HenrikE30+ Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 Jeg var bare å kikket litt i galleriet ditt... Ble oppmerksom på dette bildet Kan du ikke være så snill å fortelle mer om hva dette er?
Fredrik Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 Joda... www.bimmers.no/viewtopic.php?p=92096#92096
Hakon Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 jeg hadde en Tog-bok hvor akkurat dette toget sto omtalt. den trengte spesialbygde skinner, men kanonen kunne ikke roteres så de måtte bruke svingradiusen til skinnene for å stille inn kanonen. Mot slutten av krigen ble kanonen demontert og sluppet fra bombefly som prosjektiler ( kan ikke skjønne at det skulle være særlig effektivt, men..)
Fredrik Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 Håkon;...det er artig å lære noe nytt for jeg var ikke klar over at kanonen i sine enkeltdeler ble brukt som "bomber" fra fly ved tilbaktrekningen fra Sovjetunionen. En rimelig desperat handling som minner om da britene i begynnelsen av krigen pga. manglende lastekapasitet for flere enn en torpedo i deres Fairey Swordfish bi-plan kastet matpakkene ned på den lokaliserte tyske U-båten for å signalisere at den var oppdaget (f.eks på hjemturen hvis torpedoen allerede var brukt på flyturen ut på patrulje). Jeg må også rette en liten feil i mitt innlegg om kanonen Gustav. Området rundt den nordlige del av Krim og fastlandet er temmelig flatt...den sydlige delen av Krim er derimot relativt kupert med fjell som rager opp til og med 1260 moh. Fairey Swordfish
Schnellfahren Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 den trengte spesialbygde skinner, men kanonen kunne ikke roteres så de måtte bruke svingradiusen til skinnene for å stille inn kanonen. Best å ikke få solslyng på skinnene da Kul kannon
Divine Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 Jeg var bare å kikket litt i galleriet ditt...Ble oppmerksom på dette bildet Kan du ikke være så snill å fortelle mer om hva dette er? øh.. En kanon
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 jeg hadde en Tog-bok hvor akkurat dette toget sto omtalt. den trengte spesialbygde skinner, men kanonen kunne ikke roteres så de måtte bruke svingradiusen til skinnene for å stille inn kanonen. Er du litt sånn tog-gal du også?
antiloop Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 Hva var de fysiske målene og vekt på dette monsteret?
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 14, 2005 Skrevet Oktober 14, 2005 Finner en del på http://en.wikipedia.org/wiki/Schwere_Gustav Kanonen var i bruk i 13 dager, og avfyrte tilsammen 48 granater. In combat the gun was mounted on a specially designed chassis, supported by two bogies on two parallel sets of railway tracks. Each of the bogies had 20 axles, giving a total of 40 axles (80 wheels). General characteristics (Schwerer Gustav) Weight of gun and mounting: 1,350 t Length of gun: 47.3 m Height of gun: 11.6 m Width of gun: 7.1 m Barrel length: 32.48 m Propulsion: 2 x Oil Electric D311 691 kW Locomotives. Maximum elevation: 48° Weight of propellant charge: 2,500 lbs (1134 kg) in 3 increments Rate of fire: 1 round every 30 to 45 minutes or typically 14 rounds a day Accuracy: 20% ( 10 out of 48 ) of shells fell within 60 m of target point. Worst error was 1 shell landing 740 m from the target point. Assuming normal distribution, this gives an CEP of 186 m. Crew: 250 to assemble the gun in 3 days (54 hours), 2,500 to lay track and dig embankments, which would take 3 - 6 weeks depending on the geography of the land. 2 Flak battalions to protect the gun from air attack. Ammunition High Explosive Weight of projectile: 4.8 t (4,800 kg) Muzzle velocity: 820 m/s Maximum range: 48 km Explosive mass: 700 kg Crater size: 30 ft (10m) wide 30 ft (10m) deep. AP Shell The main body was made of chrome-nickel steel, fitted with a aluminium alloy ballistic nose cone. Length of shell: 3.6 m Weight of projectile: 7.1 t (7,100 kg) Muzzle velocity: 720 m/s Maximum range: 38 km Explosive mass: 250 kg Penetration: Sources report 264 ft (80 m) of reinforced concrete but this seems extremely unlikely, since in testing it could only penetrate 7 meters of concrete at maximum elevation (beyond that available during combat) and then only with a special charge. It certainly could penetrate a 1 meter armour plate, followed by 7 meters of concrete. Først kom Schwere Gustav: deretter Dora "Dora" was the second gun to be produced. It was deployed briefly against Stalingrad, were the gun arrived at its emplacement 10 miles (16 km) to the west of the city sometime in mid-August 1942. It was ready to fire on September 13th. However it was quickly withdrawn when Soviet encirclement threatened. And when the Germans began their long retreat they took Dora with them. Dora was broken up before the end of the war, being discovered in the west by American troops some time after the discovery of Gustav. Langer Gustav The Langer Gustav was a long cannon with 52 cm caliber and a 43 m barrel. It was intended to fire super long range rocket projectiles weighing 680 kg to a range of 190 km. This gave it the range to hit London. It was never completed after being damaged during construction by one of the many RAF bombing raids on Essen. P-1500 "Monster" Although it never left the early planning stages, there was a plan to build a 1500 ton tracked self-propelled Dora, the P-1500—armed with one 800 mm, two 150 mm guns and powered by 4 U-boat diesel engines. It was dubbed "Monster" by Albert Speer.
Fredrik Skrevet Oktober 15, 2005 Skrevet Oktober 15, 2005 Erik;...her var det mye bra informasjon ...jeg ser imidlertid kjapt at min kilde (boken "Tyskland i krig" av George Forty) har overdrevet ganske mye når det gjelder spesielt vekten på prosjektilene. Allikevel...en imponerende konstruksjon som viser ganske tydelig hva som kan skje når ekstrem politikk (- og religion) kombineres med fantastisk dyktige ingeniører. Denne togkanonen er jo bare et eksempel av mange på tyskernes helt utrolige evne til å konstruere mekaniske konstruksjoner som overgår det meste. Jeg skriver helt bevisst i nåtid fordi tyskernes tekniske kunnskaper jo ikke akkurat har blitt mindre med årene.
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 15, 2005 Skrevet Oktober 15, 2005 Det er mye med nazi-Tyskland som fascinerer meg, ikke selve ideologien selvsagt, men måten det ble drevet på. Massesuggesjonen, symbolikken, stilige uniformer, visjonene, teknologi/ingeniørkunst m.m.
Fredrik Skrevet Oktober 15, 2005 Skrevet Oktober 15, 2005 Det er mye med nazi-Tyskland som fascinerer meg, ikke selve ideologien selvsagt, men måten det ble drevet på. Massesuggesjonen, symbolikken, stilige uniformer, visjonene, teknologi/ingeniørkunst m.m. Ganske mange deler din oppfatning (- og jeg understreker at jeg i likhet med Erik på ingen måte hverken politisk eller ideologisk sympatiserer med nazismen og/eller tilsvarende) og det er jo bekreftet at de allierte etter den 2. verdenskrigs avslutning ble mer enn kraftig sjokkerte over hvor langt fremme tyskerne teknologisk var på mange områder. Vi skal imidlertid være klar over at før den 2. verdenskrig startet hadde Tyskland en temmelig dominerende posisjon som Skandinavias (altså ikke kun Norges) viktigste handelspartner. Storbritania var også viktig, men fokuset vedr. industrien, økonomien, forskningen, kulturen etc. var rettet mot Tyskland. Jeg har en gammel bok som er skrevet av Sam Eyde i 1939 ("Mitt liv og mitt livsverk" - Gyldendal Norsk Forlag)...og et gjennomgående tema i boken er Tyskland og hvordan Norge kunne og burde gjennomføre bare litt av det som ble gjennomført teknologisk i Tyskland. Sam Eyde hadde visjonene etter et lengre studieopphold i Berlin og Hamburg på begynnelsen av 1900 tallet...sammen med Birkeland skapte han som kjent industrieventyret på Rjukan i Telemark og Norsk Hydro ble en realitet. Min holdning er imidlertid at tyskerne faktisk oppviste en enda større teknologisk bragd etter at den 2. verdenskrig var slutt...der wirtschaftwunder...eller den økonomiske suksesen...viser nesten enda bedre hva slags støpning det tyske folk er laget av. Fra å være et totalt rasert land og samfunn reiste de seg igjen og ble ikke bare en økonomisk stormakt, men også et av de mest demokratiske land i verden.
HenrikE30+ Skrevet Oktober 17, 2005 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2005 Her var det kommet en del svar ja Helt utrolig byggverk det der... Jeg var ikke klar over at sånt var blitt laget. Godt å ha slike folk som dere her
Fredrik Skrevet Oktober 17, 2005 Skrevet Oktober 17, 2005 Tyskerne hadde ved slutten av den 2. verdenskrig et par tre andre teknologiske mesterverk også. F.eks var U-3008 en type XXI u-båt som det ble produsert 118 stk. av...dog kom kun en (1) i operativ tjeneste (U-2511). XXI ble omtalt som "Elektroboote" og var faktisk den første u-båt som i utgangspunktet var designet for å holde seg neddykket mesteparten av tiden. Den hadde bl.a en fryser for oppbevaring av mat og en dusj for mannskapet...hvilket var uhørt på denne tiden, men viktigst av alt var at den kunne seile inntill 3 dager under vann (9 Km/t) og når den endelig skulle lade batterien ved hjelp av snorkelen var det kjapt gjort på 5 timer. Disse u-båtene var 10-15 år foran tilsvarende u-båter ikke kun i vesten, men også i Sovjeunionen. Noen av dere husker sikkert historien om "Whiskey on the rock"...der en sovjetisk u-båt i 1981 klarte å sette seg fast på et skjær i den svenske skjærgården. U-båten var en såkalt Whiskey-klasse (NATO klassifisering) og den var faktisk en dårlig kopi av de gamle tyske XXI u-båtene. Sovjetene konfiskerte 4 stk. XXI u-båter som krigsbytte og de var så bra at de dannet grunnlaget for u-båter som var i operative tjeneste nesten 40 år senere. NATO´s strateger klassifiserte Whiskey-klassen som god, men ikke like god som den tyske XXI klassen. U-3008 på tokt i amerikansk regi etter krigen i april 1948.
Peoplez Skrevet Oktober 19, 2005 Skrevet Oktober 19, 2005 Det er mye med nazi-Tyskland som fascinerer meg, ikke selve ideologien selvsagt, men måten det ble drevet på. Massesuggesjonen, symbolikken, stilige uniformer, visjonene, teknologi/ingeniørkunst m.m. Ondskap satt i system
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå