kokfesk Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 Må bytte ut clutchen på bilen min nå så jeg dro på ett verksted for å høre om pris. De skulle ha 3500 for denne jobben + clutchen. Er ikke dette ganske mye eller er det en del jobb å bytte den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 jeg hadde ALDRI satt bilen min på verksted for det, har du tilgang på løftebukk så er det en smal sak! Satt Polo`n til dama på verksted og betalt 3k for jobben inklusive clutch, dette var da selvfølgelig uten kvittering Grunnen til at jeg ikke bytta selv på den er at jeg HATER å skru på framhjulstrekk og motorrom på en polo er trangt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kokfesk Skrevet November 6, 2005 Forfatter Share Skrevet November 6, 2005 jeg hadde ALDRI satt bilen min på verksted for det, har du tilgang på løftebukk så er det en smal sak!Satt Polo`n til dama på verksted og betalt 3k for jobben inklusive clutch, dette var da selvfølgelig uten kvittering Grunnen til at jeg ikke bytta selv på den er at jeg HATER å skru på framhjulstrekk og motorrom på en polo er trangt... Har veldig lite peiling på sånt, så jeg tror det er en veldig dårlig ide å gjøre dette selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 6, 2005 Share Skrevet November 6, 2005 hvis du skal sette den på verksted så ta deg tid til en liten ringerunde til forskjellige verksteder! Det kan lønne seg! men er ikke sikkert 3500 + clutch er så ille! Når vi skulle bytte på Polo tok jeg først kontakt med et lokalt merkeverksted og fikk en pris på svimlende 6000kr for å bytte clutch! Jeg syns det var sykt dyrt og etter 15 minutter med ringing så endte jeg opp med å betale 3000kr for akkurat samme jobben på et annet verksted, men det var, som sagt, uten kvittering... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Støtt distriks Norge, spør om Mr Skoftedalen tar saken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Støtt distriks Norge, spør om Mr Skoftedalen tar saken Var den litt frekt ment el?? hmmm.... ja, for bærumsossen liker vel ikke få olje på hendene? hehe... sorry, tar det tilbake, vil ikke ha no krangel her Hadde jeg hatt løftebukk så skulle jeg gjort det jeg, men har desverre ikke det lenger.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Var ikke ment frekt, mener og ha fått med meg at du hadde et verksted. Er forøvrig innflytter som så mange andre , de trenger håntverkere her i bygda også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Hvordan går en fram for å skifte en clutch på f.eks en e36. Skulle gjerne lært det da jeg ikke har skiftet akkurat clutch før. Må man skru av girboksen eller? Hvis en ikke har løftebukk funker det vel greit med støttestag eller jekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kokfesk Skrevet November 7, 2005 Forfatter Share Skrevet November 7, 2005 Hvordan går en fram for å skifte en clutch på f.eks en e36. Skulle gjerne lært det da jeg ikke har skiftet akkurat clutch før. Må man skru av girboksen eller? Hvis en ikke har løftebukk funker det vel greit med støttestag eller jekk? Det eneste jeg vet er at man må av med både kassa å mellomakslinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Hvis man har en løftebukk så kan bare skru av mellomaksel og girkasse og løfte med kassa! Da kommer man til clutchen og det er fort gjort å bytte! Å ligge på gulvet med bilen på bukker å gjøre samme jobben kan bli slitsomt og man blir lett forbanna! hehe... Hvis man ikke har løftebukk så finn er billig verksted... eller hvis du er jævli gla i å skru så kan du også løfte ut motoren! det er faktisk ganske fort gjort, men det er litt skruing! hehe... å ligge under bilen å byteclutch, men bilen stående kun på bukker er ikke å anbefale Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Jeg hadde ikke peil før jeg la meg under, for å bytte bakre pakkboksen. På E30 er det en smal sak ivhertfall. Jeg er average DIY, kan litt her og der, og fikk av kløtsjen og satt den tilbake uten problem. Mye banning og sår er gratis inkludert i monteringspakken, men vanskelig er det ikke. Bil på bukker, skrur av flensen på veiv->kasse og løsner midtkoblingen på veiva. Tar ut veiva fra kassa, og skrur på veiva ved midtkoblingen igjen. sLipper man å den løs. Løsne clutchsylinderen, av med girkoblingen, av med hastighetsmåler osv. Av med alle bolter, og en jekk under kassa og vips den er av. kjøre sakte bakover, trenger ikke ta den ut av bilen engang, om det er 20-30cm rom. Jeg fikset det iaf, og så bare løsne clutch og clutchplate. På med ny, og sentrer med sentreringsverktøy. Og så alt tilbake igjen. Beregn 2-3 dager. Egentlig ganske enkelt. Husk du trenger sentreringsverktøy. |Hit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Jeg hadde ikke peil før jeg la meg under, for å bytte bakre pakkboksen. På E30 er det en smal sak ivhertfall. Jeg er average DIY, kan litt her og der, og fikk av kløtsjen og satt den tilbake uten problem. Mye banning og sår er gratis inkludert i monteringspakken, men vanskelig er det ikke. Bil på bukker, skrur av flensen på veiv->kasse og løsner midtkoblingen på veiva. Tar ut veiva fra kassa, og skrur på veiva ved midtkoblingen igjen. sLipper man å den løs. Løsne clutchsylinderen, av med girkoblingen, av med hastighetsmåler osv. Av med alle bolter, og en jekk under kassa og vips den er av. kjøre sakte bakover, trenger ikke ta den ut av bilen engang, om det er 20-30cm rom. Jeg fikset det iaf, og så bare løsne clutch og clutchplate. På med ny, og sentrer med sentreringsverktøy. Og så alt tilbake igjen. Beregn 2-3 dager.Egentlig ganske enkelt. Husk du trenger sentreringsverktøy. |Hit hehe, interessant navngiving på diverse deler.... Med veiv regner jeg med at du mener mellomaksel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 ehe, ja mellomaksel. hadde 2 ting i huet på en gang, og det kom tydligvis ut som 1 ting |Hit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 Hvorfor er det så køddent å bytte med bilen på bukker egentlig? Kan ikke skjønne at det skal være så ille... Skli inn under, løsne mellomaksel fra girkassa, ta av ryggelys kontakt, av med clutchsylinder, løsna bolta rundt, og dra av kassa og kjøre den ut på jekken. Så montere ny clutch og montere det sammen igjen. Men selvfølgelig MYE mer ålreit med løftebukk! Skjønner jo det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet November 8, 2005 Share Skrevet November 8, 2005 hehe, her kan jeg komme med en historie fra vestlandet: Var en som kjøpte en Golf GTi bilcrossbil på bud for den faste prisen på 8000 kr. Men når han fikk den hjem røyk clutchen. Stakkaren kunne ikke skifte hjul en gang så han leverte bilen inn på verksted og fikk byttet cluthen. Pris for clutchbytte: 6000 Kr! Deretter ble det ikke noe mer med denna karen. Tils lsutt gikk han lei av bilcrossplanene og solgte den til en kar for 3000 kr. Der tapte han 11.000 kr. hahaha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå