Gå til innhold

DIY - Shortshift E36


John H
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hm, tungt å gire? Det har ikke jeg merket iallefall, jeg synes det er drit deilig å gire nå, skikkelig tight. Jeg trodde faktisk at det som var med shortshift stanga var at den var kortere enn den orginale.. Men så tok jeg ut den orginale, "Hva faen? De er jo like lange?" Men så så jeg at kula var høyere på shortshift stanga, hehe :) Jeg måtte ikke bøye på noe som helst når jeg satte i min..

Men anyways, shortshift er noe alle burde kjøpe. Det utgjør stor forskjell å jeg betalte bare 400 kroner for min hos scmiedeman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje nødvendigvis vel..er vel ikkje orginalt med kort giring på m3 kassen eller??

Jeg bare les det Bimmerdude skrev, at alle var like foruten siste versjon e36 m3 og det er vel den kassa jeg har.. Derfor jeg lurer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.realoem.com/bmw/showparts.do?model= ... nr=25_0013

www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=25 ... showeur=on

Du har visst samme som også sitter på M3 E46 og M5 E39.

Jeg tror ikke den er så veldig kort siden den også sitter på M5.

Som Hagenisse sier er det jo merkbart tungt i forhold til orginalt, men ikkje slik at en bruker masse kraft for å klare å gire..dette er en vane og det var litt unaturligt til å begynne med, men nå er det helt konge..prøvde en kompis sin 318 for en stund siden og for en forskjell..klarer dama mi og gire så klarer sikkert du og :P

Men hagenisse har den fra vanlig Z3. Den du har fra Z3 M har ca halvparten så kort vandring som den igjen.

Er jo ikke det at man ikke klarer å gire men skal jeg trene styrketrening går jeg heller på treningstudio enn å kjøre bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hagenisse har den fra vanlig Z3. Den du har fra Z3 M har ca halvparten så kort vandring som den igjen.

Er jo ikke det at man ikke klarer å gire men skal jeg trene styrketrening går jeg heller på treningstudio enn å kjøre bil :wink:

Hehe sant nok..men veldig vanskeligt å forklare akkurat hvor mye en må ta i liksom..kan hende en må ta litt i for å få den i gir etter at den har stått i ro liksom..heh vanskelig å forklare..men når en kjører så er det ikkje så veldi stor forskjell tror eg :? som sagt vanskelig å si nøyaktig, du skulle kjent hos noen som har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt z3-spaken i min bil, og det er merkbart forskjell for meg hvor tungt det er å gire. Er ikke noe problem, men man må være litt mer bestemt når man girer. Sammen med forlenget clutch-stopper er dette en modifikasjon man absolutt burde gjøre uansett.

Jeg har prøvd Z3 spaken i andre biler så den er ikke noe problem. Virker som det er kort nok vandring i hvertfall. Men ser ut som Z3 M spaken gir omtrent halvparten så kort vandring som det igjen derfor jeg lurer på om den er hard.

Jeg er enig i at den oppgraderingen er et must. Er alt for lang vandring orginalt. Skikkelig gubbete. :wink:

Hva er forlenget clutch-stopper? :?

..kan hende en må ta litt i for å få den i gir etter at den har stått i ro liksom..heh vanskelig å forklare

Da kan du glede deg til du skal sette bilen i revers i 20 minusgrader :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forlenget clutch-stopper en "kloss" under clutchpedalen som gjør at du ikke klarer å tråkke clutchen helt ned i govlet. Denne er justerbar slik at du stiller den slik at clutchen kommer akkurat i inngrep når den bunner på det nye bunnpunktet.

clutch_travel.gifclutch_travel_engage.gifclutch_travel_with_stop.gif

Kjøpes her: www.autowerks.com/xcart/customer/produc ... ctid=22015

PS! bimmerdude, du har veldig mange dobbeltpostinger. Jeg har nå slått sammen de du har hatt i denne tråden, slik at du besvarer flere personer i et og samme innlegg. Ingen grunn til å ha to innlegg på rad. Bare et tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lager en slik enkelt og greit selv. Jeg brukte en M10 bolt i passelig lengde (her må man måle/prøve seg litt frem) og fikk sveiset fast 2 passelig store skiver på toppen av bolthodet slik at den orginale gummien passet over. Så er det bare til å justere inn til riktig punkt og vips, man har en clutchstopper. :)

Man kan sikkert også buke en vognskrue e.l og lime på en liten gummibit på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert også buke en vognskrue e.l og lime på en liten gummibit på toppen.

Jepp, det er det jeg har gjort, limte bare på den orginale gummien som var der fra før. Total kostnad på ca 5,- så må vel være den tingen jeg har gjort som har vært mest for penga iallefall :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...