Gå til innhold

Bytte av dynamo


Sir_Hood
 Share

Anbefalte innlegg

Her er det mye rart ute og går. Hverken batteri eller condensator vil fjerne problemet. Disse er bare en slags "strømbank". Ett av de mest skusslete problemene ved bilbruk i Norge er feil lading. Spesielt gjelder dette nyere biler og ettermontert utstyr.

Condensatoren er bare ment som en slags periodevis pustehjelp ved bla effektkrevende bass hvor dynamo og batteri ikke klarer å levere forbruket raskt nok og i tilfredstillende mengder.

Batteriet i bilen er ett startbatteri, samt at det skal kunne levere strøm i en kort periode ved ekstra høyt forbruk. Mange biler sliter faktisk bare ved ettermontering av ekstra kjørelys om vinteren. Om man da slenger på 1000W på toppen av dette, lager man seg problemer. Bilen vil virke bra, og batteriet vil tilsynelatende være nok, i en kort periode. Men om man skal gjøre ett forsøk på å ta livet av ett batteri, er det nettopp dette man skal prøve. Batteriet vil aldri klare å hente seg inn igjen, og den magiske grensen for minimum optimal lading (tror den er på 95-97%), vil aldri oppnås. Batteriet vil dø, selv de meget kostbare gelebatteriene vil miste virkningsgraden sin over relativt kort tid.

Man kan merke seg problemet etter starthjelp. Mange lar bilen gå på tomgang i x ant minutter, og prøver da igjen å stoppe og starte bilen. Det virker ofte, og man ser seg fornøyd. Kommer ut 2 timer senere og bilen er død igjen. Dette er den ufullstendige ladingens skyld, og det er ofte ett batteri som ikke er kaputt, men som bare skriker etter noe pleie.

Men alt i alt er det også ett pengespørsmål. En større dynamo er noe dyrere, og skal man bare gjøre jobben halvveis, eller kun skal ha bilen kort tid, er ett batteribytte i ny og ne faktisk lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Visst jeg paralell kopler 2 batteri. Hvordan blir det å ladde dei da? klare jeg å ladde begge med en orginal dynamo visst jeg i tilegg har ett stort anlegg? Vil dynamon bli ødlagt ganske fort da?

vist du har en dynamo som lader med 100 ampere. så skal den bruke 1 time på og lade et batteri på 100 ampere har du 2 batteri på 100 ampere så bruker den 2 timer.

men det som er viktig og tenke på er at kjørelys motor vifte ++++ trekker endel strømm, og dette påvirker ladingen av batteriet.

Ang kondensator og batterier.

Et skikkelig batteri hadde nok hjulpet mye, eg tror det er batteriet ditt som er problemet, det anlegget som du hadde var ikkje så ekstremt til at dette skulle ha noe og bety, med mindre du spiller på fult heile tida så skulle dette gå veldig bra.

en kondensator hadde hjulpet litt, men denne fungerer ikkje optimalt uten at det er eit skikkelig batteri som forsyner den med strøm.

begynn med og skifte til et skikkelig batteri.

men ikkje kjøp optima batterier da disse har veldig kort levetid når ladingen ikkje er heilt optimal.

eg har vision batterier til salgs, desse er meget bra og tåler ladespenninger under 12 volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis skiftet børster i dynamoen til 15.1volts børster. da ladder den med 15volt. all blinkinga i lysa og strøm problemet er vekke. Dette var i en ford sierra. Får man 15volts børster til bmw også? Tar 15volt knekken på elektronikk og andre elektriske ting i bilen? Er det å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis skiftet børster i dynamoen til 15.1volts børster. da ladder den med 15volt. all blinkinga i lysa og strøm problemet er vekke. Dette var i en ford sierra. Får man 15volts børster til bmw også? Tar 15volt knekken på elektronikk og andre elektriske ting i bilen? Er det å anbefale?

Går nok fint, så lenge du har stor last!

Men med lite last vil batteriet og alt anna få for høg spenning, så ja, dette kan nok skade det meste vil eg tru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er også at lysa blinka kraftig i takt med bassen.

Har ett anlegg som trekker en del strøm. har en liten 4 kanaler (2x20amp sikring) og en kraftig 2kanaler med 3x30amp sikring.

Bruker standard batteri no og har ikke kondensator

Når lys og anlegg er av ladder jeg med 14v. så fort jeg skrur på lys og anlegg detter det litt ned. men har jeg på langlys samtidi som jeg skrur opp lyden ligger den fra 11.9v til 13v. Så det er når basser slår at jeg får lite strøm. er det da det hjelper med kondensator?

Har ett maxima batteri liggende. bør jeg bytte ut det med det orginale batterie eller bør jeg bruke begge to?

Og visst jeg bruker begge å skifter til 15v børster på dynamon? Er det en bra løsning eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er også at lysa blinka kraftig i takt med bassen.

Har ett anlegg som trekker en del strøm. har en liten 4 kanaler (2x20amp sikring) og en kraftig 2kanaler med 3x30amp sikring.

Bruker standard batteri no og har ikke kondensator

Når lys og anlegg er av ladder jeg med 14v. så fort jeg skrur på lys og anlegg detter det litt ned. men har jeg på langlys samtidi som jeg skrur opp lyden ligger den fra 11.9v til 13v. Så det er når basser slår at jeg får lite strøm. er det da det hjelper med kondensator?

Har ett maxima batteri liggende. bør jeg bytte ut det med det orginale batterie eller bør jeg bruke begge to?

Og visst jeg bruker begge å skifter til 15v børster på dynamon? Er det en bra løsning eller?

Kondensator vil nok definitivt hjelpe her ja!

Ang. å bruke to batteri, har eg høyrt at det ikke er lurt å paralellkoble to forskjellige typar batteri. Uansett er det ikkje batteriet som skal dra lasta her, men det kan sikkert hjelpe om du set inn eit batteri med større kapasitet. Dersom det andre du har ståande er større ville eg prøvd med det ;)

Å levere 15V til "nettet" i bilen ville eg ikkje gjort, utan at eg har veldig mykje peiling på området...er ein del elektronikk som kan vere ganske sensitiv, pluss at batteriet likar dårleg å bli overlada. Prøv heller å få tak i ein dynamo som kan levere større straum på samme spenning som originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelebatterier skal tåle store spenningsvariasjoner.

De skal også tåle flere utladninger enn ett vanlig batteri.

Og de er self vedlikeholdsfrie.

Derfor idielle til stereo.

Kondensator skal lade og levere mindre spenninger på en kort tid.

Det vil si at blinkingen i lysene skal forhindres, ved at de hjelper batteriet med å levere strøm fort nok til en forsterker ved større spenningsvariasjoner som krever det.

Husk også at du fortsatt kan gå tom for strøm da en bil trenger litt tid til å lade seg selv etter å bli startet opp.

Samt bilens eget behov for strøm særlig på vinterstid. Derfor kan det være smart å vedlikeholdslade litt når bilen står i garasjen til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...