Trotto Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg synes det svirrer med innlegg hvor debattantene deler opp ord i alt for stor grad. Hva kommer dette av? I starten gjorde jeg meg ikke noe spesielle tanker om det, men i den siste tiden har jeg spurt meg: Er den generelle norskkunnskapen virkelig så elendig, eller er det en ny trend i samfunnet. Jeg klarer i stor grad å skjønne innleggene for det, men enkelte ganger kan de bli tvetydige. Jeg må også meddele jeg har vært på mye verre fora enn dette; grammatikken og bruk av punktum og store bokstaver er stort sett bra her. Det er bare punktet med orddeling...høres jeg ut som en norsklærer nå? Norsk skriftspråk er jo stadig i forandring. Jeg legger ut linken til Astronomer mot orddeling og håper dere forstår hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forsker'n Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg har tenkt det samme mange ganger. Når folk skriver inn legg med ord som er delt opp på de mest vann vittige steder er det lov å rea gere. Baretenklitt overdet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 det er sikkert egne forum på nettet hvor dere kan diskutere norsk kunnspapene dine eller andres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shv Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 OT: En ting jeg reagerer på er setninger som dette: "Hvordan motor skal jeg velge?" "Hvordan bil?" "Hva felg?" Det heter hvilken motor! Hvilken bil! etc.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 det er sikkert egne forum på nettet hvor dere kan diskutere norsk kunnspapene dine eller andres. Nå er det slik at det blir mye enklere å forstå folk hvis innleggene er skrevet iallefall sånn nogenlunde korrekt. Men du har kanskje ikke et ønske om å bli forstått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 det er sikkert egne forum på nettet hvor dere kan diskutere norsk kunnspapene dine eller andres. Nå er det slik at det blir mye enklere å forstå folk hvis innleggene er skrevet iallefall sånn nogenlunde korrekt. Men du har kanskje ikke et ønske om å bli forstått? hvis du ikke klarer å skjønne et innlegg pga det er du nok ikke rett mann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 hehe, er vel ikke sånn at folk sitter å deler opp ordene eller skriver feil for moroskyld, tror du ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Noen skriver kansje feil noen ganger, men det er jo ikke vanskelig å skjønne hva de mener da Jeg foreksempel har dyselksi eller hva det no heter. Noen skriver kansje litt dialekt ord av og til. Det er jo ikke noe å henge seg opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet September 20, 2005 Forfatter Share Skrevet September 20, 2005 Jeg mener: Språk er en del av en persons identitet, om man sluntrer unna, gir det et inntrykk av vedkommende. Det er derimot fullt lovlig å være dyslektiker også, så ingen kan angripes for å snøvle med tekst. Men jeg synes det er påfallende mange som ikke klarer rettskriving i dag, kan hende dagens lærere ikke fokuserer på slikt lenger. Skriftspråket gir også en indikasjon på hvordan man danner seg et bile av personen som skriver. Dette kan høres merkelig ut. Men sett at jeg oppdager 2 bilannonser, bilene er temmelig klin identiske, men teksten varierer fra å være god norsk på den ene,til en med masse feil, være seg grammatiske og tekniske, som f.eks skrive BMV på den andre. Ubevisst vil jeg først søke ut den annonsen som jeg forstår mest av, den som inneholder minst feil. Kanskje er den personen mer ryddig i sitt bilhold også....kanskje! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siv Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg må få si at jeg har blitt dårligere i bokmål... D tror jeg skyldes at jeg skriver dialekt(trøndersk) på meldinger og da jeg skrev brev skrev jeg alltid dialekt! I dag er d å skrive meldinger noe av den vanligste måten å kommunisere på, og tror meste parten skriver dialekt, d tror jeg ødelegger mye av rettskrivingen i dag. Slik er d iallefall i mitt tilfelle... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nino Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Skriftspråket gir også en indikasjon på hvordan man danner seg et bile av personen som skriver. Dette kan høres merkelig ut. Men sett at jeg oppdager 2 bilannonser, bilene er temmelig klin identiske, men teksten varierer fra å være god norsk på den ene,til en med masse feil, være seg grammatiske og tekniske, som f.eks skrive BMV på den andre. Ubevisst vil jeg først søke ut den annonsen som jeg forstår mest av, den som inneholder minst feil. Kanskje er den personen mer ryddig i sitt bilhold også....kanskje! helt enig.. jeg kjøper ikke en hefti bmv med stailing og tøff spåiler.. Jeg må si at for min del så går det litt på skjønn.hva jeg "skal" med personen. Om jeg skal dele mine meninger og lignende som her. Så tar jeg ikke skrivefeil så nøye, som når jeg for eksempel skal gå til innkjøp av en bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vid@r Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg tviler på at noen får jobb når de skriver søknad på sms-norsk eller en blanding av hovedmål og dialekt. Viktig å skille mellom skrive- og talemål... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg må få si at jeg har blitt dårligere i bokmål...D tror jeg skyldes at jeg skriver dialekt(trøndersk) på meldinger og da jeg skrev brev skrev jeg alltid dialekt! I dag er d å skrive meldinger noe av den vanligste måten å kommunisere på, og tror meste parten skriver dialekt, d tror jeg ødelegger mye av rettskrivingen i dag. Slik er d iallefall i mitt tilfelle... Bare for å pirke litt: Jeg tror den vanligste måten å kommunisere på er å snakke sammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siv Skrevet September 20, 2005 Share Skrevet September 20, 2005 Jeg må få si at jeg har blitt dårligere i bokmål...D tror jeg skyldes at jeg skriver dialekt(trøndersk) på meldinger og da jeg skrev brev skrev jeg alltid dialekt! I dag er d å skrive meldinger noe av den vanligste måten å kommunisere på, og tror meste parten skriver dialekt, d tror jeg ødelegger mye av rettskrivingen i dag. Slik er d iallefall i mitt tilfelle... Bare for å pirke litt: Jeg tror den vanligste måten å kommunisere på er å snakke sammen Hehe, selvfølgelig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå