Gå til innhold

Neddreing av stempler, hvor mye??

///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ett 728i turbobyggings-prosjekt på gang og så lurte jeg på hvor mye stemplene må dreies ned på den for å kunne montere turbo, noen som kan hjelpe meg?? :-k

Motoren er en orginal E23 728i motor..

Det er en M30 rekkesekser med 184 hk orginalt og jeg ønsker å oppnå mellom 350 og 400hk på den..

Noen som kan si meg hvor mye jeg trenger å dreie ned for å få dette til å stemme og samtidig kanskje si meg hvor mye jeg kan/må kjøre i bar for å oppnå høyt nok trykk?

På forhånd takk for hjelpa... :roll:

e du brorn til andreas????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenninga har jeg faktisk ikke bestemt meg helt 100% for hva jeg skal gjøre med, men jeg skal i allefall skaffe datasprut tror jeg da..

er det noen som kan gi meg helt presist hva jeg må dreie dem ned i mm og hvor mange bar trykk turbo jeg må ha for å oppnå 400hk?? er litt vanskelig for meg dette her når alle drar i hver sin retning liksom...

Sprut "må" du ha hvis du skal ha 400 hk...

Og det er ikke godt å si eksakt hvor mye du må/kan ta av stemplene. Uanzett er det ikke best i test å kombinere neddreide orginale stempler og høyt trykk/400 hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fordi du senker kompresjon.

Er jo ikke heeelt enig at du taper så sinnsykt mer hk selv om en senker kompresjon.

Feks 325i E30 har 170 hk pre-88 med vanlige stempler (og nesten 10 i komp), mens 88- 325i har orginalt smidde stempler, lavere komp og like mye hk. For eksempel...

Mindre komp tilsvarer (forenklet...) egentlig bare "dårligere" dreiemoment på helt lavt turtall.

Har kjørt 325i turbo (uten ladetrykk vel å merke) med 8,0:1 uten at det var merkbart at kompen va lavere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...