Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Boken "Nyt fra Nordfronten" eller "Nordfronten" av den norske forfatteren Asbjørn Jaklin har fått seks stjerner av den danske avisen Jyllandsposten. Boken handler om kampene i Nordnorge/Kolahalvøyen under den andre verdenskrig... der bl.a slagskipet Tirpitz ble senket (omtalt i tråden).

http://www.berlingske.dk/anmeldelser/artikel:aid=914406

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 340&rom=MP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg har tidligere skrevet følgende generelle kommentar til tyskernes teknologiske bragder og egenskaper som nasjon:

Ganske mange deler din oppfatning (- og jeg understreker at jeg i likhet med Erik på ingen måte hverken politisk eller ideologisk sympatiserer med nazismen og/eller tilsvarende) og det er jo bekreftet at de allierte etter den 2. verdenskrigs avslutning ble mer enn kraftig sjokkerte over hvor langt fremme tyskerne teknologisk var på mange områder. Vi skal imidlertid være klar over at før den 2. verdenskrig startet hadde Tyskland en temmelig dominerende posisjon som Skandinavias (altså ikke kun Norges) viktigste handelspartner. Storbritania var også viktig, men fokuset vedr. industrien, økonomien, forskningen, kulturen etc. var rettet mot Tyskland. Jeg har en gammel bok som er skrevet av Sam Eyde i 1939 ("Mitt liv og mitt livsverk" - Gyldendal Norsk Forlag)...og et gjennomgående tema i boken er Tyskland og hvordan Norge kunne og burde gjennomføre bare litt av det som ble gjennomført teknologisk i Tyskland. Sam Eyde hadde visjonene etter et lengre studieopphold i Berlin og Hamburg på begynnelsen av 1900 tallet...sammen med Birkeland skapte han som kjent industrieventyret på Rjukan i Telemark og Norsk Hydro ble en realitet.

Min holdning er imidlertid at tyskerne faktisk oppviste en enda større teknologisk bragd etter at den 2. verdenskrig var slutt...der wirtschaftwunder...eller den økonomiske suksesen...viser nesten enda bedre hva slags støpning det tyske folk er laget av. Fra å være et totalt rasert land og samfunn reiste de seg igjen og ble ikke bare en økonomisk stormakt, men også et av de mest demokratiske land i verden.

Bare en liten anekdote hentet fra en interessant artikkel i dagens Aftenposten... der artikkelforfatteren Mechthild Wolpers Haugland deler mine betraktninger vedr. den posisjon Tyskland og Tysk kultur hadde i bl.a Norge før den annen verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale folk å gå inn på www.nrk.no sitt nett-tv og se serien "Evig heder" , som handler om de norske krigsseilerene under 2. verdenskrig, og om Nortraship

Nortraship er et emne jeg ikke kan så mye om, men Wikipedia har en glimrende artikkel på norsk om den fenomenale bragden norske sjømenn utførte under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos store kanoner...:D

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=9 ... stav#92096

Min store lidenskap er engelske og tyske jagerfly fra den 2. verdenskrig...spesielt Spitfire er min favorit, men også andre både tyske og engelske flymodeller er interessante. Jeg er også temmelig interessert i krigshistorie fra den 2. verdenskrig og jeg mener at den delen av krigshistorien der Norge er representert er undervurdert i et historisk og politisk perspektiv...absolut i utlandet, men kanskje spesielt i den norske kollektive forståelse. :roll:

Har du forresten sett en mer vakker siluett ? ...:D

vlk04%20bobmf%20spitfire.jpg

jeg har en personlig mening om at vocke wulf var krigens beste krigsfly... tyske flyingeniører er av ypperste klasse! Problemet var at det var lett å treffe bensintanken på dem, men det mest imponerende var alikevel drivstoff-kapasiteten på flyene med tanke på lange opphold i lufta... der måtte de andre melde pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en personlig mening om at vocke wulf var krigens beste krigsfly... tyske flyingeniører er av ypperste klasse! Problemet var at det var lett å treffe bensintanken på dem, men det mest imponerende var alikevel drivstoff-kapasiteten på flyene med tanke på lange opphold i lufta... der måtte de andre melde pass.

Det er jo et spørsmål om hvordan man skal måle hvilket fly som var "best" under WW2... de fleste flyene var enten store kompromisser eller temmelig spesiealiserte. Et annet aspekt er at den tekniske utviklingen gikk utrolig hurtig under krigen (noe den alltid gjør under en krig) og fly som var moderne i 1939/40 var mer eller mindre utdaterte i 1944/45. Jeg tror allikevel at det er relativt bred enighet om at når det gjelder jagerfly var North American Aviation P-51B/C Mustang det beste flyet. Fra og med 1943 hadde flyet en Packard Merlin motor (lisensbygget Rolls-Royce Merlin motor) som ga P-51 en topphastighet på over 700 Km/t. Det som imidlertid var helt enestående med flyet var flyets operasjonelle rekkevidde på 2655 km... tur-retur London-Berlin var med andre ord intet problem og på den måten kom tilstrekkelig mange allierte bombefly frem og fikk ødelagt det tredje riket.

Focke-Wulf Fw 190 er vel mest interessant her inne fordi flyet hadde en BMW 801 motor som ga det en topphastighet på rundt 700 Km/t. Den operasjonelle rekkevidden var faktisk ikke mer enn mellom 800-1000 Km. Allikevel var flyet en formidabel arbeidshest og ekstremt driftsikker. Flyet ble brukt på praktisk talt alle fronter og som med mye annet tysk militært utstyr kopiert av både sovjettene og kineserne etter krigen. Det er ikke uvanlig at man i dag benytter kinesisk eller sovjetproduserte kopimotorer av 801 motoren når restaurerte originale Fw190´er skal ha en motor.

Apropos Spitfire... det sies jo at flyet vant slaget om England, men det er dessverre ikke helt korrekt. Det var nok det mindre glamourøse Hawker Hurricane som gjorde store deler av jobben med å skyte ned tyskernes bombefly... Spitfirevingene ble holdt tilbake for å skyte ned tyskernes eskortejagerfly (hovedsakelig Messerschmitt Bf 109) på tilbakeveien når de ikke hadde nok bensin igjen til en "dogfight". 7 av 10 tyske fly som ble skutt ned under slaget om England ble skutt ned av Hawker Hurricanes. Allikevel er det liten tvil om at Spitfire var den store primadonnaen som styrket den britiske moralen mest... rett og slett i kraft av de vakre formene... og noen år senere også fordi flyet ble et av krigens hurtigste og beste jagerfly. Med kontraroterende propeller og en Rolls-Royce Griffon 83 motor (en viderutvikling av Merlin) på 2375 HK kunne en av de siste krigsutgavene av Spitfire klare en topphastighet på 750 Km/t og helt opp til 975 Km/t under kontrollerte stup (dog med såkalte "clipped wings"). Spitfire ble produsert frem tom. 1947 og kom for siste gang i krigstjeneste under krigen mellom den nye staten Israel og arabiske naboer i 1948. Det svenske forsvaret hadde operative Spitfires helt frem til midten av 50-tallet da deres egen jetjager Saab 29 "Tunnan" ble introdusert.

P-51 Mustang

P_51.jpg

Les evt. mer om bl.a flere tyske krigsfly her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale folk å gå inn på www.nrk.no sitt nett-tv og se serien "Evig heder" , som handler om de norske krigsseilerene under 2. verdenskrig, og om Nortraship

Nortraship er et emne jeg ikke kan så mye om, men Wikipedia har en glimrende artikkel på norsk om den fenomenale bragden norske sjømenn utførte under krigen.

Wikipedia er vel og bra, men er sterkt å se den serien , å se overlevende fra krigen fortelle om når de ble torpedert osv, og om livet under WWII.

som sagt : Anbefales!

og den tar for seg hvor viktig den norske handelsflåten var for de allierte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Mustangs rekkevidde er både dårligere og bedre enn hva du skriver. Med eksterne tanker var rekkevidden til P51 D-7 hele 3540 km...

Tunnan ja - hehe. Den husker jeg fra gamle flymagasiner.

Focke Wulf 190 var et frykinngytende fly, men skulle jeg trekke frem et av de ultimate flyene fra WW2, vil det bli Mitsubishi A6M Zero, så mye mer moderne enn de alliertes fly i 1942 at det ble lagt taktikker på hvordan man skulle matche Zero. 2 år senere var Zero utdatert, og de alliertes satsing hadde vist resultater. Og som tidliger nevnt, er utviklingen så voldsom i krigssituasjoner, at man har ikke det beste krigsmateriellet neste dag, dersom man legger hodet på puta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på "de beste" flyene fra annen verdenskrig, er det merkelig at dere ikke har nevnt ME 262. Med sine 2 Junkers Jumo 004B-1 turbojet motorer, og en topphastighet på 870km/h, er jo dette virkelig et imponerende fly, til tross for sine problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Mustangs rekkevidde er både dårligere og bedre enn hva du skriver. Med eksterne tanker var rekkevidden til P51 D-7 hele 3540 km...

Tunnan ja - hehe. Den husker jeg fra gamle flymagasiner.

Focke Wulf 190 var et frykinngytende fly, men skulle jeg trekke frem et av de ultimate flyene fra WW2, vil det bli Mitsubishi A6M Zero, så mye mer moderne enn de alliertes fly i 1942 at det ble lagt taktikker på hvordan man skulle matche Zero. 2 år senere var Zero utdatert, og de alliertes satsing hadde vist resultater. Og som tidliger nevnt, er utviklingen så voldsom i krigssituasjoner, at man har ikke det beste krigsmateriellet neste dag, dersom man legger hodet på puta.

Der kan man se... P-51 hadde iallefall en formidabel rekkevidde og den var helt enestående på dette området når det gjelder jagerfly fra WW2. En liten anekdote i forhold til hvilket fly som var "best" under WW2 og Mitsubishi Zero´s egenskaper er at WW2 også handler om totalt forskjellige krigsskueplasser med helt forskjellige krav og behov til militært materiell. Grovt sett kan man dele krigen inn i tre hovedscener... Europa inkl. Atlanterhavet, Nord-Afrika og Stillehavsregionen som krigsteater. Forskjellige fly ble brukt i de forskjellige scenene, men noen fly ble brukt på alle scenene... f.eks Spitfires i forskjellige varianter og P-51.

Den tyske krigslykken vendte som kjent med slagene om Stalingrad (1942/43) og Kursk (1943). Alle ledd i det tyske samfunnsmaskineriet og militæret var presset til det ytterste... og samtidig begynte de alliertes bombekampanjer over Tyskland å gi resultater. Tiltross for tyskernes geniale konstruktører og ingeniører var det i praksis umulig for tyskerne å utvikle... og ikke minst produsere nok... militært utstyr til å forsvare alle krigsfrontene på samme tid. I tillegg kommer det faktum at Hitler overstyrte og planla flere avgjørende militære disposisjoner utenfor den militære overkommandoen... der det uten tvil var samlet en betydelig militærstrategisk kompetanse. Dette medførte at inkompetente militære ledere som f.eks Hermann Göring (Luftwaffe) fikk spille en alt for stor rolle i forhold til Hitlers egen inkompetanse og galskap. Resultatet kjenner vi i form av fatale feildisposisjoner som invasjonen av Sovjetunionen, manglende satsing på Luftwaffe (jagerfly og middelstore bombefly med lang rekkevidde), alt for stor fokus på kvalitet fremfor kvantitet vedr. stridsvogner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på "de beste" flyene fra annen verdenskrig, er det merkelig at dere ikke har nevnt ME 262. Med sine 2 Junkers Jumo 004B-1 turbojet motorer, og en topphastighet på 870km/h, er jo dette virkelig et imponerende fly, til tross for sine problemer.

Hvorvidt Messerschmitt Me 262 var "best" kan diskuteres... teknisk var flyet uten tvil state of the art, men flyet kom for sent til å påvirke krigens gang... det ble først operativt i august 1944 og da var krigen allerede tapt for tyskernes del. Jeg har imidlertid skrevet om Me 262 flere ganger her inne. Når vi først er inne på teknisk geniale løsninger utviklet av tyskerne under WW2, men som dog ikke påvirket krigens gang... er stikkordet Horten Ho 229... :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=Z8KnoEcsM94

Her er forøvrig et par artige filmer med en amerikansk nybygget/restaurert Me 262.

http://video.google.com/videoplay?docid ... q=me%2B262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Fredrik er inne på krigens vending og dets scene, så kan vi heller ikke glemme Yakolev Yak-3, også et av de beste flyene i WW2. ;-) Sammen med T-34 tanken ble tyskerne slått på bortebane av et folkeslag som visste hva en russisk vinter kunne by på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Fredrik er inne på krigens vending og dets scene, så kan vi heller ikke glemme Yakolev Yak-3, også et av de beste flyene i WW2. ;-) Sammen med T-34 tanken ble tyskerne slått på bortebane av et folkeslag som visste hva en russisk vinter kunne by på...

Det er korrekt... og ikke minst alt for lange forsyningslinjer medførte at tyskernes militære overraskelsesmoment ble ødelagt. Enten frøs tyskerne ihjel uten forsyninger på grunn av for få transportfly eller så satt de fast i gjørme uten forsyninger på grunn av umulige transportforhold. Man skal heller ikke undervurdere den kvinnelige innsatsen på sovjettisk side... det vet alle som har lest Heinz G Konsalik´s røverhistorie av en bok "Kvinnebataljonen"... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...