Gå til innhold

Lite med bass


Anbefalte innlegg

Har en Kenwood cd-spiller, audison 5 kanaler og en rockford sub. Når jeg spiller med volumet på ca 50% så dunker det veldig bra i subben, og får ganske bra trøkk inni bilen. Men skrur jeg videre opp så blir det bare mine bass fra subben. Hvorfor skjer dette? Er koblet med kabel fra sub-utgang på spiller og til forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent på svar fra Mr.Stream du, eller fra han Nautilus/z fyren:D de kan dette!

(no offence til dere andre her inne som sikkert også kan mye om dette temaet) ;)

Høres jo ut som at alt er kobla slik det skal og da er det jo mest sannsynlig at det er teknisk og ikke menneskelig svikt, som har skylda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke sikker på hvor mange ohm osv, fikk elementet ferdig i kasse hos en kamerat, kjøpte det billig bare for å få litt bass. Det med strøm har jeg faktisk aldri tenkt på. Har hatt samme problem hele tiden med forskjellige subber og forsterkere, så har tenkt om det kanskje er spilleren som skrur ned bassen jo høyere volumet blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du måler spenninga ved forsterkeren før du skrur på anlegget og når du spiller høyt! spenninga bør ikkje vere under 11 volt.

vist du har en forsterker som yter 1000w ved 10v så yter denne bare 500w ved 5v. så det har mye og si.

Glemte og si at kvadratet på strømm kablene dine har også en del betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en lukket eller reflekskasse? Er det en refleks kasse, så kan den være feil konstruert i forhold til subben. Noe som kan gjøre så det blir som du sa her.. Eventuelt motsatt. Er kassen lukket er ikke sjansene så store for at det er det som er problemet. 25mm2 over 1meter holder til rundt 2000w så det skulle ikke være noe problem. Det som kan være mulig er at forsterkeren for liten eller at elemtet er koblet i for høy ohm. Da vil forsterkeren ha lite watt og rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte strømmen. Rett over 14v på "18" i volum (ca 3\5 av maks), der bassen dunker mest. Lå på 13.8 på nesten fullt volum, så det skal ikke stå på strømmen.

Er ikke sikker på hvor mange watt og ohm sub er på. Den er vel et par år gammel, og den typen RF punch som kostet rundt 2500,- veil.

Forsterker:

AUDISON LRx 5.600 4*60W+240W

RMS Effekt @13,8V 4Ohm: 4 x 60W

RMS Effekt @13,8V 2Ohm mono: 240W

Dette er sikker bare litt lite til denne sub'en, og skal ikke se bort fra sub'en er 4ohm og...

Men det jeg ikke forstår er hvorfor den slår ganske greit på halvt volum, mens den slår bare dårligere på høyt volum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte strømmen. Rett over 14v på "18" i volum, der bassen dunker mest. Lå på 13.8 på nesten fullt volum, så det skal ikke stå på strømmen.

Er ikke sikker på hvor mange watt og ohm sub er på. Den er vel et par år gammel, og den typen RF punch som kostet rundt 2500,- veil.

Forsterker:

AUDISON LRx 5.600 4*60W+240W

RMS Effekt @13,8V 4Ohm: 4 x 60W

RMS Effekt @13,8V 2Ohm mono: 240W

Dette er sikker bare litt lite til denne sub'en, og skal ikke se bort fra sub'en er 4ohm og...

Men det jeg ikke forstår er hvorfor den slår ganske greit på halvt volum, mens den slår bare dårligere på høyt volum...

det kan vere fordi at desto mere du skrur opp desto mere forvrengning blir det! det er sikkert forsterkeren det står på, du skulle vurdert ei monoblokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp hadde tenkt å bygge litt anlegg i vinter. Bytte ut det som trengs og i med nytt. Ser du selger merker som jeg liker, og har tilbud på noen cadence subber. Har veldig bra erfaring med UD-subbene, men så er jo beast kanskje bare bedre..

Har du noe bra pakketilbud til meg på frontsett, forsterker(monoblokk til subber) og subber så gi meg en pm. Den 5-kanaleren jeg har tror jeg er bra nok til frontsett og høytalere i hattehylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp hadde tenkt å bygge litt anlegg i vinter. Bytte ut det som trengs og i med nytt. Ser du selger merker som jeg liker, og har tilbud på noen cadence subber. Har veldig bra erfaring med UD-subbene, men så er jo beast kanskje bare bedre..

Har du noe bra pakketilbud til meg på frontsett, forsterker(monoblokk til subber) og subber så gi meg en pm. Den 5-kanaleren jeg har tror jeg er bra nok til frontsett og høytalere i hattehylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...