Gå til innhold

Hva er det som skjer med dekkene mine??

Espenlis
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For høyt lufttrykk sliter sidene på lavprofildekk,peker hjulene litt utover når du ser bakfra så er det normalt at innsiden blir slik med høyt lufttrykk,du skal ha ca 36ps bak.

Det er omvendt... For høyt lufttrykk sliter på midten av dekket. For lavt sliter på sidene.

På lavprofil er det omvendt av vanlige dekk,dvs lavt lufttrykk sliter midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For høyt lufttrykk sliter sidene på lavprofildekk,peker hjulene litt utover når du ser bakfra så er det normalt at innsiden blir slik med høyt lufttrykk,du skal ha ca 36ps bak.

Det er omvendt... For høyt lufttrykk sliter på midten av dekket. For lavt sliter på sidene.

På lavprofil er det omvendt av vanlige dekk,dvs lavt lufttrykk sliter midten.

Hehe... Hvor har du dette fra? :D

Dekket blir mest slitt på midten ved for høyt lufttrykk, det spiller ingen rolle om det er lavprofil, høyprofil, lastebildekk, traktrodekk osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemt selv, og lurte på om svaret var å gå ned til 215, men valgte 225. Jeg tror det kom av subbing, for det subba en del i høy fart med folk på.. så tror det subba litt i buen + foringer og lignende.

jeg bytta også bærearm/foringer på den siden dekket ble spist opp på kanten, og har ikke noe tegn til samme problemet på de "nye "fremdekkene mine. Kjøpte nye i juli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er flere dekkforhandlere også som mener at enkelte dekk (brede lavprofildekk) slites på midten ved for lavt trykk.

Jeg kjenner ikke til teorien.

Generelt sett vil jeg si det at det finnes mange dekkforhandlere som faktisk ikke har peiling på annet enn priser, dekkomlegging og dimensjoner.

Forrige gang jeg kjøpte R-dekk påstod forhandleren hardnakket at disse dekkene skulle ha HØYERE lufttrykk enn vanlige dekk... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er flere dekkforhandlere også som mener at enkelte dekk (brede lavprofildekk) slites på midten ved for lavt trykk.

Jeg kjenner ikke til teorien.

Fikk dette svaret fra en svensk dekkforhandler

På högprofilsdäck så är sidorna & slitbanan ungefär lika starka. Så vid lågt tryck sjuker däcket i hop & vid högt blir det spetsigt. På lågprofils däck är sidorna så mycket hårdare för att orka hålla emot den låga profilen kontra den breda slitbanan. Vilket innebär att vid för lågt tryck så kastas slitbanan ut. Ungefär som en tändsticksask det är lättare att trycka ner framsidan än det är att trycka in långsidorna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett vil jeg si det at det finnes mange dekkforhandlere som faktisk ikke har peiling på annet enn priser, dekkomlegging og dimensjoner.

Det er faktisk veldig få som har peiling på dekkomlegging. Spør de om noe så enkelt som hva den gule prikken på dekksiden betyr. :wink:

På högprofilsdäck så är sidorna & slitbanan ungefär lika starka. Så vid lågt tryck sjuker däcket i hop & vid högt blir det spetsigt. På lågprofils däck är sidorna så mycket hårdare för att orka hålla emot den låga profilen kontra den breda slitbanan. Vilket innebär att vid för lågt tryck så kastas slitbanan ut. Ungefär som en tändsticksask det är lättare att trycka ner framsidan än det är att trycka in långsidorna

Det er noe slikt jeg også har hørt/lest om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mye pisspreik om lufttrykk her. Har jobbet med dekk 4 år nå. Har dekket for mye lufttrykk så slites det på midten om det er 35 eller 70 profil. Dette er ikke noe jeg har hørt fra broren til tanta til en kompiss som sa det, men noe jeg har sett selv mange ganger.

E.O.D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mye pisspreik om lufttrykk her. Har jobbet med dekk 4 år nå. Har dekket for mye lufttrykk så slites det på midten om det er 35 eller 70 profil. Dette er ikke noe jeg har hørt fra broren til tanta til en kompiss som sa det, men noe jeg har sett selv mange ganger.

E.O.D.

Det samme har jeg også OPPLEVD.

Jeg har nå kjørt med lavprofil dekk i mange år (både på sommer og vinter), på mange forskjellige biler og mange forskjellige typer dekk. Jeg har en tendens til å fylle litt mye luft ettersom jeg synes det sporer mindre samt at styreresponsen økes litt. Mine dekk slites ALLTID på midten først. E30en sliter riktignok mest på innsiden, men det er pga. ekstreme cambervinkler - pleier å bytte rundt dekkene etter en viss tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et dekk blir slitt på midten ved for høyt lufttrykk er jo helt klart. Ingen som har sagt noe annet. Jeg har derimot ikke problem med å tro på teorien om at noen dekk kan slite på midten også med for lavt trykk.

De fleste av oss fyller nok litt ekstra med luft i brede lavprofildekk og har kanskje ikke så god erfaring om hva som skjer hvis vi kjører med altfor lite luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...