Gå til innhold

Bmw e32 m5 turbo. Egen garasje :D

336mik
 Share

Anbefalte innlegg

Det stemmer,men litt lang tid foran data`n for å komme over verste knekken,så kommer lysten smygende tilbake.Hadde dessuten vær i dag som ga litt smaken av vår.Har dessuten hatt noen ekstra fri-dager denne uka,så da er det litt lettere å hente energi til å gå ut i garasjen.

Også har jeg ordnet meg ei ferie uke litt utpå vår parten,så da får vi se om bilen blir kjørbar denne sesongen.

Litt synd at det er så strenge skilt-krav til så og si all bane-kjøring,men man får prøve å gjøre det beste ut av det.

Håper ihvertfall på å få noen mil med denne i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Da er råden tilbake i hus,rett og fin.

Skal vekt balansere alle stempler og råder i løpet av helga,og hvis jeg har fått rådelagerene jeg har bestilt,så begynner jeg og montere også.

Har dessuten gjort litt shining på noen deler(sandblåst,og litt polering),blandt annet grenrør.Skal prøve å få lagt ut litt bilder av resultatet i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg selv med brevvekt med nøyaktighet på 0.1 gram,og div slipe utstyr.Noe som er fint med m30 råder er at de har ei lita skinke under som ikke har betydning for for holdbarheten og styrke på råden,så det er denne jeg kommer til å fjerne vekt i fra.

Det sies at god balansering er hvis vekten ikke skiller mer enn 0.5 gram,noe som jeg ikke ser noe problem i å få til.

Skal oppdattere senere i dag,eller i morgen med åssen det har gått med balanseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg selv med brevvekt med nøyaktighet på 0.1 gram,og div slipe utstyr.Noe som er fint med m30 råder er at de har ei lita skinke under som ikke har betydning for for holdbarheten og styrke på råden,så det er denne jeg kommer til å fjerne vekt i fra.

Det sies at god balansering er hvis vekten ikke skiller mer enn 0.5 gram,noe som jeg ikke ser noe problem i å få til.

Skal oppdattere senere i dag,eller i morgen med åssen det har gått med balanseringen.

Balanserer di begge endene på rådene, så de blir like i vekt både i tynn og tykk ende? Litt ekkelt å få til det der, men jeg mener det er ganske vesentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg forklarte meg litt dumt,men kun justering av total vekt ja.

Vekten havnet til slutt på 1286.9 gram.Veide også 2 og 2 for å sjekke at det ikke skulle være for store forskjeller.Havnet da på 0.1 gram feilmargin på det meste,noe jeg mener er godt innenfor de kravene jeg stiller.

Her er et bilde av hvor jeg tok vekta ifra:

vektjustering.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg forklarte meg litt dumt,men kun justering av total vekt ja.

Vekten havnet til slutt på 1286.9 gram.Veide også 2 og 2 for å sjekke at det ikke skulle være for store forskjeller.Havnet da på 0.1 gram feilmargin på det meste,noe jeg mener er godt innenfor de kravene jeg stiller.

Her er et bilde av hvor jeg tok vekta ifra:

vektjustering.jpg

Prøv en ting:

Legg den store delen av råden innpå vekta, mens den lille delen ligger oppå noe som så høyt at råden ligger ca i vater.. Sammenlign så vekten mellom rådene.. Deretter andre veien..

Det jeg mener, er at ubalanse oppnår lettest om den store delen varierer i vekt, da det er den enden som oppnår høyest g-kraft ved å bli flyttet irundt aksen av veiva.. Det er dette du vil unngå bl.a..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte prinsippet her ja.Men man burde jo ha utstyr nogenlunde likt det de brukte her.

Dessuten vil jo også stemplene måtte får en omgang etter at rådene er balansert,og da må man få spent opp disse på nesten samme måte,og da begynner det å bli komplisert.

Siden BMW har sendt ting ut fra fabrikken så ujustert,så kan vel ikke dette ha all verden å si,selv om alle monner drar.

Nå veier stempeler og råder like mye over hele fjøla,med nøyaktig het på ca 0.1 gram,og når man tenker på at de har sluppet ut fra fabrikk med opptil 7 gram u balanse,så ser jeg ikke på dette som et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått begynt å montere litt av motoren,og tror nok det skal bli oppstart i påsken.

Blokka klar:

Montering001.jpg

Toppen venter spent:

Montering002.jpg

Og tilsammen er de...:

Montering003.jpg

Håper på å få resten av toppen på plass i løpet av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da begynner ting å flaske seg her.

Mangler kun å få skimset opp ventilene,sette på 1 radiator slange og montere coilene.

Har forøvrig time for å mappe opp og bremse bilen den 17.april,så da får jeg sett om det blir noe puff i den.

Kan vel trygt si at jeg gleder meg til bilen er ferdig mappet,og første prøvetur står for døren.Skal ikke legge skjul på at jeg har lagt på noen dekk som gir litt billig morro,med tanke på antall meter svarte spor pr krone(13").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...