RogE36R Skrevet Oktober 12, 2005 Share Skrevet Oktober 12, 2005 Hva står egentlig "ti"for?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 12, 2005 Share Skrevet Oktober 12, 2005 Hva står egentlig "ti"for?? Fra gammelt av betyr det "Touring International"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 12, 2005 Share Skrevet Oktober 12, 2005 Det var vel det det stod for på 2002ti, og jeg tror BMW rett og slett bare hentet fram en gammel modellbetegnelse til compactene 318ti og 323ti. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 13, 2005 Share Skrevet Oktober 13, 2005 De første E36 Compactene hadde kun betegnelsen "i"...formodentlig for "injection". Senere kom betegnelsen "ti" for "touring international". BMW hadde imidlertid også i sin tid betegnelsen "tii" for "touring international injection"...kanskje dagens "ti" rett og slett betyr "touring injection" eller at dagens "i" (alle andre modeller) står for "international" iom. at "injection" er en relativt meningsløs betegnelse ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 14, 2005 Share Skrevet Oktober 14, 2005 Hadde alle modellene av compact kun i i begynnelsen? 316 hadde jo kun i hele tiden. Hva står da d for hos oss med dieselbil, "domestic"? :lol: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Oktober 14, 2005 Share Skrevet Oktober 14, 2005 I E36 utgave fantes 316 Compact bare som i. I E46 utgave fikk alle Compactene benevnelsen Ti (unntatt 320d). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RogE36R Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Oki, Takk for svar Men er det samme maskin som står i denne som i 318is i og med at den har 140 hk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 14, 2005 Share Skrevet Oktober 14, 2005 Oki, Takk for svar Men er det samme maskin som står i denne som i 318is i og med at den har 140 hk? Ja...jeg tror det var M42B18 før 1996 og M44B19 etter 1996...for både E36 318ti og E36 318is. Den legendariske E30 318is har den første...altså M42B18. Hadde alle modellene av compact kun i i begynnelsen? 316 hadde jo kun i hele tiden.Hva står da d for hos oss med dieselbil, "domestic"? :lol: Hehehe...nope..."d" står for "derv drinker"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 14, 2005 Share Skrevet Oktober 14, 2005 derv Det var et uttrykk jeg ikke hadde hørt før. Litt Googling ga meg denne: "diesel oil used in cars and lorries with diesel engines; from d(iesel) e(ngine) r(oad) v(ehicle)" Altså blir det "diesel engine road vehicle drinker" - det gir jo ingen mening... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 derv Det var et uttrykk jeg ikke hadde hørt før. Litt Googling ga meg denne: "diesel oil used in cars and lorries with diesel engines; from d(iesel) e(ngine) r(oad) v(ehicle)"Altså blir det "diesel engine road vehicle drinker" - det gir jo ingen mening... Uttrykket "derv-drinker" eller "derv-drinkers" om en dieselmotor eller dieselbiler brukes på engelsk litt nedsettende om dieselmotorer fordi de bruker diesel som brennstoff. Diesel et restprodukt ved fremstilling av bensin og det er historisk blitt betraktet som et mindreverdig og billig produkt til relativt simple, men kraftige og pålitelige maskiner (les: traktorer, båtmotorer, togmotorer etc.). Prisen på produktet var lav og motorenes ytelser var lav i motsetning til bensin med en høy oktan og tilsvarende høy ytelse på motoren. I dag er dette nesten vendt på hodet iom. Common-rail og variabel turbogeometri...og derfor er da også prisforskjellen mellom bensin og diesel ved å utlignes. Men det går nok litt tid til vi ser en M5 med en dieselmotor eller en F1 bil med en dieselmotor...så uttrykket "derv-drinker" om en dieselmotor kommer nok til å bli værende også i fremtiden. Et kjapt søk på Google og jeg fant denne artikkelen der forfatteren bruker uttrykket "derv-drinker" om en dieselmotor. http://www.testdriven.co.uk/roadtests.c ... 0d_se_auto Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå