bimmerdude Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Er nok bare med IP adressen man kan blokkere og kjenne igjen en bruker (og cookie til en viss grad). Men nå er det en stund siden jeg drev med det her og interiserte meg for det. Telenor og sikkert andre også bytter IP adressen din veldig ofte. Det merker jeg for hver gang må jeg starte ADSL modemet på nytt for å få internett.
Scirre Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Er noe annet å selge ting TIL han, enn å kjøpe ting FRA han tipper jeg. Meneh... IP-diskusjonen er OT nå =/
hagenisse Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Jeg har tross alt høgskole utdannelse i det her så hold kjeft folkens. Høgskole-utdannelse i seg selv sier vel ingenting. Det har jeg også.. Telenor og sikkert andre også bytter IP adressen din veldig ofte. Det merker jeg for hver gang må jeg starte ADSL modemet på nytt for å få internett. Huh? Starte modemet på nytt? Jeg har og Telenor og det er måneder mellom hver gang linja går ned. Dermed har jeg også samme ip i måneder.. Åja, dette var OT.
Gunnar Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Ang. posten til Jonte.. er ærlig talt litt usikker på hvordan jeg skal stille meg til den. Synes det virker som fyren åpenbart har gjort dette med hensyn, og det er jo rett og slett litt fortjent. Men om det er opp til oss på en nettside å være domstol er jo litt diskutabelt. Navn og kontaktinfo er greit, men resten.. Er ikke alle som bruker ISP nei hvis det er du prøver å fortelle meg. Og hva bruker de da for noe om jeg tør spørre? Har man internett er man enten koblet opp via en ISP, eller så opptrer man som en ISP selv (uten at man nødvendigvis MÅ videreselge linjer). I Norge _kan_ man være tilkoblet mesteparten av det norske nettet på eget initiativ, om man har en organisasjon/firma med penger nok. Da må man selv betale for fiber inn mot NIX (samtrafikkpunktet for internettrafikk i Norge), samt årlig avgift der (noen titalls tusen). Dette administreres av Uninett og UiO, og er altså enkelt beskrevet akkurat som om du sitter på en switch i lag med tre andre kompiser, bare at dere fire f.eks. er Telenor, Tele2, NextGenTel og TDC Song. Det er kort og greit et uavhengig statsfinansiert tiltak for å få høy hastighet og god tilgjengelighet til en fast pris på det norske nettet. Det dette punktet derimot mangler er tilgang til utenlandske nett. Det er KUN for norsk trafikk, og all annen trafikk må med andre ord routes andre steder. Ergo må man benytte seg av leverandører med linjer utover landegrensene for å komme videre. Men du må gjerne forklare meg hvem som ikke bruker ISPer.. og hva de da bruker. Jeg har veldig god greie på det meste innen data men skrev noe før jeg hadde tenkt meg helt om. Og jeg fikk med meg at du hadde jobbet med det første gang du skrev det. Men jeg har rett i det jeg sier uansett. Og er ikke deg jeg forteller det til men er andre her som ikke har så greie på data og er kjekt for dem å lære litt også. Ja, de er sikkert takknemlige for grov feilinformasjon. Det er jo nettopp DHCP alt dette er. Jeg har tross alt høgskole utdannelse i det her så hold kjeft folkens. Jeg kan sikkert mye om data som ikke du kan så snurr inn litt. Absolutt mulig. Jeg er ikke noe flink på programmering. Har egentlig aldri fenget meg skikkelig, kanskje mest fordi jeg sliter med verk i håndleddene når jeg sitter litt mye med slikt. Kan litt PHP og har en B i DATFE (C/C++). Men så utdanner jeg meg jo ikke til noe dataingeniør heller. Heldigvis. Måten du henger ut folk på er helt tragisk. At en "sjef" på ett forum holder på sånn Går til personangrep hele tiden.. oppfører deg som en drittunge av og til. Ja, for jeg er rett og slett drittlei alle de rare påstandene du slenger ut her inne. Alternativt kunne du jo heller gjort det enkelt og innrømme at du tok feil i stedet for å si at andre skal skjerpe seg og oppfører seg som drittunger. Og angående alt det du sier oppi her med bytte av IP-adresser på ADSL, kan du forklare meg hvorfor det ikke har noe med DHCP å gjøre? Det er jo nettopp det som _er_ DHCP. Selv i tilfeller med bedrifter og vanlige privatbrukere som har kjøpt seg fast IP, så har de i de fleste tilfellene dette via en DHCP-server. 99% av hele nettet styres av DHCP-servere. Leasetiden styrer hvor ofte maskinene må polle servern for å beholde adressen, og skal man gi noen fast IP gjøres det ved å legge inn MAC-adresse på nettkort i PC/router/modem i DHCP-servern. Da får man samme adresse hver gang man kobles til. Unntakene er at det ofte settes statisk IP på en del servere (web/mail, mm.). Menmen, egentlig er det nok i denne IP-diskusjonen. Jeg gidder ikke bruke mer tid på å forklare ting jeg vet jeg kan.
Kjetil Sømme Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Gunnar, "Stop beating a dead horse" http://www.goenglish.com/BeatADeadHorse.asp Jeg er hellig overbevist om at du ikke greier å få denne stakkaren til og forstå alle IP-layers og nettverksteori.
SteffenK Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Jeg syntes det er helt latterlig at ikke den posten til Jonte har blitt slettet, syns ikke forumet vårt her passer til å henge ut folk på den måten der, han har ikke fått forklart seg selv engang.
Highway61 Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Jeg syntes det er helt latterlig at ikke den posten til Jonte har blitt slettet, syns ikke forumet vårt her passer til å henge ut folk på den måten der, han har ikke fått forklart seg selv engang. Tror du han kommer til å forklare seg?
Gunnar Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Jeg syntes det er helt latterlig at ikke den posten til Jonte har blitt slettet, syns ikke forumet vårt her passer til å henge ut folk på den måten der, han har ikke fått forklart seg selv engang. Han har vært her inne etter tråden startet, og valgt å ikke forklare seg. Jeg sendte ham nemlig PM med link til tråden så fort den var opprettet og ba ham om å forklare seg. Han svarte både meg og et par andre på PM. Se på side 2-3 eller noe.
SteffenK Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Ja okei, men uansett, jeg syns det å legge ut all den info'en var å ta litt hardt i. Menmen..
Highway61 Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Så er det ikke du som har blitt lurt heller..
SteffenK Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Nettopp! Hvorfor skulle jeg se all den infoen der da når jeg ikke har blitt lurt? Den infoen kunne den som har blitt lurt fått på PM eller noe slikt. Hvorfor skal det deles med hele forumet?
SteffenK Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Nicket hans og adressen lå jo ute fra før, det er jo nok. Dessuten så er det ikke værre enn at man ikke forhåndsbetaler ting, det hadde jeg aldri turt å gjort. Slik verden er i dag vet man aldri, kjøper jeg ting skjer det ALLTID ved postoppkrav, det burde andre også gjøre. Det koster en 50lapp ekstra, men da slipper man svindel.
Highway61 Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Greit med litt mer en nick og adresse. Dessuten fortjener han det hvis han lurer folk for penger, men du får mene hva du vil. Selv selger jeg aldri noe med postoppkrav. Greit 50 kroner ekstra for kjøperen hvis han henter pakka. Hvis ikke kommer pakka i retur og jeg må betale porto.
SteffenK Skrevet November 21, 2005 Skrevet November 21, 2005 Jeg har solgt mye stasj, og jeg har aldri opplevd at kjøperen ikke henter pakken. Men uansett, hvis du forhåndsbetaler en vare på 1200,- å ikke får varen, så er du 1200 i minus. Hvis du selger en vare å kjøperen ikke henter den, så er du kansje 200,- i minus. Du kan altså ha 6 slike "bommerter" før du har tapt like mye som da du forhåndsbetalte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå