Gå til innhold

Problemer med turbotrykk.


Espenlis
 Share

Anbefalte innlegg

Til dere som har kjennskap med turbobiler:

I helga fikk en kompis av meg prøve vinterbilen min, og dro den helt ut i alle girene. Etter å ha tynet 5.gir på sperra, smelte han den i det han trodde var 6. men havnet i 4 igjen. Var kun snakk om få hundredeler i 4. Uten å ha lagt noe merke til feilgiringen, tok jeg over rattet, å la merke til at det var vesentlig dårligere drag. Sjekket turbotrykket som tilsvarte 1.0-1.1 atmosfere, dvs 0 når vi snakker om bar. Har sjekket over alle slanger, som er mulig å komme til på, å finner ingen lekkasjer. MEN, en ting er litt rart. Når bilen står en liten stund, kan jeg starte den igjen og dra ut 1 el 2, og plutselig er det liv i turboen, og så dabber den ut igjen.

Er dette en elektronisk feil??

Hva har skjedd?

Selv om dette ikke gjelder BMW så er jeg trofast mot forumet og ber så yndig om hjelp.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg tar helt feil så er det en elektronisk magnetventil som styrer wg på disse motorene. Sjekk om den er helt på nett.

Det kan jo også være et eller annet som gjør at motoren går i nødprøgram, da vil den lade typisk opp til 0,2 bar. Gå over alle kontakter og ledninger også, sjekk at slangen til mapsensor er hel osv.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om magnet ventilen er styrt til nødprogram, så er det fjørtrykket i WG som skal styre trykk.. Denne fjøren gir i normale tilfeller 0,3-0,4bar, så jeg synes denne feilen var veldig merkelig..

Jeg har en slik orginal audi fjør i min WG i bmw`n når jeg skal vise den, å da lader jeg også rundt 0,4 før jeg justerer opp litt..

Sjekk slanger først og fremst.. Trykktest trykkrørene! Tett igjen ene enden, og sett trykk på den andre siden! Et bra tips er å ta en gammal lastebil slange, og klipp ut gummi for å tette ene enden, og klippe ut rundt ventilen for å lage til den andre enden! Trer bitene over rørstussen, og stripser godt fast med flere strips, så går det oftest veldig bra :) Kjør på 1bar med kompressor, men ikke mere.. Intercooler tåler ikke 1,5+bar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...