Gå til innhold

Godkjenning av turbo i bmw, faktisk mulig!


Ola.
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såvidt jeg har fått med meg er det han der i Skien som bygger/bygde Ostespiller sin, han som også har bygd mAZE sin, Tarjai eller hva det nå er. Han burde vel ha peiling?

.. men på den annen side så sliter vel mAZE litt med forbruket: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=110745#110745

Tarjei Christiansen heter han som bygde bilen til mAZE. Han er forøvrig på forsiden av et av de siste Gatebil Magazine med sin grønne e30. Hvorvidt han er flink til å bygge tror jeg det er delte meninger om, men e30`n er hvertfall rå! Helge Vik har vel hatt en finger med i spillet i senere tid! den grønne e30`n er hvertfall bare bygd opp av gromdeler, har selv vært innom verkstedet hans et par ganger og er ganske imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar gjerne hva en "trippel chip" er for noe..

helst en mere dyptgående forklaring, enn "en bryter med 3 stillinger" :)

Du monterer inn en extra hjerne. Så du mapper bilen x2. Så har du mappet inn 2 forsjellige motor instillinger. Det blir som å ha en skitzofren bil. En som er lovlydig og tam.

Og en som er sinna og farlig :-)

Nå skal ikke jeg kverulere, eller trå på noens tær her....

Men dette er noe av det værste jeg har hørt! Dette må da være noe av det mest tungvinte og uaktuelle ting å gjøre ??????

Nei... Dette virker ulogisk.

Sorry...

Er vell nettop det Dalbäck gjode med Golfen.. en map for 95/98 og en map for ræserbil-bensin :D

Er vell samme hjernen, men 2 brikker med minne på som skiftes ut, eller bare vipper en bryter.. vet ikke helt hvordan akkurat den biten gjøres i praksis..

Men det er nok ikke så tungvindt og ulogisk som du tror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell nettop det Dalbäck gjode med Golfen.. en map for 95/98 og en map for ræserbil-bensin :D

Er vell samme hjernen, men 2 brikker med minne på som skiftes ut, eller bare vipper en bryter.. vet ikke helt hvordan akkurat den biten gjøres i praksis..

Men det er nok ikke så tungvindt og ulogisk som du tror..

Tror nok Pedi er sikkert klar over at det er noe som er mulig, men det er måten det ble beskrevet han tenker på tror jeg.. To vanlige hjerner. Han ville nok heller brukt et skikkelig datasprut og satt opp to forskjellige programmer der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell nettop det Dalbäck gjode med Golfen.. en map for 95/98 og en map for ræserbil-bensin :D

Er vell samme hjernen, men 2 brikker med minne på som skiftes ut, eller bare vipper en bryter.. vet ikke helt hvordan akkurat den biten gjøres i praksis..

Men det er nok ikke så tungvindt og ulogisk som du tror..

Der skreiv du jo omtrent svaret selv... Dalbäck... Er vel rimelig få med nok peng og/eller kunnskap som han. Det er jo ikke for hvem som helst å gjøre. Er vel ikke like lett alltid å sidestille seg med en topp-trimmer iblandt verdenseliten heller?

Men som sagt, skal ikke krangle mer om dette - for det er absolutt mulig, men litt tungvint etter min mening. Og sannsynligvis vanskelig for den menige motorbygger. Og skal en ha proffe til å gjøre det, så blir det nok billigere (og bedre...) med et skikkelig sprut.

Men dette er jo min mening da, og den teller jo ikke særlig i den store sammenheng...

Tror nok Pedi er sikkert klar over at det er noe som er mulig, men det er måten det ble beskrevet han tenker på tror jeg.. To vanlige hjerner. Han ville nok heller brukt et skikkelig datasprut og satt opp to forskjellige programmer der..

Takk Gunnar, var ikke værre enn så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på om noen har gjort denne merkelige formen for motorstyring før :D

Pedi: helt klart noe en gjør med to programmer på et datasprut, der datasprutet styrer ladetrykk ja.. Eneste draw-back, er at man bør ha så stram wg fjør som mulig for å bygge trykk raskt nok, å da får en ikke senket trykket nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Får prøve meg på feit blanding, og nedjustert ladetrykk på E23`en når jeg en dag kommer så langt at bilen er ferdig ombygd og turbo`n er på plass! :P

Takk for tipset OlaM535T! :D

Blir vel enten 750i motor på meg, eller så blir det en 3.5 liter turbomotor (type: M30)

Mest sannsynlig en 3,5 liters en, med all elektronikken fra E23 745i sine motorer, og en litt "overdimensjonert" turbo :wink:

På grunn av ikke fullt så god økonomi er ekstrem-prosjektet mitt på 600-700hk lagt på is for LANG tid fremmover, så håper på rundt 300, KANSKJE 400 gamp neddi der fremme, og kraftige bremser og drivakslinger :wink:

Denne tråden har gitt meg igjen håpet på turbobygg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har tenkt en del på dette med turbo i e30 i flere år nå men nå er saken klar! det skal bli turbo og den skal godkjennes! er i dialog med det lokale biltrangsynte og blir godkjent med 15% effektøkning! skal bygges veltebur med avtagbare dørstrevere for gatebruk! Jeg legger stor vekt på sikkerhet og biltrangsynte likte dette og ble strax mye lettere å ha med å gjøre! siden denne bilen jeg skal bygge på er en 320i og jeg skal slenge i en 323i med turbo vil jo 15% grensa være så å si oversteget før jeg fikk på turbo! dette har jeg tenkt å løse ved å montere 325i understell og argumentere med det at 325i har 171hk og ergo kan jeg ha intill 195hk i min motor! vi får se hvordan dette går men bilen SKAL godkjennes! om jeg så må gå over lik.

MVH Sten Harald Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden denne bilen jeg skal bygge på er en 320i og jeg skal slenge i en 323i

Dette er hva som kommer til å stoppe deg..

Desverre, men du kommer til å få problemer uten papirer på 323i motor i karosseriet ditt ifra bmw..

Mvh

Ola, ex m535t eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som æ slit med fra BT er at når du ettermonterer turbo, er ikke motoren orginal, og dermed ikke typegodkjent!!!!

derfor på min turbo greie så må æ skaffe et papir fra godkjent labratorium at motoren står de avgasskravene som gjalt for org motor. co3,5 osv.

en standard 4gass måling er ikke bra nokk mener BT.

de mener en tunelltest på rullende landeveg er eneste mulighet...

denne testen kan ikke gjøres i norge og koster 30000 i sverge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden denne bilen jeg skal bygge på er en 320i og jeg skal slenge i en 323i

Dette er hva som kommer til å stoppe deg..

Desverre, men du kommer til å få problemer uten papirer på 323i motor i karosseriet ditt ifra bmw..

Mvh

Ola, ex m535t eier

Nja! snakka med han på den lokale trafikkstasjon og han mente at hvis jeg hadde bremsepapirer på effekt og fikk papirer fra et bmw verksted på at understellet var samme som på en 325i så kunne jeg få den godkjent med en effektøkning på 15% på orginaleffekten på en 325i! bur var heller ikke noe problem! så lenge sikt og evakuering av bilen ikke ble hindret! polstring på kritiske steder var også nødvendi! han ville helst at jeg søkte om/godkjente en ting av gangen! Han mente at det ble en del lettere for meg :) dette med turbo mått han sende min søknad videre "opp" i systemet men han mente at det skulle vel ikke være noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...