oddis Skrevet Februar 5, 2009 Share Skrevet Februar 5, 2009 Jepp, da var det tid for å booste bildekvaliteten i denne tråden litt - dessverre mye støv i verkstedet idag.. Ble to timer med juging i kveld, og da lever kamera sitt eget liv innimellom MIG-hvinet til sykkelreparatør Felgen.. (som er grunnen til alt støvet) Et lite oversiktsbilde over den knockoutslåtte kjempen, for anledningen uten underbukse. De av dere som har tatt plass i passasjerstolen vil nok alle huske at det lakk noe VOLDSOMT eksos, og på tomgang ble man skikkelig tørr og irritert i øynene, og i hodet - I wonder why! . To voksne prekker i grenrøret, som man får en strips i gjennom på begge. Med det nye grenrøret ble det også ny wastergatekontruksjon: En annen stor lekasjesynder var metallflensen mellom T6 og T4-overgangsflensen. Den så slik ut.. er det rart man blir i hodet.. Så over til det mer alvorlige, rådebanken. Her er et utrolig amatørmessig bilde av et lager som ikke har det så godt: Veiv, ikke av type fabrikksny lenger.. Overgangsflens, olje inn/ut og turbo: Over til chassiet, der de store endringene skjer: Jigg, når inget annet er tilgjengelig : Blir iallefall enkelt å vedlikeholdsskru og å ta inn/ut motor HURTIG da hele frontmaske med radiator, intercooler, lykter, fanger osv kan boltes av med 4 (?) bolter. Selvsagt etter å ha skrudd av noen slangeklemmer. 5-6 min, så er hele saken borte! Intercooleren er også prøvemontert litt høyere, etter intenst mas fra meg Spent på om den blir der.. Fikk også påpekt at det også er GOD plass til oljekjøler der framme Alle performanceparts i en haug, i påvente av bedre tider med arbeidsforhold på riktige siden av nullpunktet... Må også få med kamerastivet, hemmesnekra og designa a'n Reodor sjøl, med inspirasjon fra Snekker Andersens juleverksted Noen som husker den gamle Holset HX55n? Jeg begynte å rote rundt i de alskens skap, og der fant jeg jammen meg den gamle traveren, bortglemt og fornærma. De av dere som husker vet at denne fikk dårlig smøring pga av trolig trang veivhusventilasjon, som endte opp med at turboen sendte inn oppsigelsesbrev og allierte seg med kompressorbladet for å lemleste seg selv og kompressorhuset med all dens makt. Mens vi er inne på forbigåtte helter, så har den gamle reimblåserpressa fått seg et nytt hjem, og skal på flyttefot. Om det er etterlengtet eller ikke får Reodor svare for selv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2009 Kjører med 6-puck sinter og orginal trykkplate,og dette holder vel strengt tatt ikke mål. Leste om M30 i ei haynes bok,og der sto det at 0.5-1.5 bar på tomgang og varm olje var vanlig(0.5 bar er da litt lite). Men samtidig,så er jo ofte oljetrykksbryterene på bare 0.2 bar. Ei "ny" veiv er på vei inn,kjøpt av morty999,kjøpte også et oljefilterhus av han,siden jeg fant ut at termostaten i det som satt på min motor var fraværende.Ikke rart jeg syns oljetempen har blitt høy litt for fort. Siden veiva er fra morty,så kan vel mange gjette seg til at dette er en m30 veiv,men tror jeg har funnet en oppskrift på å få den til å passe. Og som oddis skriver,reimblåser`n får seg straks et nytt hjem i haugesund,der den skal blåse liv i en s38b38. Må vaske og pakke den ned i morra,og sende den på fredag. Ellers er det jo helt glimmrende å ha oddis innom på litt juging,siden han passer på å ta en masse bilder i samme slengen.Men en ting er sikkert,han kan ikke ringe med kameraet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leif harald Skrevet Februar 5, 2009 Share Skrevet Februar 5, 2009 Rått! Hvordan er de biltema mellompottene, vurderer slike selv. Noe annet og anbefale? Er på en e30 med m50b25 uten turbo osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Februar 5, 2009 Share Skrevet Februar 5, 2009 Aksiallageret forårsaker vel ikke rådebank? Ser du har orginal trykkplate - bytter du til en sterkere en skal du være oppmerksom på at du da vil få mer slitasje på aksiallageret da trykket du utøver aksialt hver gang du trykker inn clutchen blir høyere. Det er også meget ugunstig å starte bilen med clutchen i bunnen da du legger maks press aksialt på veiva uten at det er oljetrykk mellom veiv og aksiallager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 5, 2009 Share Skrevet Februar 5, 2009 Hvor stor lagerklaring hadde du på veiv- og rådelager på den som havarerte da? Var det ikkje slipt korrekt gradering i endene på journalen som tok aksial-lageret,eller var det klaringen som var feil/utilstrekkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2009 Tror nok rådebanken kommer av avfalls stoffer fra aksiallageret. Dette med begrunnelse at det var det nærmeste,og at alle de andre lagrene så fine ut. Mistenker at veiva ikke ble korrekt slipt,og at dette har resultert i havariet. Lagerklaringen på de havarerte lagrene er umulig å måle(ihvertfall på rådelageret). Og på aksial lageret,så var klaringen STOR,anslagvis 2mm,da selvsagt i lengderettning. Forrøvrig funker pottene greit,men de er korte,og siden jeg vil ha litt begrenset med lyd til vanlig kjøring,så har jeg 3 av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Kjører med 6-puck sinter og orginal trykkplate,og dette holder vel strengt tatt ikke mål.Leste om M30 i ei haynes bok,og der sto det at 0.5-1.5 bar på tomgang og varm olje var vanlig(0.5 bar er da litt lite). Men samtidig,så er jo ofte oljetrykksbryterene på bare 0.2 bar. Ei "ny" veiv er på vei inn,kjøpt av morty999,kjøpte også et oljefilterhus av han,siden jeg fant ut at termostaten i det som satt på min motor var fraværende.Ikke rart jeg syns oljetempen har blitt høy litt for fort. Siden veiva er fra morty,så kan vel mange gjette seg til at dette er en m30 veiv,men tror jeg har funnet en oppskrift på å få den til å passe. Og som oddis skriver,reimblåser`n får seg straks et nytt hjem i haugesund,der den skal blåse liv i en s38b38. Må vaske og pakke den ned i morra,og sende den på fredag. Ellers er det jo helt glimmrende å ha oddis innom på litt juging,siden han passer på å ta en masse bilder i samme slengen.Men en ting er sikkert,han kan ikke ringe med kameraet sitt. Kom den veiva fra morty999 tilfeldigvis fra en m30b34? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2009 Det sies at den er fra en m30b34 ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Det sies at den er fra en m30b34 ja. Da er det nok gamleveiva mi vil jeg tro.. Du får behandle den "pent" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30_Dale Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Tøffe greier dette her... Genialt med bolt-off-in-no-time front! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 11, 2009 Share Skrevet Februar 11, 2009 Må også få med kamerastivet, hemmesnekra og designa a'n Reodor sjøl, med inspirasjon fra Snekker Andersens juleverksted Er dette den berømte "fulekassa" som noen skulle draes baklengs inni Lookin goood Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Februar 11, 2009 Share Skrevet Februar 11, 2009 Det stemmmer. Og Solan og Ludvig gjemmer seg under hvert sitt sete Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2009 Da har jeg fått litt deler i hus,men bestemte meg for å ta en kontroll på hele motoren,så nå ligger den i "tusen" deler rundt omkring i verkstedet. Det som vil bli gjort før den sammensettes er: planing av topp og blokk,noramalisering av råder,og polering av veiv. Muligens vil også stempelfjører bli byttet,men dette må sjekkes litt nærmere om hva som er "greie" toleranser. Veiv vil bli balansert opp igjen,med svinghjul,nye tilpassede lager,og ny MLS vil bli innkjøpt. Gamle MLS hadde faktisk hatt en lekkasje på syl 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DreRacing@ Skrevet Februar 24, 2009 Share Skrevet Februar 24, 2009 hvorfor ikke kjøre org topppakning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Februar 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2009 Da må man inn med pianotråd,pluss at toppakning må byttes hver gang(og den koster en del den også). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå