isåfall er det virkelig en byråkratnisse som har skrevet det der, for de færreste felger, om noen har dette innstøpt på utsiden. Det står på innsiden, men da må man jo enten ha bilen på bukk eller ta av hjulet for å se det.

En annen sak er vel om de som jobber på biltilsynet kjenner sine egne regler

Neppe! En kjenning av meg måtte for mange år siden vise en E30 cab på Biltilsynet som det fortsatt het den gangen. Den var senket 90-100 mm og hadde 10" bred felg bak! :shock: På den var det til tross for valsing er problem med at bakdekket tok i hjulbuen, og det hadde ført til at skrifta på utsiden av dekket var slitt bort. Dette ble naturlig nok påpekt av kontrolløren, men eieren kom seg unna med å si at høyredekket hadde blitt montert på venstre felg og omvendt, så det var skrift på innsiden. Bilsak"kyndige" kunne raskt konstatere at jo, det var skrift på innsiden, så da var alt i orden! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...