bimmerdude Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Det er tryggere å få overstyring enn understyring. Kunne ikke vært mer uenig! Hvor har du størst deformasjonsoner på bilen din? Foran eller på siden? Er også en indirekte grunn til at forhjulsdrift er tryggere når det er glatt. Dessuten så har du en del selvmotsigelser, blant annet så snakker du om å balansere gassen riktig for å unnga sladd og understyring hos forhjulstrekkere, videre sier du at hvis man gir litt for mye gass ut av en sving så slenger bilen med bakenden? har du balansert gassen bra nok da? Har du prøvd å slenge en hammer ut i lufta? Hva skjer da? Jo den tyngste enden går først. Samme skjer med biler når de mister grepet. Defor vil en bil som er tyngst foran ikke snurre rundt så lett som en BMW gjør. og siden drivhjulene er bak er det lett å miste grepet på is. Jeg er overbevist om at jeg ikke ville hatt den snurringa som jeg opplevde en vinter som var veldig ubehagelig. Kunne lett blitt drept om det kom en bil i mot. Tror det aldri hadde skjedd det samme med en forhjulstrekker. Om det var ferdighetene som det var for lite av vet jeg ikke ettersom det ikke fantes tid til å reagere i det hele tatt da hjulene glapp. Bilen lå i grøfta på motsatt kjørebane før man i det hele tatt rakk å reagere. Men må si at dekkene var elendige. Var gamle vinterdekk jeg hadde brukt hele året. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Man kan styre ganske mye med gassen og er masse forskjellige teknikker med forhjulsdrift også. Jeg har stort sett kjørt FWD (isbilen er min første som driver bak), men jeg har aldri vært borti en fwd som kan styres med gassen. Du må riktignok gå _av_ gassen for å få den til å styre, men det er ikke helt det samme. Jo det går ann! Men kommer helt ann på føret og muligens bilen. Gir du mer gass graver den seg ned i underlaget. Er det bra grep vil den også dra seg mer i den retningen du styrer når du gir gass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Kommer helt ann på sjåføren det. Jeg føler jeg har mye mer kontroll med forhjulsdrift og mye hester enn med bakhjulsdrift. Uansett om det er sving eller ikke. Bilen med forhjulsdrift har den fordelen at den ikke slenger rundt på rette veier også.Når det gjelder bilene dine KarstenJulius så tror jeg BMW 323i er raskere enn SAAB'en din. Rett og slett fordi 180 hester er mer enn 150 og SAAB'en veier mer. Gjør ikke SAAB'en 0-100 på nærmere 10 sekunder i følge fabrikken? Min enkle konklusjon er: Du har ikke peiling på å kjøre bil!! En fwd med mye hk vil ønske å gå rett fram i kurver om du gir gass. Dersom du synest dette er så flott, så får det være din mening. Jeg kaller det EKSTREM understyring, og det vil vi ikke ha noe av.. Det kan jo også kalles dårlige kjøreegenskaper om man vil det... Og dersom din 328i slenger rundt på rette veier, så er det vel som du sier. Det kommer an på sjåføren! Ditto! Er nok heller du som ikke kan kjøre bil med forhjulsdrift. Man kan styre ganske mye med gassen og er masse forskjellige teknikker med forhjulsdrift også. En av grunnene til at jeg liker det godt er at de første bilene jeg hadde var med forhjulsdrift. Men de hadde jo mye bedre kjøreegenskaper enn SAAB'er. Finnes faktisk forhjulstrekkere med bra kjøreegenskaper også. En forhjulstrekker har ønske om å gå rett frem hvis man gir gass sier du. Er jo bare tull. Er snakk om å balansere gassen riktig så går det helt fint. Akkurat det samme som på en bakhjulstrekker men den slenger ut med bakenden. Og man slenger ikke rundt med bakhjulsdrift hvis veigrepet er helt 100% men hvor ofte er det det i Norge? Er det litt olje i veien f eks så er det lett å slenge rundt. Har opplevd mange ganger når jeg gir gass at bakenden slenger litt hvis det er litt vått. Og kommer du ut av en sving f eks og gir litt for mye gass så går du fort rundt. Alle vet at forhjulstrekk er mye tryggere enn bakhjulsdrift hvis det er litt glatt. Hvis du ikke tror på meg så se på dødsulykker med BMW'er i det siste. Omtrent alle har fått sleng på bakenden. Og ja dette kan skje på en helt rett vei også hvis det er glatt nok. Opplevde dette for ca 3 år siden selv. Slikt kan ikke skje med en bil med forhjulsdrift. Det som var poenget mitt men jeg gadd ikke utdype det så veldig. Jeg liker begge deler egentlig men jeg syns det er teit å disse forhjulstrekk ettersom jeg liker det også. Og er ikke noe problem når man behersker det. Jo da, det finnest gnagere med ok kjøreegenskaper. Men bare ok, ikke supre!! Dårlige vinterdekk er livsfarlig om de så sitter på fwd rwd eller 4wd bil. Så der har du nok grunnen til den snurringa di. Til opplysning så har jeg faktisk vært saab 900 eier i to år, så jeg vet hvordan det er å kjøre fwd med elendige kjøreegenskaper. Det skal jeg aldri gjøre mer. Jeg føler meg trygg med rwd på vinterføre, men jeg er en smule feig, så det er nok 4wd som gjelder her når M3`n står i hi... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leonard Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Jeg liker bakhjulstrekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Kommer helt ann på sjåføren det. Jeg føler jeg har mye mer kontroll med forhjulsdrift og mye hester enn med bakhjulsdrift. Uansett om det er sving eller ikke. Bilen med forhjulsdrift har den fordelen at den ikke slenger rundt på rette veier også.Når det gjelder bilene dine KarstenJulius så tror jeg BMW 323i er raskere enn SAAB'en din. Rett og slett fordi 180 hester er mer enn 150 og SAAB'en veier mer. Gjør ikke SAAB'en 0-100 på nærmere 10 sekunder i følge fabrikken? Min enkle konklusjon er: Du har ikke peiling på å kjøre bil!! En fwd med mye hk vil ønske å gå rett fram i kurver om du gir gass. Dersom du synest dette er så flott, så får det være din mening. Jeg kaller det EKSTREM understyring, og det vil vi ikke ha noe av.. Det kan jo også kalles dårlige kjøreegenskaper om man vil det... Og dersom din 328i slenger rundt på rette veier, så er det vel som du sier. Det kommer an på sjåføren! Skulle til å skrive det samme som deg, mn jeg klarte å holde kjeft ...ja klarte du det?? hehe BTW SAAB'en knuser BMW'en. den 320 er ikkje kjempekjapp.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shv Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Konklusjon: Vi snakker aks. rett frem her, ikke all slags sladding i hytt og pine. BMW 320 E36 er en treig jævel, og SAAB med 150 turbo hk tar den i aks lett som bare det. Har Kjørt E36 320 og SAAB 9-5 med 150 hk turbo. Bortsett fra de første meterene der SAAB'en sliter med feste, så knuser den 320. Trist men leit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KarstenJulius Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Konklusjon: Vi snakker aks. rett frem her, ikke all slags sladding i hytt og pine. BMW 320 E36 er en treig jævel, og SAAB med 150 turbo hk tar den i aks lett som bare det. Har Kjørt E36 320 og SAAB 9-5 med 150 hk turbo. Bortsett fra de første meterene der SAAB'en sliter med feste, så knuser den 320. Trist men leit. Var det ikke snakk om 189hk-Saab mot 150hk-BMW? BMWen blir nok knust ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 eneste grunnen til att de produserer forhjulsdrevne biler er: spare plass. du slipper mellomaksling/bakaksling. som tar opp kupeplass. en menig mann har ikkje behov for fordelane med bakhjulstrekk. du finner aldri en skikkelig tuna f.eks saab, med 400 hk. fordi det er meningsløst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 eg meina bestemt at han i det engelske bilprogrammet sa at det var meningsløst med meir enn 250 hk i en fwd bil pga veggrep osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 250hk er nok plenty ja. men klart du kan hjelpast litt med antispinn å greier.. men da er mye av vitsen vekk.. Ford har benyttet et slikt system. har sjøl prøvd en mondeo med 2,5 v6 170 hk. joa det funka faktisk, men snålt var det. flat pedal.. å så ordna bilen resten.. lite gøy med andre ord.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 250hk er nok plenty ja. men klart du kan hjelpast litt med antispinn å greier.. men da er mye av vitsen vekk.. Ford har benyttet et slikt system. har sjøl prøvd en mondeo med 2,5 v6 170 hk. joa det funka faktisk, men snålt var det. flat pedal.. å så ordna bilen resten.. lite gøy med andre ord.. eg har en kompis med en peugeot 406 turbo med ca 170 hester og den spant heile tida, derfor tok eg den med min 320. men ikkje etter 80 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-fek- Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 hehe.. ein saab 900 turbo 94-98 mod har ein turbomotor på 185 Hk og ca. 260 Nm orginlat om eg ikkje hugsar feil. og ein e36 320 har 150 hk og ikkje noko særleg over 200 Nm.. Saab'en kjem nok til å eige den stakkars Bmw'en.. synd å sai det men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Oktober 21, 2005 Share Skrevet Oktober 21, 2005 Jo det går ann! Men kommer helt ann på føret og muligens bilen. Gir du mer gass graver den seg ned i underlaget. Er det bra grep vil den også dra seg mer i den retningen du styrer når du gir gass. Jeg tenker hovedsaklig på asfalt jeg da, mer gass da fører da til at du mister styringen og fyker rett frem. Aldri vært borti en bil som tar tak og "drar" seg rundt svingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vid@r Skrevet Oktober 22, 2005 Share Skrevet Oktober 22, 2005 Det er tryggere å få overstyring enn understyring. Kunne ikke vært mer uenig! Hvor har du størst deformasjonsoner på bilen din? Foran eller på siden? Er også en indirekte grunn til at forhjulsdrift er tryggere når det er glatt. Kunne ikke vært mer uenig med deg igjen. En kamerat som skulle på jobb en morgen kjørte en Nissan Almera. Han fikk skrens på bilen og skjente rett ut, altså forhjulene mistet festet. I fjor vinter skulle jeg på jobb, dette var kl 0500 på lørdag morra, det hadde snødd som f*** og det var heller ikke brøytet. Jeg skulle kjøre fra Kristiansand til Lillesand, den veien er paradoksalt nok kalt dødsveien... Jeg fikk sladd, flere ganger, men klarte å få bilen inn igjen. Jeg snakket med han kameraten min som hadde kjørt utfor og han hadde holdt samme fart, og det var noenlunde samme forhold. Hvorfor kjørte ikke jeg utfor? Jo, fordi jeg beholdt styringen, og forhjulene mine gjør akkurat det de skal, nemlig KUN bremse og styre bilen... Dessuten så har du en del selvmotsigelser, blant annet så snakker du om å balansere gassen riktig for å unnga sladd og understyring hos forhjulstrekkere, videre sier du at hvis man gir litt for mye gass ut av en sving så slenger bilen med bakenden? har du balansert gassen bra nok da? Har du prøvd å slenge en hammer ut i lufta? Hva skjer da? Jo den tyngste enden går først. Samme skjer med biler når de mister grepet. Defor vil en bil som er tyngst foran ikke snurre rundt så lett som en BMW gjør. og siden drivhjulene er bak er det lett å miste grepet på is. Jeg er overbevist om at jeg ikke ville hatt den snurringa som jeg opplevde en vinter som var veldig ubehagelig. Kunne lett blitt drept om det kom en bil i mot. Tror det aldri hadde skjedd det samme med en forhjulstrekker. Om det var ferdighetene som det var for lite av vet jeg ikke ettersom det ikke fantes tid til å reagere i det hele tatt da hjulene glapp. Bilen lå i grøfta på motsatt kjørebane før man i det hele tatt rakk å reagere. Men må si at dekkene var elendige. Var gamle vinterdekk jeg hadde brukt hele året. Nå har jo BMW som kjent 50/50 vektfordeling fra E36 og nyere, så det burde ikke være så altfor vanskelig å kontrollere sladd. Jeg har sladdet endel med min BMW, både på snø/is og våt asfalt, og det eneste faremomentet mener jeg, er kontrasladd, har aldri hatt joe særlig problem med det "hammereksemplet" som du tegner, da det er ikkeeksisterende. Det var nok dekkene dine som var det utslagsgivende i snurren din. Dessuten, hvis noen lurer hvorfor jeg skriver svar på dette forumet kl 4 om natta så er det fordi jeg just kom hjem fra byen... God natt alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå