Gå til innhold

E36 kjøpsråd / tips til 2.5 litern

gdf
 Share

Anbefalte innlegg

Bimmerdude... voksenkjørt 325 med lav km.stand... det høres meget lett ut, men jeg tror ikke det er så mange av de karene... men heldigvis finnest de, så der er alltid håp.

De finnes. Har sett endel av de faktisk og de ligger ofte i veldig god pris. Men ulempen er at de ikke har det rette utseendet og man må bruke mye på felger/dekk og styling. Men de pleier være i bedre stand, spesielt hvis eieren har en god jobb og høy inntekt.

Har bilen hatt alle servicene så er det ett stort pluss. Var egentlig minste kravet mitt når jeg kjøpte bil.

Når du kjører prøv å høre etter ulyder og at bilen virker tight og fin.

Er veldig gode biler. Er ikke så mye feil på de hvis de er godt vedlikeholdt. Bor du på landsbygda og har mye langkjøring og svingete veier er det en knall bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIVINE: "Alt av stag og oppheng på disse bilene pleier og ryke med et par år mellomrom". Mener du å si at ALLE stager må byttes hvert 2 år (hørtest bare veldig drøyt ut) eller at en må regne med å bytte enkelte stager/oppheng annen hvert år?

Et eller annet i understelle må byttes anhvert år. (fks bære armer forran) forringer bak, opphengskuler ect..

Ikke alt,var ikke ment så drastisk :P !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en '95 mod har rullet 200 000... vil det vere negativt med desse bilene? Det jeg mener... er det vanlig at ting begynner å ryke her?

Og hva kan jeg evt konkludere med denne kilometerstanden? langkjørt?

Det er mer feil med kompisen min sin 325 som har rullet 110 000 km en det er med min som har rullet 240 000 km (motor godt 120 000)

Så lenge slite deler er byttet gjevnlig, og bilen er tatt vare på er det ikke noe skummelt. Gamle 325 e30 min hadde rullet 280 000 km, men det var ikke mer pess med den , en andre bmw'er jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal kjøpe seg en 10+ år gammel bil så må en regne med at det går i stykker slitedeler med jevne mellomrom, det går da spesielt hardt utover oppheng og foringer hvis bilen er senka.

Det er ikke så mye annet enn å se etter enn rust, oljesvetting, sjekke dempere og innvendig utvendig stand og høre på motorlyd og kjenne etter om den virker tight og fin ved kjøring.

Alt med oppheng, foringer og motorstand er vanskelig for en vanlig menigmann og finne ut.

Men hvis du vil være sikker på at du ikke kjøper katta i sekken så kost på 1500 kr på en Naf kjøpstest, det anbefaler jeg på det sterkeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg nermeste NAF-stasjon rundt gardermoen?

Og hvordan er det med timesbestilling og sånt der, hvor lenge må man vente på å få timer (ja jeg snakker om dager) eller får man time på dagen?

Hvor lang tid tar en NAF-kjøpstest å utføre?

Jeg vil nok ta en NAF-test visst det ikke blir for mye styr å få bilen dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg nermeste NAF-stasjon rundt gardermoen?

Og hvordan er det med timesbestilling og sånt der, hvor lenge må man vente på å få timer (ja jeg snakker om dager) eller får man time på dagen?

Hvor lang tid tar en NAF-kjøpstest å utføre?

Jeg vil nok ta en NAF-test visst det ikke blir for mye styr å få bilen dit...

Gå inn på http://www.naf.no for å finne nærmeste naf stasjon.

Når det gjelder timebestilling så er det vel fra stasjon til stasjon, fikk time på et par dager jeg.

En naf kjøpstest tar ca 1,5 time å utføre.

Håper dette gå de svara du ville ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det at selger leverer bilen inn til NAF for kjøpstest, og at NAD da evt ringer meg eller faxer meg om tilstanden på bilen? Noen som har erfaring med dette?

Hvordan er det med å få en vanlig tilstandsrapport hos BMW (som ligger gunstig til på gardermoen)... eller er NAF mer å foretrekke?

Bytt bærearmer til samme som sitter på E30 så slipper du bytte bærearmer annen hvert år.

Går delene til hjulopphenene til E30 og E36 ganske godt ilag om en annen?

Har hørt endel å bruke E30 deler til E36 nå :) Hva med å benytte E36M3 deler til vanlig E36 (slitasje deler generelt) vil det gå, og vil det fungere bedre? (som er en forutsetning) Eller er delene mye det samme mellom disse?

Edit: skrivefeil og quote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det at selger leverer bilen inn til NAF for kjøpstest, og at NAD da evt ringer meg eller faxer meg om tilstanden på bilen? Noen som har erfaring med dette?

Hvordan er det med å få en vanlig tilstandsrapport hos BMW (som ligger gunstig til på gardermoen)... eller er NAF mer å foretrekke?

Ja det er mulig at selger leverer inn bilen til naf kjøptest, men det som er tingen da er at de krever kontant betaling.

Det jeg gjorde da jeg solgte bilen min var at han som skulle kjøpe den bestilte time på mitt lokale naf senter. Så var jeg ned på naf og fikk mekanikkeren til å ringe han som bestilte timen og han ga han et kid nummer som han skulle betale inn pengene til via nettbanken for så og sende kvittering på betalinga til naf via e-mail.

Men jeg kjente jo han som jobbet på naf da, så jeg vet ikke om det er vanlig prosedyre :)

Men du kan jo ta en telefon til naf og høre med dem om hvordan du skal gjøre det.

Jeg vil tro at en sånn nøye sjekk som gjøres hos naf blir mange ganger dyrere hos et merkeverksted :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja det er mulig at selger leverer inn bilen til naf kjøptest, men det som er tingen da er at de krever kontant betaling.

Det jeg gjorde da jeg solgte bilen min var at han som skulle kjøpe den bestilte time på mitt lokale naf senter. Så var jeg ned på naf og fikk mekanikkeren til å ringe han som bestilte timen og han ga han et kid nummer som han skulle betale inn pengene til via nettbanken for så og sende kvittering på betalinga til naf via e-mail.

Men jeg kjente jo han som jobbet på naf da, så jeg vet ikke om det er vanlig prosedyre :)

Men du kan jo ta en telefon til naf og høre med dem om hvordan du skal gjøre det.

Jeg vil tro at en sånn nøye sjekk som gjøres hos naf blir mange ganger dyrere hos et merkeverksted :wink:

Det jeg vil gjøre om selger godtar, er at visst NAF-testen er OK, og jeg kjøper bilen, så betaler jeg NAF-testen, visst jeg ikke tar bilen, så betaler jeg ingenting. Jeg synest selger burde godta dette, det er da ganske selvklart at kjøper vil ha dokumentasjon om bilen han kjøper til mange (hundre) tusen er i den stand han forventer.

Spør du meg, så synest jeg at enhver selger som vurderer bilen sin for salg, burde ta en tilstandsrapport hos merkeverktsted og/eller NAF-test.

Dette burde bli gjort til og med FØR annonsen går i trykken.

Jeg som kommer desidert til å gjøre dette, og jeg håper mange av dere gjør / vil gjøre dette.

Det vil da også vere vanskeligere for en evt. kjøper å prute på grunnlag av feil, da du har fremlagt tilstandsrapport, og priset bilen deretter.

Mye bedre for både kjøper og selger spør du meg!

Noen argumenter for dette?

Uansett, nå til det jeg egentlig ville spørre om:

Hva vil det si i kjøpskontrakten at bilen selges "som den er" og hvorfor er det en ulempe å velge 'ja' på dette alternativet? (etter det jeg har hørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det er helt normalt å kjøpe/selge en bil "som den er" så lenge handelen er mellom to privatpersoner. Ikke noe å være redd for, selv om det høres skummelt ut. Det betyr ikke at du står helt uten rettigheter. Det kan likevel være grunnlag for å fremme mangelskrav hvis en kan dokumentere at selger har gitt feil opplysninger, holdt tilbake vesentlige opplysninger, eller at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du normalt kunne forvente. Hvis bilen IKKE selges som den er, så har du mye mer rettigheter til å få fixet småfeil og slikt. Dette er den metoden som er mest vanlig og som du BØR gjøre hvis du kjøper bilen av en forhandler. Kanskje man kan kalle den andre metoden "som du tror, vil og forventer at den skal være" (les: feilfri). :)

Med andre ord, så lenge man er to privatpersoner og vil selge en normal bil med normale salgsrettigheter, så er det "som den er" som gjelder. Herregud, vi leker jo ikke butikk heller... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og skjekket hva ØstByen Bil i bodø skulle ha for tilstands raport de skulle ha betaling for 1,5timer = ca. 1500kr samme som en naf test... ville heller ha gjort det en naf test siden de er merkeverksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med han over her!

Jeg har sett selv at de har gjort det på andre biler og har sett det selv at de gjorde det på min forrge bil på en EU kontroll; tar en skarp stålhakke og slår inn under kanalene. :stupid:

Greit at de finner rust på bilen med den metoden men det de gjør er at de lager skader i lakken så bilen garantert er ødelagt av rust i kanalene om noen år. Bilen min hadde ikke rust under kanalene når han gjorde dette men var helt ødelagt der etter 2-3 år. Tusen takk NAF!!! :angry:

NAF kommer aldri i nærheten av mine biler mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for den informasjonen der bimmerdude! Det kommer god med i motfavør til NAF.

En kompis av meg anbefalte meg også å ta tilstandsrapport hos merkeverksted...da de kjenner merket og hva som pleier bli dårlig på disse bilene osv...

Samme kompis betalte 1400kr for en tilstandsrapport på sin Opel hos et Ford-verksted. Så når BMW ligger på 1500kr som nevnt ovenform, så er ikke jeg så mye i tvil om hva jeg skal gjøre...

At BMW er dyrt å reparere, dyre deler osv osv... det tror jeg ikke så mye på... det er bare rykter som BMW-hatere sprer...

Det jeg hører om folks erfaringer om BMW er faktisk det motsatte!

Uansett, kvalitet koster...og varer lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...