Gå til innhold

Forskjellig dekkdim foran og bak, ikke lov?


SteffenK
 Share

Anbefalte innlegg

Var på EU kontroll for ett par dager siden. Og den ene av de to feila mine var at jeg har ulik dekkdimensjon foran og bak(235 bak/225 foran). Hvorfor det? Det er da vell lov det? Jeg har det ikke i vognkortet da, er det derfor? Må jeg på biltilsynet å få det i vognkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får du det i vognkortet er det jo greit, men er ikke bilen godkjent med forskjellig dimensjon foran og bak orginalt blir det vanskelig å få det godkjent. Nå er jo e36 m3 godkjent med det, men du har vel en 320, og i tillegg var det med 245 bak.

Bytt til 225 bak og problemer er løst :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å ha hjuldimensjoner innskrevet i vognkortet. Kravet er at du skal kunne dokumentere at ditt oppsett er godkjent på bilen. Det enkleste er selvsagt å få det inn i vognkortet, så slipper man å ha med seg masse papirer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet er at du skal kunne dokumentere at ditt oppsett er godkjent på bilen. Det enkleste er selvsagt å få det inn i vognkortet, så slipper man å ha med seg masse papirer hele tiden.

Helt klart.. kamerat ble stoppet i teknisk kontroll og fikk anmerkning på helt lovlige dekk (ingen ekstrem dimensjon heller). Tydelig at det er forskjell på hvor mye folk bryr seg for når han kom og skulle godkjenne gadd de ikke titte på bilen engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på EU kontroll for ett par dager siden. Og den ene av de to feila mine var at jeg har ulik dekkdimensjon foran og bak(235 bak/225 foran). Hvorfor det? Det er da vell lov det? Jeg har det ikke i vognkortet da, er det derfor? Må jeg på biltilsynet å få det i vognkortet?

Du har lov så lenge det er innforbi 5% økning av rulle diameteren.

235 bak og 225 foran skal gå men det kommer ann på hva som står i vognkortet. Var på NAF å tok eu godkjenning og fikk annmerkning mens på biltilsynet sa de jeg ikke trengte å ha det i vognkortet pga at det var innforbi. gå til en dekk sjappe å spør. de vet hva som er lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov så lenge det er innforbi 5% økning av rulle diameteren.

235 bak og 225 foran skal gå men det kommer ann på hva som står i vognkortet. Var på NAF å tok eu godkjenning og fikk annmerkning mens på biltilsynet sa de jeg ikke trengte å ha det i vognkortet pga at det var innforbi. gå til en dekk sjappe å spør. de vet hva som er lov

Innforbi???? Har norsk språkråd godkjent et slikt ord? Betyr det det samme som "innenfor", "mindre enn" eller noe sånt?

Ellers er jeg uenig i det du skriver. Man kan ikke ha sykkeldekk foran og åkerruller bak, bare rulleomkretsen er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er alt utenom det som er standard dekkdimensjon ulovlig, men hver trafikkstasjon og verksted som kontrollerer slikt praktiserer ulikt. Jeg har hørt at det er bare å få godkjent ulik dimensjon foran og bak. Skal ikke være noe problem det, bare det ikke subber eller forringer kjøreegenskapene på noen måte. En enkel løsning for å slippe å måtte betale over 500kr for nytt vognkort er å ta på 205/65-15 eller hva det nå er som du har som original dimensjon, og forevise bilen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du har godkjent 225 foran og 245 bak kan du ikke ha 225 foran og 235 bak. Dersom du endrer det ene hjulparet må det andre forandres tilsvarende. Da blir det f.eks 215 foran og 235 bak, eller 235 foran og 255 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Nå ble det med ett mange meninger her. La oss lese hva kjøretøyforskriften sier før flere ønsker å fortelle sin oppfatning av loven:

Kjøretøyforskriften kap. 7, Paragraf 7-2.7

Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Les ellers mer her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil har spesifisert forskjellig dekkdim. foran og bak. (235 og 265)

Hmm!

Med hvor store felger? Er det originalt på B10? Kanskje det er Alpina jeg skal satse på å henvise til om jeg skal forsøke å få skrevet inn banehjulene mine i vognkortet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...