Gå til innhold

Kjørelys/tåkelys

Psyfoon
 Share

Anbefalte innlegg

Er det ikke (lenger) lov å kjøre med tente parklys kombinert med tåkelys? Eller er dette lov kun i dagslys? Trodde det som var forbudt var å kjøre med både nærlys og tåkelys tent jeg... Så en BMW som kjørte med tent parklys og tåkelys igår, i mørket. Så kom purken imot og blinket med lysene før de rakk hånden ut ruten og stoppet BMW'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyfoon: Du har jo rett i dine spørsmål. For å summere: -Det er lov å kjøre med tente parklys og tåkelys - i dagslys. (Hvem som avgjør når dagslyset går over til mørke vites ikke). Men det er ikke lov å kjøre med tåkelys når det er mørkt. Det er heller ikke lov til å kjøre med tåkelys og hovedlys samtidig. Skjønt skal jeg kjøre et svingete parti på kveldstid, er kurve/tåkelysene gode å ha, så jeg er nok en kriminell i slike stunder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du skulle spørre om dette, fordi jeg blei sist stoppet på tirsdag for å kjøre med park/tåkelys ... Da var det bekkmørkt ute ...

(tredje gangen på under to uker jeg blir stoppa pga feil lysbruk :oops: )

Sitat fra onkel blå som stoppa meg:

"Jeg hefter 1 kalori på å gi deg 2500 i bot for tåkelys. Tåkelys skal aldri brukes kombinert med vanlige kjørelys, uansett hvor lyst det er ute, å når det begynner å bli skumring ute, skal vanlige kjørelys benyttes alene ..."

Edit: Dette betyr at du har lov til å kjøre med parklys og tåkelys helt til det blir så mørkt at gatelysene tennes ... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet med tåkelys og parklys midt på dagen. Fikk beskjed om at det ikke var lov. Skulle kun ha ett sett med lys (2 lykter) tent om gangen. Eneste unntak var i tåke....

Da kunne du bedt politiet gitt bot til seg selv også siden parklysene er tent sammen med nærlys på evig mange biler. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet med tåkelys og parklys midt på dagen. Fikk beskjed om at det ikke var lov. Skulle kun ha ett sett med lys (2 lykter) tent om gangen. Eneste unntak var i tåke....

Regelen er kun 2 hovedlys skal være i bruk samtidig. Parklys regnes ikke som hovedlys, de er dimmet. Ergo har du park+tåke har du bare 2 hovedlys tent (altså tåkelysene). Denne komb er fullt lovlig i dagslys som sagt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønt skal jeg kjøre et svingete parti på kveldstid, er kurve/tåkelysene gode å ha, så jeg er nok en kriminell i slike stunder....

Mener å ha hørt at det faktisk er lovlig å bruke kurve-/tåkelys + nærlys i slike situasjoner. Altså, hvis det regner mye, er mye tåke, eller på vei med mange og uoversiktlige svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønt skal jeg kjøre et svingete parti på kveldstid, er kurve/tåkelysene gode å ha, så jeg er nok en kriminell i slike stunder....

Mener å ha hørt at det faktisk er lovlig å bruke kurve-/tåkelys + nærlys i slike situasjoner. Altså, hvis det regner mye, er mye tåke, eller på vei med mange og uoversiktlige svinger.

Det er det jeg fikk vite av statensvegvesen en gang jeg spurte dem.

Det regnes som "mørkt" ute så fort gatelysene tennes.

Jeg kjører OFTE med park og tåkelys og jeg har ALDRI fått no stress for det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DELEVIS riktig! :)

Det er lov å bruke kurvelys og nærlys sammen i gangfart(tror det er opp til 20kmt) Steder hvor det er veldig skarpe svinger og vanskelig tereng..

Tåke/kurvelys skal ikke benyttes sammen med nærlys heller i tåke..

Hele vitsen med tåkelysa er å lyse opp under tåka.. ikke rett inn i tåka.. De er der sånn at du kan skru av de lysa som lyser rett i tåka og blender deg, men fortsatt ha lys på veien.. skjønner? :)

Kjører du over 50 så vinner du ingen ting på bruk av kurvelys sammen med nærlys uansett.. den delen av veien som kurvelysa lyser opp.. som ikke nærlysa lyser opp, er så nære bilen at det du ikke har observert før det er inne i det feltet, rekker du ikke å svinge unna uansett..

Eneste du vinner/taper på det er nedsatt nattesyn.. fordi du får en sterkere lyskilde rett forran bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...