Gå til innhold

Forskjellig dekkdim foran og bak, ikke lov?


SteffenK
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har godkjent med forskjellig dim på min e36. Jeg ha 235 foran og 265 bak. Det står i vognkortet.

Men forrige gang jeg skulle godkjenne noen dekk på e39'n min hjalp det ikke å henvise til m5. Jeg måtte ha papirer fra felgprodusent og mye div for å få det i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnar: har ikke M5 forskjellig dim foran/bak? da kan du vel henvise til den.

Jo, men den har såvidt jeg vet 235 (eller 225?) og 255.. i 17", men er mulig det går an å bruke det som argumentasjon uansett.

Hrm.. 17" dette også altså. Og litt smalere bakfelg.

Jaja, får ta det når den tid kommer. Jeg gidder rett og slett ikke godkjenne noe som helst hjul før det er nødvendig. Stopper de meg og jeg får mangellapp fikser jeg det, men kjører jeg bort nå risikerer jeg jo bare å svi av en tusenlapp på beskjed om at jeg må komme tilbake og vise bilen i godkjent stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed på biltilsynet at jeg ikke trengte å ha det i vognkortet,da bilen var typegodkjent med forskjellig dim forann og bak. Har en 97mod 318 Touring, og den er visstnok typegodkjent med 225/45-17 forann og 245/40-17 bak. Jeg fikk ingen mangel på Eu med disse dimensjonene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnar: har ikke M5 forskjellig dim foran/bak? da kan du vel henvise til den.

Jo, men den har såvidt jeg vet 235 (eller 225?) og 255.. i 17", men er mulig det går an å bruke det som argumentasjon uansett.

Det er 235/45-17 på 8x17 foran og 255/40-17 på 9x17 bak.

Fra 05/94: 245/40-18 på 8 og 9x18, altså samme dekkdimensjon foran/bak, men bredere felg bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E30 ble godkjent på BilTrangsynet med 205/45-16 på 7.5" felg ET20 fremme og 215/40-16 på 9" felg ET15 bak.

Dette var ett opsett på TuV papirene eg fant på felgene på borbet.de. Trodde ikkje eg kunne ha forskjellig dim. fremme og bak på E30, men det står nå i vognkortet nå, sammen med senking, lyktespoilere og 3 alternative dekkdimensjoner så eg smiler nå eg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få en anmerkning om du dukker opp på EU-kontrollen med piggdekk utenfor piggdekksesongen ja. Piggfrie vinterdekk kan de derimot ikke si noe på, annet enn å anbefale deg å skaffe deg skikkelige sommerdekk. Uansett så nærmer det jo seg 31. oktober, som er datoen da det er lov å kjøre med piggdekk, uavhengig av føret. Så kan du vente til 1/11 så er du trygg om du møter opp med dine dyre Pirelli pigg også. Dersom det er reell fare for glatte veier før 1/11 så kan du selvsagt bruke piggdekk på kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...