SteffenK Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Hører ganske ofte at hvis man har chip, så bør man ikkje kjøre så hardt fordi motoren tåler mindre og så videre.. Noen som kan gi meg litt mer info rundt dette? Stemmer det at det er lettere å ødelegge motoren om man chipper? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Det er vel nesten like mange teorier om dette som det er chipper, men en chip i seg selv skader ganske sikkert ikke motoren med mindre ikke vedkommende som har programmert chippen er helt amatør. En chip leverer inngående parametere til motorens cpu eller hjerne...som i sin tur regulerer korrekt blandingsforhold mellom luft og drivstoff. Ofte flyttes turtallsperren noen hundrede omdreininger pr/min opp (bensin sugemotorer)...nettopp fordi det er den letteste måten å øke ant. hestekrefter på (jmf. klassisk trimming)...og det er neppe spesielt godt for motoren med mindre man da ikke er overbevist om at man stadig er innenfor produsentens toleranser for den aktuelle motoren. Ville du ha kjøpt en bruktbil som er chippet ? ...eller tenker du som jeg gjør...at ingen ung mann chipper uten å utnytte potensialet mest mulig etterpå...dvs. presser motoren opp i 8000 rpm så ofte anledningen til et rødlysrace byr seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Ikke enig, jeg tror ikke en bil blir hardere kjørt om den er chipet, det er mer kjekt å ha hk. Snakker nå om biler som ikke har tilhørt ungdommer. Har i løpet av mine 25 år som bileier ALDRI kjøpt bil av noen under 30 år, og kommer heller ikke til å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Ikke enig, jeg tror ikke en bil blir hardere kjørt om den er chipet, det er mer kjekt å ha hk. Snakker nå om biler som ikke har tilhørt ungdommer. Har i løpet av mine 25 år som bileier ALDRI kjøpt bil av noen under 30 år, og kommer heller ikke til å gjøre det. Poenget mitt er at de ca. 5 ekstra hestekreftene (hvis man er så heldig) en chip medfører i en bensin sugemotor typisk først inntreffer i turtallsområdet over motorens standardoppsetning. Ergo må man kjøre på et høyt turtall for å overhode merke chippens evt. virkning. Jeg tror så absolut at unge sjåfører med sportseksos og sportsfilter i tillegg til en chip ofte spinner opp i over 7000 rpm bare for å merke hvor bra bilen går. At det så mest av alt handler om den berømte placebo-effekten får så heller være...det viktigste er jo at bilen ser og høres cool ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Dagens biler er bygget for et verdensomspennende marked. Det er lagt inn store sikkerhetsmarginer for bruk i land med dårlig drivstoffkvalitet, samt for at motorene skal kunne tåle full belastning i ekstreme høyder over havet, etc. I Europa er det ikke behov for disse store sikkerhetsmarginene. Det er også et faktum at motorfabrikkene utvikler flere ulike motoralternativer ut i fra den samme grunnmotoren. Her i Norge finner vi av avgiftspolitiske grunner de motoralternativene det er tatt minst effekt ut av. Potensialet for trimming er derfor stort, uten at det går på bekostning av driftssikkerhet eller slitasje. -Trimchip.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 det sier seg selv at hvis man hele tiden drar motoren ut til f.eks 8ooo omdr så sliter det mer på motoren enn på sperra på 6250! motoren tåler det ja, men det blir raskere slitt og ødelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Edwildo; ...hvis man følger resonnementet videre skal f.eks M52B20 motoren ha flere hestekrefter i Tyskland enn i Norge...ene og alene fordi man i Tyskland ikke har tilsvarende håpløse avgifter på biler som i Norge. Jeg er temmelig sikker på at den motoren har godt og vel 150 HK i begge landene... Poenget er altså ikke at en chip i seg selv ødelegger en motor, men at det kjøremønsteret enkelte har etter innstallasjon av en chip kan være skadelig for en motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet Oktober 9, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Jeg har chippet min bil, men sperra er fortsatt på 6500.. Er ikke det litt rart? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Jeg har chippet min bil, men sperra er fortsatt på 6500.. Er ikke det litt rart? Nei...ikke nødvendigvis (jeg skrev at turtallsperren ofte er flyttet noen hundrede omdreininger pr/min opp)...og det varierer sikkert ganske mye fra chip til chip. Jeg tviler imidlertid på at din chip gir spesielt mange flere hestekrefter...det handler nok mest om en jevnere effekt og momentkurve, men det er jo også en god ting å få med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 9, 2005 Share Skrevet Oktober 9, 2005 Og det er veldig viktig å få jevnere effektkurve og mer drag på lavere turtall uten å miste noe på toppen. Det er jo nettopp derfor Vanosen er oppfunnet,. Om to like biler har 200 hk ved 5600 omdr, betyr ikke det at de er like spreke, den ene kan ha f.eks 30% flere hk ved 3000 omdr, da sier det seg i grunnen selv hvilken motor som er den sprekeste,man kan jo ikke kjøre over 5000 omdr hele tiden. Chip er verd pengene om du ikke har svært lite av dem da, forbedrer du 0-100 med 0,5 sek er det en sterk forbedring,og det gjør du med riktig chip. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå