Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  eLec skrev:
En Cosworth har jo 4hjulstrekker da, så med 420 hk og 4X4 så trur jeg ikke en original m5, m6 eller m3(csl) skulle greid å få passert den i løpet av et par svinger!

ot: Må vel ha en eldre bmw da for å konkurrere prismessig!

en Cosworth har ikke bare 4x4 da.. flesteparten har bakhjulstrekk.. og en ny M5 og M6 med over 500hk originalt og kjøreegenskaper andre biler kan drømme om har nok ikke noe problem med en gammel sliten ford med bare motor og ingenting annet.. :roll:

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mange som har meninger her. Jeg tror ethvert race vinnes oppi hodet til føreren til syvende og sist.

Til dere som mener turbomotorene til Cosworth har turbolag; -og når starter M3-motorene å dra da? Lenge etter turboen har fått opp farten hvertfall.

Det finnes egentlig kun 2 fullt utviklede Cosworther fra Ford. Det er vingebilen og den andre Escorten. Alt mellom var forsøksprosjekter til Escorten. Altså - sedanversjonen av Sierra ble brukt til testing og utprøving av det som skulle komme - rallybilen Escort Cosworth.

Og skulle ikke Cosworth bite fra seg på Autobahn, kan nettopp det være grunnen. Den var tiltenkt et liv i finske skoger og på svingete veier på Korsika. Og den som mener en M3 i samme tidsepoke kjører fra Escort Cosw. i svingkjøring, tror jeg ikke har prøvd begge deler. 4WD er ubetalelig uansett underlag. Om ikke, skulle vel rallygutta fjerne drivaksler på asfaltetapper. Det gjør de altså ikke. Eneste grunn til å ha 2-hjulsdrift er mindre effekttap i drivlinje. Trådstarter er jo også litt tilbakeholden i info. Om bilen har 420hk og kun 2WD, er nok de siste 150hk null verdt i lyskryssrace. Men å overvinne luftmotstand kan de nok brukes til. (Cosworth har ikke antispinn-system)

En lignende tråd var vel oppe i høst - hvor meninger vedr. topic ble utvekslet...

Har hatt 2 stk. Cosworth's selv, en Sierra 4WD med 310hk og en original Escort.

Husker godt følelsen under første prøvetur med Escorten. Det minte med om en gocart - bare større.

Man får en grei Escort til under kr. 200.000 i dag, og en grei Sierra 4x4 til 120.000 vil jeg tro. En 2WD ligger rett under 100 høvdinger...

Til slutt: Verdige motstandere, -Lancia Delta HF Integrale, -Toyota Celica GTFour og kanskje Nissan Sunny GTi-R. Og sist, men ikke minst Audis S - quattroer. Jeg kjørte i sin tid en E28 M5 med 315-hesteren i. Den var like god, om ikke bedre i aksellerasjon fra 50km/t og oppover.

Skrevet
  Gunnar skrev:
Faktisk tror jeg de fleste sierraer kom med 2wd.

Cosworth:

6.021 vingebiler

500 RS 500

11.000 2WD Sierra

9.250 4WD Sierra

7.145 Escort

Det blir 17.521 2WD og 16.395 4WD.

Flest 2WD, selv om Escort også tas med i beregningene. ;)

Skrevet
  FTE skrev:
Sant det, dårlige girkasser på de. 2wd klarer mer juling.

Er nok mange lotto-tall ute å går, men har de papirer å vise til, bremset hos en seriøs trimmer (min ble bremset hos Stensbøl) er det ikke mye tvil egentlig

Og du hadde vel ikke 2WD vel? :P

En verdig motstander til er jo trimma Calibra Turbo..

Skrevet

Cosworth-drivverket som står på bilene som ble solgt som gateversjoner tåler i realiteten ikke de 220 hk som de utrimmede motorene gir heller - om man skal se kritisk på det. Det er (dessverre)samme drivverk som står på andre 4WD fra Sierra på samme tid.

Med det mener jeg at til lyskryss-race og (forsøk på) spinning med 4 hjul blir det fort utslitt. Tar man det med ro i 1.gear og venter med fullt øs til 2.gir, holder utstyret.

På Calibra Turbo må man først skifte ut intercooleren. Den er like stor som en pocketbok og har liten effekt - om noen som helst.

Skrevet

He-he, siden vi er inn på Pikes Peak, hva med Suzuki Escudo Pikes Peak? Bilen som ble flydd inn til løpet, og flydd ut igjen rett etter målgang. Suzuki ønsket nemlig ikke å røpe noen av bilens hemmeligheter.

Litt off topic nå, siden denne bilen ikke kan gateregges. Men for en autofil person er den jo het.

Skrevet
  Trotto skrev:
He-he, siden vi er inn på Pikes Peak, hva med Suzuki Escudo Pikes Peak? Bilen som ble flydd inn til løpet, og flydd ut igjen rett etter målgang. Suzuki ønsket nemlig ikke å røpe noen av bilens hemmeligheter.

Litt off topic nå, siden denne bilen ikke kan gateregges. Men for en autofil person er den jo het.

985 HK ved 8100 rpm...det er 493 HK pr. liter motorvolum..."say no more"... :lol:

escudo2.jpg

019.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...