Erik E30 Einum Skrevet Oktober 19, 2005 Skrevet Oktober 19, 2005 Det er mye med nazi-Tyskland som fascinerer meg, ikke selve ideologien selvsagt, men måten det ble drevet på. Massesuggesjonen, symbolikken, stilige uniformer, visjonene, teknologi/ingeniørkunst m.m. Ondskap satt i system Nå må du lese hele innlegget mitt en gang til tror jeg! Jeg skriver da uttrykkelig at jeg ikke er fascinert av ideologien, men "alt" rundt. Ikke forsøk og les mellom linjene, for i dette innlegget står det absolutt ingenting der! En ting jeg glemte var propaganda/markedsførings-apparatet. At jeg kalles nazi-moderator har ingenting med den opprinnelige betydningen av nazist å gjøre!
Fredrik Skrevet Oktober 26, 2005 Skrevet Oktober 26, 2005 Det er mye med nazi-Tyskland som fascinerer meg, ikke selve ideologien selvsagt, men måten det ble drevet på. Massesuggesjonen, symbolikken, stilige uniformer, visjonene, teknologi/ingeniørkunst m.m. Ganske mange deler din oppfatning (- og jeg understreker at jeg i likhet med Erik på ingen måte hverken politisk eller ideologisk sympatiserer med nazismen og/eller tilsvarende) og det er jo bekreftet at de allierte etter den 2. verdenskrigs avslutning ble mer enn kraftig sjokkerte over hvor langt fremme tyskerne teknologisk var på mange områder. Vi skal imidlertid være klar over at før den 2. verdenskrig startet hadde Tyskland en temmelig dominerende posisjon som Skandinavias (altså ikke kun Norges) viktigste handelspartner. Storbritania var også viktig, men fokuset vedr. industrien, økonomien, forskningen, kulturen etc. var rettet mot Tyskland. Jeg har en gammel bok som er skrevet av Sam Eyde i 1939 ("Mitt liv og mitt livsverk" - Gyldendal Norsk Forlag)...og et gjennomgående tema i boken er Tyskland og hvordan Norge kunne og burde gjennomføre bare litt av det som ble gjennomført teknologisk i Tyskland. Sam Eyde hadde visjonene etter et lengre studieopphold i Berlin og Hamburg på begynnelsen av 1900 tallet...sammen med Birkeland skapte han som kjent industrieventyret på Rjukan i Telemark og Norsk Hydro ble en realitet. Min holdning er imidlertid at tyskerne faktisk oppviste en enda større teknologisk bragd etter at den 2. verdenskrig var slutt...der wirtschaftwunder...eller den økonomiske suksesen...viser nesten enda bedre hva slags støpning det tyske folk er laget av. Fra å være et totalt rasert land og samfunn reiste de seg igjen og ble ikke bare en økonomisk stormakt, men også et av de mest demokratiske land i verden. I forlengelse av de norsk-tyske relasjonene... http://www.dinside.no/php/art.php?id=277719 http://www.laksogpolser.no/
Fredrik Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Tyskerne hadde ved slutten av den 2. verdenskrig et par tre andre teknologiske mesterverk også. F.eks var U-3008 en type XXI u-båt som det ble produsert 118 stk. av...dog kom kun en (1) i operativ tjeneste (U-2511). XXI ble omtalt som "Elektroboote" og var faktisk den første u-båt som i utgangspunktet var designet for å holde seg neddykket mesteparten av tiden. Den hadde bl.a en fryser for oppbevaring av mat og en dusj for mannskapet...hvilket var uhørt på denne tiden, men viktigst av alt var at den kunne seile inntill 3 dager under vann (9 Km/t) og når den endelig skulle lade batterien ved hjelp av snorkelen var det kjapt gjort på 5 timer. Disse u-båtene var 10-15 år foran tilsvarende u-båter ikke kun i vesten, men også i Sovjeunionen. Noen av dere husker sikkert historien om "Whiskey on the rock"...der en sovjetisk u-båt i 1981 klarte å sette seg fast på et skjær i den svenske skjærgården. U-båten var en såkalt Whiskey-klasse (NATO klassifisering) og den var faktisk en dårlig kopi av de gamle tyske XXI u-båtene. Sovjetene konfiskerte 4 stk. XXI u-båter som krigsbytte og de var så bra at de dannet grunnlaget for u-båter som var i operative tjeneste nesten 40 år senere. NATO´s strateger klassifiserte Whiskey-klassen som god, men ikke like god som den tyske XXI klassen. U-3008 på tokt i amerikansk regi etter krigen i april 1948. En gammel tråd dette, men i dagens VG er det en artikkel som bringer nytt lys vedr. historien om "Whiskey on the rock". "bmwE9" var forøvrig mitt første nick her inne... et hint om hva som er en av mine drømmebiler... E9 3.0 CSi... http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=584637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå