Gå til innhold

noen som vet hvilken dumpventil som brukes i toyota supra


TOREBMW
 Share

Anbefalte innlegg

Wastegate er det vel?

Kan ikke tenke meg at det er wastegate på supra, med wastegate tar det jo mye lengre tid å bygge opp turbotrykket, da wastegaten slipper eksosen forbi snurren. :o

Hvorfor tar det lengre tid da? Wastegaten er jo stengt helt til du får trykket WG-klokka er innstilt på. Først da åpner den og slipper ut OVERFLØDIG trykk.

Nei den åpner gradvis slik st den er helt åpen når du får det trykket den er innstillt på! Har du boostcontroller så holder den wastegaten stengt helttil du når forhåndsinnstillt trykk=mye raskere spool-up.

Da har du en jævlig slapp fjær i WG-klokka di, og får lite og pulserende trykk.

Fjæra i WG-klokka sørger for å holde ventilen stengt fram til du får trykk nok til å dytte staget ut og dermed åpne ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styres ikke WG av hjernen på bilen også? Hvertfall noen biler for å få jevnt drag i motoren og unngå ketchup.

Ja WG lager en svag plystreelyd. Alle biler hadde intern WG før. Hør på busser og lastebiler så hører du plystrelyden og på turbodiesel biler eller biler som kom med turbo orginalt som ikke er fikla med.

Kommer en veldig svak men stilig plystrelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styres ikke WG av hjernen på bilen også? Hvertfall noen biler for å få jevnt drag i motoren og unngå ketchup.

Ja WG lager en svag plystreelyd. Alle biler hadde intern WG før. Hør på busser og lastebiler så hører du plystrelyden og på turbodiesel biler eller biler som kom med turbo orginalt som ikke er fikla med.

Kommer en veldig svak men stilig plystrelyd.

Tenker det er turbin-hjulet som spinner opp du hører tenker jeg. På nyere biler har sikkert hjernen noe med i spillet også, jeg har mine erfaringer fra Cosworth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittrelyden kommer av tilbakeslag, når luften ikke blir dumpet ut (fra en bov). Har du dump som slipper ut, så slår lyden tilbake ut igjennom luftfilteret.

Wastegaten styrer ladetrykket til en viss grad, på eksossiden.

Trenger du dump, kan jeg skaffe RFL til deg. Send PM hvis interessant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en får jo tak i dumper som både plystrer,kvitrer og høres ut som en buss.enkleste er vel å spørre en som har en hvilken han har.jeg hadde en turbosmart en gang som hørtes ut som en buss,men ved 1,5 bar begynte den å kvitre.aldri gidda å forske på det men gikk utifra det bare var fordi den var for liten(hadde problemer med trykk over 1,3 bar).

når det gjelder ladetrykkstyring og intern wastegate så er wastegaten styrt av en actuator som inneholder en fjør som er tilpasset ønsket grunntrykk.dette vil ligge noe under maks ladetrykk motoren skal gå på,slik at motorstyringen kan justere opp og ned etter arbeidsforholdene.ved nødprogram feks. vil motorstyring slippe all luft frem til actuatoren slik at denne åpner wastegaten og man oppnår ikke høyere tykk en grunntrykket act. er innstilt på.for å oppnå høyere ladetrykk dumpes litt av trykket inn på act.

da dette er en fjør og ikke en "av/på bryter" så vil det blø litt forbi wastegaten når man kryper opp mot grynntrykket selv om man har en frisk fjør og skikkelig forspenn.

eneste bilen jeg kommer på her og nå som ikke hadde wastegate må være bmw 2002 eller hva den nå heter.hadde ikke den bare en slags pop-off som dumpet alt over ønsket trykk? dette er jo ikke særlig smart med tanke på turboens levetid,men turboens store problem gjennom tidene var jo ladetrykkstyring. heldigvis har det skjedd endel progress på den fronten siden 1905 :P

plystrelyden nevnt over er bare turboen som jobber.grunnen til at denne er så lett å høre på en diesel er at dieselmotorer er avhengige av overtrykk for å dra rundt i heletatt omtrent,derav liten turbo som lader tidlig og jobber overtid allerede ved 4000rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...