Gå til innhold

Gåen vifte på 2001 316 E46 - ant. gåen viftemotstand?


storvk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, vifta i min BMW 2001 modell skrur seg av og på litt på måfå, og har lest meg fram til at det antakeligvis er viftemotstanden som er gåen. Den har AC.

Er det noen som har noen erfaring/anvisning/bilder på hvordan denne skiftes ut - ønsker ikke å gå løs på interiøret før jeg er helt sikker :-)

Hvor vil dere anbefale å kjøpe denne delen og liknende?

----------------------------------------------------------

Hæla i taket og pølsefest på Narvesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gåen/ustabil vifte var kjapt å løse. Fant en fin lenke som har trinn for trinn beskrivelse.

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=85

Ny viftemotstand ble kjøpt på Autozentrum for 940,- , og selve inngrepet tar en times tid. Viftemotstanden på e46 er plassert rimelig utilgjengelig, og det er bare å ta det helt med ro. Luftkanal som må fjernes for å få tilgang til viftemotsand kan være litt vrien, men det går finfint med litt "forsiktig" makt og lirking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde et tilsvarende problem vedr. klimaanlegget i min 2003 E46 318dT og jeg trodde som deg at det var viftemotstanden som var problemet. En liten tur til BMW løste imidlertid problemet...en liten oppdatering av klimaens software og vips så var problemet løst. Jeg nevnte forøvrig for BMW hva jeg hadde lest på Autopower og fikk til svar at problemet kun gjelder de første årgangene av E46 (og E39 spesielt). Om det så evt. var tilfellet med din bil vet vi jo ikke, men en tur til BMW gir som regel svaret. Jeg betalte ikke for softwareoppdateringen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Mener jeg har observert litt tilsvarende problem som trådstarter. Selv om vifta står på 1 så kan den pluttselig øke på. Som om jeg hadde stilt den på 2 eller 3 i styrke.

Jeg har ikke digital klima, bare vanlige vri brytere. klimaanlegget kjøler bra og har ingen ulyder. Har min klima denne viftemotstanden det et snakk om her eller gjelder det bare de som har digital klima?

( 2000 mod E46 touring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...