Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

  • 4 months later...

Apropos de tyske slagskipene/slagkrysserne Bismarck, Tirpitz, Prinz Eugen, Gneisenau og Scharnhorst. Jeg kjøpte en billig pocketbok for å lese på vei til jobben (les: Holmenkollbanen er langsom og kjedelig)... "Jakten på Bismarck" (99 kroner på Narvesen)... og den er faktisk meget bra. God og nogenlunde historisk korrekt underholdning... kan anbefales... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... endelig etter nesten et år klarte jeg (vi) å få ut den berømte fingeren og kjøre de 270 Km ned til Laboe like utenfor Kiel i Tyskland for å kikke litt på U995 eller KNM Kaura. Spesielt og absolut interessant er vel hva man må kunne si om besøket ved Deutscher Marinebund E.V. U995 er i dag tilbakeført til det utseendet hun hadde under krigen... dog er torpedorørene foran sveiset igjen av hensyn til pårørende etter de 6 skipene u-båten senket under krigen. Selve tårnet er også bygget om så det i dag fremstår som under krigen. KNM Kaura var en av tre u-båter den norske marine fikk som krigsbytte fra tyskerne... de andre var KNM Kinn (U1202) og KNM Kya (U926)... hva som skjedde med de to andre inkl. et par tre andre tyske u-båter har jeg skrevet om tidligere. U995 ble forøvrig brukt i enkelte sekvenser i filmen Das Boot... som nok er en av de bedre krigsfilmene gjennom tidene... :wink:

Bildene er her:

http://www.bimmers.no/modules.php?set_a ... _album.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på bøker, 9 aprilboka til Tamelander og noe på Z, de to svenskene er og veldig bra. Interessant med 9 aprilhistorie som ikke bare er Blücher.

Fra de samme forfatterne, D-Dagen. Kjempebra, spesielt kapittelet "Krigskunst".

Jakten på Bismarck, er det en ny bok eller den til Ballard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg med ett: (Bilde 9) -Et kart merket NORWAY....humm.

Det kan kanskje være at de faktisk brukte britiske sjøkart - for det skal vel sies at Storbrittannia rent historisk sett går utenpå Tyskland som sjøfartsnasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britene er enda sjefer på sjøkart, British Admirality serien er vel stort sett på (nesten) alle skip på alle hav nå. Under krigen mener jeg bestemt tyskerne holdt seg med kart selv.

I dette tilfellet her er det kanskjesikkertmuligens noe museumsledelsen har lagt der for syns skyld. Eller kanskje det ligger igjen fra tiden i norsk tjeneste? :)

(Æh, dette er Laboe ubåten er det ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det ligger igjen fra tiden i norsk tjeneste? :)

(Æh, dette er Laboe ubåten er det ikke?)

Jo, det er det, og det er en meget plausibel forklaring. Men skulle båten først representere et tysk museum så ville jeg kanskje spadd opp en kopi av et tysk sjøkart i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på dette kartet og forklaringen er nok at u-båten har vært i norsk tjeneste. Det er flere andre ting i som heller ikke er autentiske på u-båten... toalettet, kjøkkenet, messen... ting som hurtig blir umoderne. Jeg tror også at store deler av "tårnet" er en mockup av stålplater og deler fra andre vrak. Det jeg imidlertid minst hadde sansen for er at det ser ut som om u-båten mer eller mindre ble kjørt tilfeldig inn på stranden ved Laboe... det hele er ganske primitivt og lite typisk tysk... iallefall i forhold til den orden som ellers preger resten av annlegget i Laboe. Det viktigste for tyskerne har nok vært å sikre seg u-båten og så får det heller være at det ikke var penger til å sette u-båten skikkelig på land og skikkelig i stand som det bl.a ble gjort med KNM Utstein i Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere norske detaljer i den ubåten og. Husker de ikke helt nå, har ikke vært der på 6 år eller noe, men noen av skiltene som sier hva en hendel gjør har norsk tekst.

Noen som har vært på Marinemuseet i Den Helder, Nederland? Har vært der men hadde lite tid. De har mye veldig gammelt, type 1700talls fregatt, tidlige dampdrevne marinefartøy og denslags. Jeg hadde bare tid til å se på ubåten, en sak fra 50 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært på Marinemuseet i Den Helder, Nederland? Har vært der men hadde lite tid. De har mye veldig gammelt, type 1700talls fregatt, tidlige dampdrevne marinefartøy og denslags. Jeg hadde bare tid til å se på ubåten, en sak fra 50 tallet.

Jeg har ikke vært på marinemuseet i Den Helder, men jeg har sett HMS Victory i Portsmouth i England. Seilskipet som har 106 kanoner var Lord Nelsons flaggskip under slaget ved Trafalgar og kom i tjeneste allerede i 1778. Utrolig nok er HMS Victory stadig en del av Royal Navy og således i aktiv tjeneste den dag i dag.

victory1.jpg

Når jeg tenker meg om så besøkte vi også HMS Warrior som også ligger i Portsmouth. Dette krigsskipet ble bygget i 1860 og var det første pansrede jernseilskipet med dampmotor bygget noen gang og var en revolusjon da hun ble sjøsatt.

2006_HMS-Warrior.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Apropos store kanoner...:D

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=9 ... stav#92096

Min store lidenskap er engelske og tyske jagerfly fra den 2. verdenskrig...spesielt Spitfire er min favorit, men også andre både tyske og engelske flymodeller er interessante. Jeg er også temmelig interessert i krigshistorie fra den 2. verdenskrig og jeg mener at den delen av krigshistorien der Norge er representert er undervurdert i et historisk og politisk perspektiv...absolut i utlandet, men kanskje spesielt i den norske kollektive forståelse. :roll:

Har du forresten sett en mer vakker siluett ? ...:D

vlk04%20bobmf%20spitfire.jpg

jeg var i england i fjor og hentet en m5, den hentet vi på ett slott mitt i england, han eieren inviterte oss inn og viste oss sitt fly og bilmuseum. han hadde 2 flyveferdige spitfire stående, den ene var på henger, den hadde operert på et hangarskib, den turen innom ham englenderen tok hele dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var i england i fjor og hentet en m5, den hentet vi på ett slott mitt i england, han eieren inviterte oss inn og viste oss sitt fly og bilmuseum. han hadde 2 flyveferdige spitfire stående, den ene var på henger, den hadde operert på et hangarskib, den turen innom ham englenderen tok hele dagen :)

Versjonene av Spitfire som ble brukt på hangarskip ble kalt for Seafire (kort for Sea Spitfire) og hadde bl.a sammenleggbare vinger. I utgangspunktet var dette flyet bare en lett konvertert Spitfire, men det ble relativt hurtig klart at for å gjøre Spitfire sterkt nok til å kunne lette og ta av fra et hangarskip måtte det forsterkes kraftig i bærende seksjoner. I tillegg fikk flyet også muligheten for en ekstern bensintank under skroget... i krigen til havs under den annen verdenskrig dreide nesten alt seg om operasjonelle rekkevidder.

kctnrkd3t0akkrr3wrjb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på bøker, 9 aprilboka til Tamelander og noe på Z, de to svenskene er og veldig bra. Interessant med 9 aprilhistorie som ikke bare er Blücher.

Fra de samme forfatterne, D-Dagen. Kjempebra, spesielt kapittelet "Krigskunst".

Jakten på Bismarck, er det en ny bok eller den til Ballard?

"Jakten på Bismarck" er en ny bok fra Tamelander og Zetterling... og den er absolut verdt pengene... god underholdning... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...