Gå til innhold

Montering av Focal fronthøytalere


 Share

Anbefalte innlegg

Holder på å montere fronthøytalere på bilen til søsteren min. Skal være en overraskelse egentlig, men ser ut til at det kan ta litt lenger tid enn først anntatt... :cry:

http://www.bassbrothers.no/mainpage/bas ... hoved.html

Har kjøpt Focal Access 165A. Pakken består av to høytalere, to diskanter og to delfiltre (se bilde på link over). Så sliter jeg med å finne plass til diskanthøytalerne...! Har ikke lyst til å begynne å skjære hull i dørsiden liksom :?

1) Er diskanthøytalerne i det hele tatt nødvendige? Blir sikkert bedre med, men hører en normal dødelig JENTE forskjell? Evt. tips til montering?

På boksen står det "input", "woofer" og "tweeter". Input er ledninger fra bilen.

2) "Woofer" og "tweeter", er dette vanlig basshøytaler og diskant?

Hadde satt veldig stor pris på raske svar, da poenget er å bli ferdig med dette før hun kommer hjem... ](*,) TAKK! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diskantene har endel og si ja..

Hva med dobbelsidig teip øverst på dashbordet? eller noe i den duren.

Boksen er et delefilter. sender riktig frekvenser til riktig høyttaler kort forklart.

Tweeter = diskant

Woofer= basselement\høyttaler

Lykke til videre ;)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

1. Diskant er nødvendig ja. Du kan ikkje kjøyre mellombassen som fulltone. Da får du ingen "lyse" HZ(hertz). Lyden vil vere mørk kan du sei. Og ja! Søstra di høyrer garantert forskjell.

2. Woofer=bass/mellomtone. Tweeter=Diskant. Input blir i fra spelar/fosterkar.

Bassen monterar du i dørsidene. Om du får plass? Diskanten kan du sette dashbordet. Høgre og venstre sida. Den kan du feste med dobbelsidig teip. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel heller en ønsketenkning at folk ikke hører forskjell... :) Kjøpte monteringsett i tillegg fra Nautilus, så basshøytalerne passer perfekt!

Får stikke ut og se om jeg får orden på det. :? Takk for hurtig svar uanzett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fatter jeg ingenting... Diskanthøytalerene spiller i fint ved lavt volum. Når jeg skrur opp litt dør de. Nada lyd, heller ikke ved lavt volum engang.

Så klipper jeg ledning, avisolerer og inn på delefilter (boksen) igjen. Funker fint ved lavt volum, men når jeg skrur opp ingjen skjer det samme. Død.

Hva skjer? ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fatter jeg ingenting... Diskanthøytalerene spiller i fint ved lavt volum. Når jeg skrur opp litt dør de. Nada lyd, heller ikke ved lavt volum engang.

Så klipper jeg ledning, avisolerer og inn på delefilter (boksen) igjen. Funker fint ved lavt volum, men når jeg skrur opp ingjen skjer det samme. Død.

Hva skjer? ](*,)

Dette hørtes da rart ut. Helt sikker på at du har satt riktig på Woofer=bass/mellomtone. Tweeter=Diskant?? Skulle du ikke få det til

ring meg på 47353202

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er nesten alt på plass :o Den ene diskanthøytaleren er gåen. Testet litt frem og tilbake, men da jeg åpnet den viste det seg at det ikke er noen kontakt mellom ledningene.

Skal prøve å lodde i morgen, regner med det hjelper. Hvis ikke skal jeg rive huet av Nautilus... :lol:

Resultatet ble forøvrig veldig bra. Høytalerene spiller bra, reint og fint, men må nok inn med en sub som kan ta den tyngste jobben. Julepresang...? Visuellt sett ble det også bra. Bare den lille diskanthøytaleren som er helt i sidene av dashbordet; lite synlig :wink:

Så da er det bare å :headbang::mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er nesten alt på plass :o Den ene diskanthøytaleren er gåen. Testet litt frem og tilbake, men da jeg åpnet den viste det seg at det ikke er noen kontakt mellom ledningene.

Skal prøve å lodde i morgen, regner med det hjelper. Hvis ikke skal jeg rive huet av Nautilus... :lol:

Resultatet ble forøvrig veldig bra. Høytalerene spiller bra, reint og fint, men må nok inn med en sub som kan ta den tyngste jobben. Julepresang...? Visuellt sett ble det også bra. Bare den lille diskanthøytaleren som er helt i sidene av dashbordet; lite synlig :wink:

Så da er det bare å :headbang::mrgreen:

hmm.. Merkelig det da men, ble jo bare tatt ut av veggen og lagt i esken.

Skulle det være noe problem så er det bare å sende den tilbake så fikser jeg deg en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Focal Access 165A. Pakken består av to høytalere, to diskanter og en boks (se bilde på link over). Så sliter jeg med å finne plass til diskanthøytalerne...! Har ikke lyst til å begynne å skjære hull i dørsiden liksom :?

Går utifra at du har brukt begge delefiltrene..? men siden lyden er bra nå så må du vel nesten ha gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, begge er brukt. Uvisst hvorfor den ene diskanten ikke funket, har ikke akkurat slengt den i veggen liksom... :?

Testet med å legge en ledning i mellom de to ledningene inni diskanten og da funket den. Så tipper at det ikke kommer til å være noe problem etter at jeg får loddet litt imorgen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, begge er brukt. Uvisst hvorfor den ene diskanten ikke funket, har ikke akkurat slengt den i veggen liksom... :?

Testet med å legge en ledning i mellom de to ledningene inni diskanten og da funket den. Så tipper at det ikke kommer til å være noe problem etter at jeg får loddet litt imorgen :wink:

Vi får satse på det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...