Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha studert krigshistorie i flere år, var jeg i sommer på en "historisk reise" i Tyskland og besøkte flere interessante steder. Vil spesielt anbefale Berchtesgaden med Hitlers oberzahlsberg og ørneredet. Dette var virkelig en opplevelse. Skal i sommer på en ny tur nedover i Europa, og bla. dette står på programmet; Peenemunde, Hurtgen skogen/Aachen, deler av siegfriedlinjen, div. nazi rally grounds, zeppelin field i nuremberg, wolfskanse i polen, muesset i Laboe, Maginot linjen i Frankrike, Natzweiler, Sobibor, Mittelwerke/bau dora (der V1 og V2 ble produsert), Ubåt museet i Bremen osv. Noen som har noen andre gode forslag til steder som bør besøkes på turen?

Deutsches Museum i München bør du iallefall få med deg ... og samtidig kan du jo besøke BMW... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert krigshistorie i flere år, var jeg i sommer på en "historisk reise" i Tyskland og besøkte flere interessante steder. Vil spesielt anbefale Berchtesgaden med Hitlers oberzahlsberg og ørneredet. Dette var virkelig en opplevelse. Skal i sommer på en ny tur nedover i Europa, og bla. dette står på programmet; Peenemunde, Hurtgen skogen/Aachen, deler av siegfriedlinjen, div. nazi rally grounds, zeppelin field i nuremberg, wolfskanse i polen, muesset i Laboe, Maginot linjen i Frankrike, Natzweiler, Sobibor, Mittelwerke/bau dora (der V1 og V2 ble produsert), Ubåt museet i Bremen osv. Noen som har noen andre gode forslag til steder som bør besøkes på turen?

Få med deg Remagen brua, er verd en tur det også, og Sachsenhausen når du er Berlin. Er jo rått med krigshistorie i Berlin.

Var i Normandie under 60-års jubileet for D-dagen, det var bare en helt utrolig opplevelse. Var masse veteraner der som ble behandlet som filmstjerner, ga autografer til ungdom etc, pluss at det vrimlet av historiske kjøretøy og fly så var nesten som å være på et filmopptak. Hvis du ikke har vært i Normadie og er interessert i krigen så er det et absolutt must! Se "Redd menig Ryan" og første delene av "Band of Brothers " før du drar, så føler du deg lokalkjent. Er fortsatt veteraner der som jobber i museer etc som forteller fra det de opplevet. Er helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp vel litt at de klarte å få tak i denne kodemaskinen ved en anledning fra en ubåt som de tok knekken på også,eller stemmer dette ikkje? Rundt omkring der eg bor er det rundt 6 kystfort,en gammel militær brakkeleir og noen flyvrak. Vurderer å starte med turisme,hehe...

Det er korrekt, men maskinen krever (som alle former for kryptering/dekryptering) minst en "nøkkel" for substitusjonene... og disse nøklene forble ukjente inntill man med hjelp av bl.a Colossus fant et mønster i de tyske meldingene som viste prinsippene bak de algoritmer som de kodede meldingene var basert på. Det var et lykketreff for de allierte at Enigma virket symmetrisk... slik at dekrypteringen foregikk på samme måte som krypteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert krigshistorie i flere år, var jeg i sommer på en "historisk reise" i Tyskland og besøkte flere interessante steder. Vil spesielt anbefale Berchtesgaden med Hitlers oberzahlsberg og ørneredet. Dette var virkelig en opplevelse. Skal i sommer på en ny tur nedover i Europa, og bla. dette står på programmet; Peenemunde, Hurtgen skogen/Aachen, deler av siegfriedlinjen, div. nazi rally grounds, zeppelin field i nuremberg, wolfskanse i polen, muesset i Laboe, Maginot linjen i Frankrike, Natzweiler, Sobibor, Mittelwerke/bau dora (der V1 og V2 ble produsert), Ubåt museet i Bremen osv. Noen som har noen andre gode forslag til steder som bør besøkes på turen?

Gurimalla! Skal alle disse opplevelsene absorberes på en ferie?

Selv så var jeg i 2004 på en motorhistorisk runde hvor jeg var på (bortsett fra Nordschleife) Reims, Rouen, Spa Francorchamps (med Stavelot-kurven) og Südschleife. Det ble nesten for mye på en tur...

ta mye fotos og filmer, greit med egendebriefing etter hjemkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert krigshistorie i flere år, var jeg i sommer på en "historisk reise" i Tyskland og besøkte flere interessante steder. Vil spesielt anbefale Berchtesgaden med Hitlers oberzahlsberg og ørneredet. Dette var virkelig en opplevelse. Skal i sommer på en ny tur nedover i Europa, og bla. dette står på programmet; Peenemunde, Hurtgen skogen/Aachen, deler av siegfriedlinjen, div. nazi rally grounds, zeppelin field i nuremberg, wolfskanse i polen, muesset i Laboe, Maginot linjen i Frankrike, Natzweiler, Sobibor, Mittelwerke/bau dora (der V1 og V2 ble produsert), Ubåt museet i Bremen osv. Noen som har noen andre gode forslag til steder som bør besøkes på turen?

Gurimalla! Skal alle disse opplevelsene absorberes på en ferie?

Selv så var jeg i 2004 på en motorhistorisk runde hvor jeg var på (bortsett fra Nordschleife) Reims, Rouen, Spa Francorchamps (med Stavelot-kurven) og Südschleife. Det ble nesten for mye på en tur...

ta mye fotos og filmer, greit med egendebriefing etter hjemkomst.

Hehe, ja, hadde tenkt å få med meg en god del :D Nå har jeg jo tidligere sett nesten alle konsentrasjonsleirene og en god del av de nevnte stedene har jeg også tidligere besøkt, og da blir det litt lettere å finne frem denne gangen. Har forresten også vært i Normandie for noen år siden i forbindelse med en tur til Sant Malo. Var innom flere av d-dags museene, besøkte Omaha beach og kirkegården på St-Laurent, der begynnlsen av filmen "Redd menig ryan" er spilt inn. Uansett, bilder og filmer skal det bli mye av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi referat når du kommer tilbake. Er tydeligvs mange med interesse for annen verdenskrig her.

Var i italia i fjor, dro da oppom det fjellet der Mussolini ble kidnappet av Tyske fallskjermjegere fra amerikansk fangenskap. Fin avstikker det. Husker ikke hva fjellet het nå, men flott biltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få steder der du hører krigshistoriens sus like livaktig som på Rjukan, Vemork, Mæl i Telemark (spesielt vinterstid). Tungtvannsabotasjen er ofte undervurdert av mange militærhistorikere fordi det etter krigen viste seg at tyskerne var langt fra å kunne konstruere en atombombe, men som en militær sabotasjeoperasjon hadde den alle ingrediensene for en skikkelig actionhistorie. Det beste ved det hele er at alt er der den dag i dag... Vemork, togbanen, "Ammonia" søsterskipet til "Hydro" som ble senket etc... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få steder der du hører krigshistoriens sus like livaktig som på Rjukan, Vemork, Mæl i Telemark (spesielt vinterstid). Tungtvannsabotasjen er ofte undervurdert av mange militærhistorikere fordi det etter krigen viste seg at tyskerne var langt fra å kunne konstruere en atombombe, men som en militær sabotasjeoperasjon hadde den alle ingrediensene for en skikkelig actionhistorie. Det beste ved det hele er at alt er der den dag i dag... Vemork, togbanen, "Ammonia" søsterskipet til "Hydro" som ble senket etc... :D

Ingen tvil om at Rjukan har en spennende historie. Har vært på Vemork flere ganger, og turen dit anbefales på det sterkeste. Har faktisk også gått flere turer til vrakene av flyene som deltok i "Operasjon Freshman".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de gutta overlevde på vidda nærmest på gress og snø i ukesvis er et mysterium. Blir vistnok brukt som undervisning for engelske elite-soldater(SAS) fortsatt. Ikke mye "jeg må dra hjem, har så vondt i ryggen" mentalitet i den gjengen der.

Discovery viser for tiden miniserien "Telemarks virkelige helter" med Ray Mears der han nettopp tar for seg sabotasjeaksjonene "Freshman" og "Grouse"... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert krigshistorie i flere år, var jeg i sommer på en "historisk reise" i Tyskland og besøkte flere interessante steder. Vil spesielt anbefale Berchtesgaden med Hitlers oberzahlsberg og ørneredet. Dette var virkelig en opplevelse. Skal i sommer på en ny tur nedover i Europa, og bla. dette står på programmet; Peenemunde, Hurtgen skogen/Aachen, deler av siegfriedlinjen, div. nazi rally grounds, zeppelin field i nuremberg, wolfskanse i polen, muesset i Laboe, Maginot linjen i Frankrike, Natzweiler, Sobibor, Mittelwerke/bau dora (der V1 og V2 ble produsert), Ubåt museet i Bremen osv. Noen som har noen andre gode forslag til steder som bør besøkes på turen?

Deutsches Museum i München bør du iallefall få med deg ... og samtidig kan du jo besøke BMW... :D

Disse sidene burde kunne gi deg mange ideer vedr. en slags WW2 roadtrip i Tyskland. Mange av de gamle bildene er tatt av US Army i forbindelsen med dokumentasjon av felttoget mot Berlin... og de er derfor rimelig interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvis man går rundt og drømmer om å eie en u-båt som f.eks U-995, men ikke har nok penger eller kanskje ikke kan finne en på ebay etc... kan svaret kanskje være å kjøpe en C-Quester. Den er nok ikke like "sjarmerende" som U-995, men den er helt sikkert mer praktisk og ikke minst er den ca. 60 år nyere. Den kan klare en dybde på 50 meter og man kan være under vannet i 2,5 timer enten man velger én person utgaven eller to personer utgaven. Prisen starter på 450000,- før evt. norske avgifter (er det avgifter på u-båter ?).

close_up.jpg

trailer_stern_shot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store lidenskap er de tyske slagskipene og lommeslagskipene som ble bygd før/under WW2. Hvor Bismarck er min favoritt, som ble senket på sitt første raid. Men den rakk å senke britenes stolthet HMS Hood, før britene startet et rotterace med nesten hele sin nordflåte for å ta den.

Med sine 4 kanontårn, hver med 2 stk. 15 tommers løp og en dødlig nøyaktig radar var den en stor trussel som måtte fjernes. Med prosjektiler som veide 800kg. og med en rekkevidde på 36.000 meter, trenger man ikke være rakettforsker for å forstå det. Søsterskipet, Tirpitz lå i en del av Trondheimfjorden en tid under krigen.

Det er litt vanskeligå forestille seg hvordan en 15" kanonmunning ser ut, selv har jeg vært på Austrått Fort, hvor C-kanonen fra lommeslagskipet Gneisenau er montert på land. Disse kanonene hadde kun 11" løp, men de er temmelig imponerende likevel.

Kanonene ble kun brukt en gang etter at de ble montert på land, under prøveskyting. Da ble alle glassruter i 5km omkrets knust, og lavetten av betong som ble støpt rundt den slo sprekker.

DSCN2988.jpg

DSCN2994.jpg

DSCN3014.jpg

DSCN2992.jpg

DSCN3002.jpg

Se ellers på min gode internett-venn John Asmussens webside Bismarck & Tirpitz for utfyllende historie.

Dette står i en brosjyre jeg fant hjemme. er fra rundt oktober 1990 om trippelkanonen på austrått fort.

Tårnets totale lengde 21.72 meter.

Sideretningsfrihet 360*

Høyderetningsfrihet +40* til -8*

Kanonens lengde 5.42 meter.

Kaliber 28,3 cm.

Kanonens modell år 1934.

Fabrikat Fried Krupp, Essen.

Skuddhastighet 3salver/min.

Største skuddvidde 42,6 km

Sprenggranatens vekt 315kg

.

Pansergranaten 330kg

Skipet Gneisenau denne kanonen kommer fra ble vertfsarbeidet ferdig desember 1936 og ferdig utrustet21. mai 1938. Fartøyets depleasement (vekt fortrengt av vann) var offisielt 26.000 tons1), mens det i virkeligheten var 31.850tons. Høyeste hastighet var på 32 knop.

Fartøyets bestykning var:

- 9stk. 28 cm kanoner, satt i 3 trippeltårn som var benevnt A-, B- og C-tårn. (Anton, Bruno og Casar.)

-12stk. 15cm kanoner satt i 4stk tvillingaffutasjer og 4 stk. enkelaffutasjer.

- 14 stk 10,5 cm kanoner, satt i 7 stykk tvillingaffutasjer. Disse kanonene var konstruert for bruk både som luftvernkanoner og sjømålskanoner.

-16 stk. 37mm luftvernkanoner, satt i 8 tvilling affutasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...