Gå til innhold

Bmw e32 m5 turbo. Egen garasje :D


336mik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da var motoren plukket i molekyler,og rengjøring er påbegynt.

Forøvrig har jeg bestilt meg nye h-profil råder av Kimmit-sport,som jeg kanskje får hente i senere i dag(19/7) og veiva skal til sliping i dag,så hvis jeg har flaks,så får jeg begynt å sette sammen motoren igjen i løpet av helga.

Kanskje litt brum-brum før ferien er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var raskt jobbet, men det er vel essensielt at du finner årsaken til problemet og ikke bare stapper alt sammen igjen fort nå. Ellers ender du jo fort opp med å gjøre jobben enda en gang...

Tror kort og godt at motoren har gått litt langt i utganspunktet,pluss at den har vært med på noen havari,så den har sikkert fått litt slipehjelp av spon jeg ikke har fått vasket bort.

Dessuten har jeg vært og investert i en god del avfettning,og har fått tilgang på varmtvanns høytrykks spyler,så nå skal det bli gullande rent.Uansett,så begynner jeg og sette sammen igjen motoren i morra(20/7),siden råder er i hus,og veiva får jeg igjen i morra.Forøvrig,så så veiva ganske ille ut,og jeg skjønner godt at det ikke var oljetrykk på motoren.Forhåpentligvis kan jeg innen en uke eller 2 si:Case Solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du måleutstyr for å velge lager på veiv og råder?

Jeg tror nemlig oljetrykk problemet ditt er pga at du har for store klaringer..

Etter veiva og dømme,så er det der oljetrykket har forsvunnet ja.

Skal dobbelt sjekke lagrene med tråder når jeg skal montere den hvis jeg får tak i tråder da.Noen tips om hvor jeg kan skaffe det?

Forøvrig,så har blokka igjen fått et nært møte med toppen,stempler,sine nye venner h-profil rådene og kammene i dag.

Vente bare i bunn og grunn på å få igjen veiva fra sliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS instalasjonen ble bra den.

Vet ikke om jeg nevnte det tidligere,men veiva blir også balansert med svinghjul og clutch.

Forøvrig har jeg fått rådene fra kimmit-sport,og disse ser ut til å være i helt fin kvalitet.Tok dem på vekta,og det ser ut til at alle som en veiver 558gram.

Tok meg også bryet å vektjustere alle stemplene,så nå skal vel motoren bli ganske stødig vil jeg tro.

Eneste jeg mangler nå for å sette motoren helt i sammen igjen er veiva med lager(mandag eller tirsdag forhåpentligvis),og arp-boltene til rådene(disse hadde kimmit fått på lørdag,og de er vel på tur til meg i posten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hva maks rpm blir,men potensialet blir vel en del mer enn hva jeg skal ha.Skal i første omgang sjekke åssen virkningskurva blir.

Ser ingen vits i å sette rpm-sperre på 8500 hvis effekten blir avtagende ved 6500.Blir å prøve med 7500 i første omgang ihvertfall,og videre justere det derifra.

Har også klart å få tak i en langbeint diff fra enten automat,eller fra en e30 eta.Tror utvekslinga er på 2.79 eller noe.Skulle gi ganske høye hastigheter hvis jeg setter sperra på 7500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har bare lest en del om Chipping av disse motore.

De fleste Chips hever Rpm limit, men der er mange som har totalet motoren pga. dette etter ganske kort tid.

Men det er jo noe helt annet når motoren er balanseret ordentligt.

Blei egentligt litt shokket over at den ikke var bedre balansert end den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hva maks rpm blir,men potensialet blir vel en del mer enn hva jeg skal ha.Skal i første omgang sjekke åssen virkningskurva blir.

Ser ingen vits i å sette rpm-sperre på 8500 hvis effekten blir avtagende ved 6500.Blir å prøve med 7500 i første omgang ihvertfall,og videre justere det derifra.

Har også klart å få tak i en langbeint diff fra enten automat,eller fra en e30 eta.Tror utvekslinga er på 2.79 eller noe.Skulle gi ganske høye hastigheter hvis jeg setter sperra på 7500.

Hadde en eta med 2,79 utveksling og 325 motor.....den sperra på 6500 o/min i tredje gir og da hadde den 175 km/t... :)

Rekna me fram til at den skulle ha toppfart rundt 300 km/t med 325 utveksling, så rekna me du vil få en grei toppfart med den motor`n der...hehe :)

Har forresten samme diffen på E30 S38B36 min å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hva maks rpm blir,men potensialet blir vel en del mer enn hva jeg skal ha.Skal i første omgang sjekke åssen virkningskurva blir.

Ser ingen vits i å sette rpm-sperre på 8500 hvis effekten blir avtagende ved 6500.Blir å prøve med 7500 i første omgang ihvertfall,og videre justere det derifra.

Har også klart å få tak i en langbeint diff fra enten automat,eller fra en e30 eta.Tror utvekslinga er på 2.79 eller noe.Skulle gi ganske høye hastigheter hvis jeg setter sperra på 7500.

Hadde en eta med 2,79 utveksling og 325 motor.....den sperra på 6500 o/min i tredje gir og da hadde den 175 km/t... :)

Rekna me fram til at den skulle ha toppfart rundt 300 km/t med 325 utveksling, så rekna me du vil få en grei toppfart med den motor`n der...hehe :)

Har forresten samme diffen på E30 S38B36 min å :)

Brukte en eller annen kalkulator som jeg fant på nett et eller annet sted,og hvis jeg ikke husker feil,så var det 155 på 2. 231 på 3. 313 på 4. og 386 på 5. eller noe.Regnet ut med 215/45-17 hjul tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7500rpm ja.

Veiva lar forresten vente på seg.Håpet at jeg skulle få den med hjem forrige torsdag,men har ikke fått den ennå.Dette pga av at jeg måtte ha skikkelig overdim lager(0.5mm).

Ble jo da faktisk ikke ferdig med bilen denne ferien heller.

Regner vel med at jeg har 10-15 timer skruing når jeg har fått igjen veiva.

Legger ved en utvekslings kalkulator jeg fant i en gammel tråd her på nettet.Gøy å leke litt med.

http://home.no.net/larsinge/RPM/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...