Gå til innhold

Tillatte hjul dimensjoner på 320D E46

krakvik
 Share

Anbefalte innlegg

Skal du sette på MINDRE hjul enn originalt!? :shock:

Satt akkurat på vinterdekk på sommerfelgene mine jeg. 225/40-18. Bilen må jo se fin ut fra oktober til april også mener nå jeg...

Her ser du hvilken dim du isåfall må ha: http://www.bimmers.no/statisk.php?id=dekkdim

Med tanke på bremsene osv får du nok på 15". Er jo ikke så svære bremser på 320.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er forsåvidt enig i det, BMW ser best ut med større hjul. Problemet er at det blir litt Bambi on ice med brede sko ... Det smarteste hadde vel vært og fått montert vinterdekk på 7-eikers 16" som fulgte med.

Noen som har tips til 17" eller 18" til neste sessong da? Liker godt den "vanlige" 7-eikers som man finner på de fleste. Orginal vs replica, pris og kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører replica M3. Passer godt til coupé synes jeg. Har inntrykk av at man får like bra felger kvalitetsmessig, til vanlig bruk iallefall, i replica kontra original.

Originalfelger er fryktelig dyrt. Et originalt sett med 225/40-18 forran og 255/35-18 bak med dekk koster vel en 30000,- hos BMW. Ser for meg at noen tjener godt med penger her... :?

BBS passer flott til BMW, men er også relativt dyre. Hørte på pris på en BBS CH felg i 9x19, skulle ha nærmere 5000,- felgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vognkortet på min -98 320d står det 205/60-15. Vinterdekkene jeg har er 195/65-15, den dimensjonen hadde vinterdekkene når jeg kjøpte den også. Sommerdekkkene er 225/45-17.

Ingen problemer med 15" på 320d nei, hverken når det gjelder plass til bremser eller lovlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vognkortet på min -98 320d står det 205/60-15. Vinterdekkene jeg har er 195/65-15, den dimensjonen hadde vinterdekkene når jeg kjøpte den også. Sommerdekkkene er 225/45-17.

Ingen problemer med 15" på 320d nei, hverken når det gjelder plass til bremser eller lovlighet.

E46 316i, 318i, 318d og 323i kan alltid bruke 15" felger. E46 320d og 320i kan bruke 15" felger frem til faceliften kom 09/2001. Jeg ser det som en stor fordel å kunne bruke 195/65-15 vinterdekk...de er relativt billige og kan derfor skiftes ut f.eks hvert annet år for optimalt veigrep. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive tilbakemeldinger, nå nærmer vi oss sakens kjerne her. Min bil er en 02/2002, altså etter den såkalte faceliften, mener du da at den ikke vil ha 15"?

Prisen her er selvsagt av betydning, med 15" kan man koste på seg testvinnerdekk og få med greie felger til en rimelig penge - må jeg ha 16" kan jeg selvsagt bruke felgene jeg har til vinter med nye dekk og kjøpe nye 225/45/17 til våren (noe jeg kommer til å gjøre uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive tilbakemeldinger, nå nærmer vi oss sakens kjerne her. Min bil er en 02/2002, altså etter den såkalte faceliften, mener du da at den ikke vil ha 15"?

Prisen her er selvsagt av betydning, med 15" kan man koste på seg testvinnerdekk og få med greie felger til en rimelig penge - må jeg ha 16" kan jeg selvsagt bruke felgene jeg har til vinter med nye dekk og kjøpe nye 225/45/17 til våren (noe jeg kommer til å gjøre uansett).

Jeg mener at E46 320d produsert etter 09/2001 skal ha 16" felger fordi bremsene foran er for store til 15" felger (bremsene ble oppgradert i forbindelse med at motoren fikk 150 HK). Dette betyr imidlertid ikke at du ikke kan finne 15" felger som passer, men helt generelt tror jeg at det er 16" felger som gjelder på din bil. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, kan bekrefte at 15 tommers orginale bmw felger til e46 ikke passer til bmw med 150 hk. Kjøpte meg 15 tommes stålfelger, bilen min er produsert 12/01 og skulle sjekke de i dag... de passet selvfølgelig ikke.

de tok i bremsekalippene mine forran, har ikke sjekka bak. så da har jeg 4 stk stålfelger med u brukte kapsler til overs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...