TrondK Skrevet September 8, 2005 Share Skrevet September 8, 2005 Hei Hadde nettopp en diskusjon er med et bilrep firma i byen. Jeg har 245 dekk bak og 215 foran. De mente at alle 4 dekk måtte ha samme dimensjon, hvis ikke var det ulovlig, hvis ikke vognkortet tilsa noe annet. Altså biler som har forskjellige dimensjoner bak og foran har dette registrert i vognkortet hvis det er lovlig. Det har ikke jeg. I mitt vognkort står det 205 både foran og bak. Da kan man ha endringer på opp til +-5% og det holdt både 245 dekkene og 215 fint. Derfor mente de jeg måtte kjøpe 2 nye dekk bak som var like til de foran... 245 foran er ikke aktuelt da dette sporer noe jæ$£@£elig Stemmer dette? Noen som vet noe om det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 8, 2005 Share Skrevet September 8, 2005 Det stemmer at det egentlig skal være skrevet inn i vognkortet om man har ulik dimensjon foran og bak ja. Og da er det enklest å få godkjent om man benytter samme dimensjon som M3, siden den har forskjellig foran og bak originalt: 8x18 med 225/45-18 og 9x18 med 255/40-18. Jeg hadde imidlertid ikke stresset med det der før jeg hadde fått påpakning på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 8, 2005 Share Skrevet September 8, 2005 Det sies at det er meget vanskelig å få godkjent forskjellig dim på andre merker enn BMW og Porsche, siden de kommer med det originalt.. men da bør man såklart velge det M3/M5/etc. kommer med originalt.. menmen, sikkert ikke noe stort problem uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 8, 2005 Share Skrevet September 8, 2005 Det finnes jo verstingbredding til Kadett GSi (GTO) og Escort Mk IV (F40). Der er det jo DE feite bakdekkene: Men det er nok særskilte regler siden man setter på så kraftige breddere. Da har man ofte TÜV-papirer på stylingen, som anbefaler den og den felg- og dekkdimensjonen. Slik er det jo for senkesett også. Les gjennom TÜV-papirene for et senkesett, det er utrolig mange begrensninger/forhåndsregler som tas der. Bl.a. dette med felg- og dekkdimensjon. Edit: Jeg kan vel innrømme at i en kort periode av det året jeg eide en rød Escort RS Turbo så hadde jeg lyst på den stylingen der... Til mitt "forsvar" så var jeg 21-22 år den gangen, og det er 10 år siden jeg kjøpte den, så den typen styling var tross alt moderne den gangen. Jeg kjøpte slike lykter da! Samt at det var dobbeltblad RS Turbo-vinge bak allerede da jeg kjøpte den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 8, 2005 Share Skrevet September 8, 2005 Noen som vet hva E39 er godkjent med, hvis noen av modellene i det hele tatt er godkjent med forskjellig dekkdimensjon foran og bak ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 8, 2005 Share Skrevet September 8, 2005 E39 M5 var levert originalt med følgende hjul: 8x18 med 245/40-18 9,5x18 med 275/35-18 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet September 8, 2005 Forfatter Share Skrevet September 8, 2005 takk for svar. Tror kanskje det blir M3 varianten da Får se til sommeren når sommerfelgene og dekkene skal på igjen. TK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet September 9, 2005 Share Skrevet September 9, 2005 På en dekksjappe i bergen nektet de å selge meg dekk med forskjellig bredde bak enn foran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet September 9, 2005 Share Skrevet September 9, 2005 heh..makan til Elendig service da sier jeg bare.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 9, 2005 Share Skrevet September 9, 2005 E39 M5 var levert originalt med følgende hjul:8x18 med 245/40-18 9,5x18 med 275/35-18 Genialt, takk skal du ha. Siden jeg har touring blir det sikkert problem hos biltilsynet likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet September 9, 2005 Share Skrevet September 9, 2005 Se på klisterlappen for dekktrykk i dørstolpen i førerdøren. På min står det i alle fall 225/20-18 og 255/35-18. Da må det uansett bli godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet September 9, 2005 Share Skrevet September 9, 2005 Min M-tech er levert med breiare felg bak enn framme, men står ikkje noko om det i vognkortet. Der står det standar dekkdim....eit eller anna med 205 på 15". Orginalt så har den M felgar 7,5x17 og 8,5x17 med 225 og 245 dekk. No har eg bytta til 8,5x18 225/40 og 9,5x18 255/35 og brukar orginal på vinter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet September 9, 2005 Share Skrevet September 9, 2005 Har sett på statens veivesen sin side angående dekk og felg. Der står det at dersom dekkdim. ikke er godkjent av bilfabrikanten må det foreligge tuv dok, og det skal da føres inn i vognkort. Det vil si at om det i instruksjonsgoken for din bil har alternativ med dekk med ulik dim. behøver det ikke stå i vognkortet. På felger skal innpresset kunne leses på felgen, hvis ikke må man ha dok med i bilen. Brukes det innpress ikke godkjent av bilfabrikanten må det være tuv godkjent og føres inn i vognkortet. En annen sak er vel om de som jobber på biltilsynet kjenner sine egne regler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PK Skrevet September 9, 2005 Share Skrevet September 9, 2005 Bare husk at rullediameteren på dekka ikke kan være mer enn 5% større eller 5% mindre enn originalt. Da blir speedoen feil, og godkjenning u aktuelt uten tacho- justering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet September 10, 2005 Share Skrevet September 10, 2005 På felger skal innpresset kunne leses på felgen Mener de på utsiden av felgen? Isåfall er det virkelig en byråkratnisse som har skrevet det der, for de færreste felger, om noen har dette innstøpt på utsiden. Det står på innsiden, men da må man jo enten ha bilen på bukk eller ta av hjulet for å se det. En annen sak er vel om de som jobber på biltilsynet kjenner sine egne regler Neppe! En kjenning av meg måtte for mange år siden vise en E30 cab på Biltilsynet som det fortsatt het den gangen. Den var senket 90-100 mm og hadde 10" bred felg bak! På den var det til tross for valsing er problem med at bakdekket tok i hjulbuen, og det hadde ført til at skrifta på utsiden av dekket var slitt bort. Dette ble naturlig nok påpekt av kontrolløren, men eieren kom seg unna med å si at høyredekket hadde blitt montert på venstre felg og omvendt, så det var skrift på innsiden. Bilsak"kyndige" kunne raskt konstatere at jo, det var skrift på innsiden, så da var alt i orden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå