kilronan Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Så er det virkelig speilblank is på veiene der dere bor? Stakkars folk. Hvis piggfritt føltes livsfarlig har du enten hatt gamle og utslitte dekk, eller du kan ikke kjøre Ja, det hadde jo selvfølgelig vært en fordel om alle var like dyktige til å kjøre bil som du. Men for å være litt seriøs et lite øyeblikk; I en undersøkelse foretatt av Transportøkonomisk Institutt ble det sendt et spørreskjema til eiere av ca 20 000 tilfeldig valgte forsikrede biler og ca 17 000 som hadde rapportert kollisjonsskade vinteren 1994/95. Alle var biler forsikret hos Gjensidige. Resultatene viste at vinteren sett under ett var det ingen signifikant forskjell i sannsynligheten for å bli involvert i uhell mellom de som bruker piggdekk og de som bruker piggfrie dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Ikke F**N at jeg kjøper/kjører piggfritt... var i byen i går... det var nedkjørt kramsnø som var blitt blank... måtte stopp for bil som kom fra høyre.... hadde det ikke vært for piggene hadde jeg hatt hvit ford etteleranna i siden av bilen min. Piggfritt = Langt sør for Saltfjellet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Dere kan argumentere for piggfritt og mot pigger så mye dere vil. Er ikke interessert i å høre på Har prøvd piggfritt og det var livsfarlig! Så ikke kom med tøvprat når dere sitter nede på østlandet og ikke aner hva vinter er. Verste er at dere faktisk foreslår piggforbud over hele landet Dere har det jo allerede der dere bor! Makan til frekkhet! Går dere med hjernen i fatle hele gjengen eller! De siste 10 årene har jeg kjørt i gjennomsnitt 70.000km per år (bortsett fra de to siste årene ettersom jeg ikke reiser så mye lenger). Og JA! Det er selvfølgelig mye langkjøring. Både i Sør-, Nord-, Øst- og VestNorge! Jeg bor selv i Ålesund. Dette med å kjøre med piggfritt har med innstillingen å gjøre! Vil du ikke kjøre på piggdekk så anser du det som farlig. Ingen er så blind som de som ikke VIL se... Har dere i nord forresten enerett på vinter?!?!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Ja, det hadde jo selvfølgelig vært en fordel om alle var like dyktige til å kjøre bil som du. Du så ikke smiley'en min? Uansett, synes det er fælt mange sånn "her om dagen kjørte jeg ned en bakke og så måtte jeg bråbremse og hadde jeg ikke hatt piggene da hadde jeg kræsja!"-argumenter fra piggdekk-folka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Til meg har det gått for det meste i piggfritt og er fornøyde med det. Når en bor i bystrøk som f.eks Kr-sund der jeg kommer fra og Tr.heim hvor jeg bor nå er det unødvendig med pigg. Mange dager/uker av vinteren er snøfrie og da går det hardt utover piggene i piggdekka. En regner vel ca 5000km på piggdekk så har du pussa de rimelig godt ned ved vanlig kjøring. Da hjelper det lite når holka kommer. Piggfrie dekk er jo mer stabile over hele perioden. At en må ta litt mer hensyn når en kjører piggfritt er jo klart, men noen unnskyldning er det ikke.... At folk må ha piggdekk hvis de bor litt kronglete til har jeg full respekt for.. At veibanen i Norge er nedslitt og i dårlig stand skyldes vel ikke bare piggdekk/kjetting bruk, men også oppfølgingen fra vegvesen/myndigheter med å asfaltere/gi midler for å holde veinettet vedlike... (blei mye at og at her men fikk vertfall fram det jeg mente om saken ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Ja, det hadde jo selvfølgelig vært en fordel om alle var like dyktige til å kjøre bil som du. Du så ikke smiley'en min? Uansett, synes det er fælt mange sånn "her om dagen kjørte jeg ned en bakke og så måtte jeg bråbremse og hadde jeg ikke hatt piggene da hadde jeg kræsja!"-argumenter fra piggdekk-folka. Og vi uten pigger kan da si: "her om dagen kjørte jeg ned en bakke og så måtte jeg bråbremse og hadde jeg ikke hatt piggfrie dekk hadde jeg kræsja, ettersom bilen sklei så fort at jeg rakk akkurat å komme foran bilen som jeg var på kollisjonskurs med - med pigger hadde jeg stoppet rett i fronten hans..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Tydelig at noen her ikke har skjønt hva jeg mente. Helt i orden at dere kjører piggfritt og mener at det er best. Det tror jeg sikkert stemmer i visse deler av landet. MEN at dere påtvinger andre deres mening og forlanger at dem skal gjøre det samme, det syns jeg er hinsides enhver fornuft Pass deres egne saker og la folk få gjøre det de vil med sine egne biler. END OF F...... STORY! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Jaja. Det hadde vært greit om dere ikke ødela veiene for andre og ga folk astmaplager. Da kunne dere gjort akkurat som dere vil. Men når noe går utover andre så må folk tilpasse seg. Piggdekk hører steinaldern til. Er jo pikkdekkene som lager dype spor i veiene... Piggfrie sitter også på is men bittelitt dårligere. Dere som har dårlig erfaring med piggfritt har sikkert ikke kjørt med de beste eller nyeste piggfrie akkurat. Når man snakker om sikkerhet er det helt sikkert ulykker som skjer fordi det har blitt spor i veiene etter piggdekk også. Dessuten så er bilen min så stille at jeg blir rett og slett distrahert når det kommer en støyende bil med pigger kjørende forbi meg på motorveien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Heilt tydleg at det ikkje er alle her inne som veit kva ein norsk vinter kan by på i einkelte deler av vårt langstrakte land. PIGG! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Jaja. Det hadde vært greit om dere ikke ødela veiene for andre og ga folk astmaplager. Da kunne dere gjort akkurat som dere vil. Men når noe går utover andre så må folk tilpasse seg. Så at jeg kjører med pigger i Nordland gir folk astmaplager i Oslo?? Er jo pikkdekkene som lager dype spor i veiene... Og ikke bare der... Dessuten så er bilen min så stille at jeg blir rett og slett distrahert når det kommer en støyende bil med pigger kjørende forbi meg på motorveien. Seriøst?? Da kan du umulig ha stereoen på, eller så drømmer du deg bort, og det er jo sånne bilister vi vil ha på veiene Dessuten er vel en støyende bil støyende med eller uten pigger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Jeg har kjørt med både piggfritt og pigg. Holder meg nå til pigg. Bor på "landet" med minimalt med tilfredstillende oppmåkte veier. Å kjøre med piggfritt på E30 uten noen form for antispinn (som det er på nyere biler) blir nesten alfa omega for handlingen på vinterføre synes nå jeg. Jeg er selv tilhenger av aktiv kjøring og sitter i 80% av tilfellene på tå hev på vinterstid, og har heldigvis hatt så godt som ingen uhell. Å være tilstede i hodet å klare å lese faremomentene er MYE viktigere enn hvilke dekk du kjører på! Litt som HenrikE30 var inne på, holdning har mye å si. Men jeg kan forstå at med en bil med ESP (antispinn) så vil det bli lite problem på piggfritt så lenge man slipper at det slipper så ekstremt lett. Og FWD og RWD spiller inn. For å si det sånn; Heller avskaffing av saltet enn piggdekk!. Folk kan en gang for alle lære seg å kjøre etter forholdene!! Varm sand er et alternativ de bruker en god del i Sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 "Piggdekk er best! da kan jeg kjøre akkurat som om det er sommer, varmt, og fin tørr asfalt!! uansett is/snø" ..dette inntrykket har jeg av mange pigg-brukere! og jeg blir skremt.. det er ikke bare dekktype som skal legges om når det blir vinter kjørestilen må legges om den også! Til dere som kjører MED piggdekk fordi dere er redde for å kjøre piggfritt: **Parker bilen** Hvis dere er så redde som dere sier, så er det nok kjøreferdighetene og IKKE dekktypen det er noe feil med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Du kan jo ikke kjøre som det er sommer på vinterføre uansett hva slags dekk du kjører. De som sier bør absolutt parkere bilen, ja. Selvsagt må du legge om kjørestilen. Føler selv som om det nesten er å begynne på nytt på vinterføre. Man må føle seg fram og kjøre etter forholdene. Vil ikke si det er så speilglatt egentlig, men mer det at man kjører i litt grisgrendte strøk som er sjelden brøytet, og når man i tillegg har en bakke opp til huset så er det greit å ha best mulig feste. Sier som tidligere at piggfritt er bra der det passer og at dere gjerne må bruke det så mye dere vil, men ikke kom å si hva jeg skal bruke, for det bestemmer jeg selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Piggdekk kunne gjerne vært forbudt i hele landet for min del. Ta deg en tur opp til troms, nordland og finnmark midt på vinteren, så skal vi se om du syns det etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Altså piggfrie er ikke så mye dårligere enn piggdekk på det mest ekstreme isføre. På de fleste forhold er de vel også bedre enn piggdekk. Bare les nyest NAF dekk-testen så ser dere forskjell på pigg og piggfritt under forskjellige forhold. Jeg er både mot piggdekk og salting. Folk kan heller kjøre litt saktere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå