PenguiN- Skrevet November 28, 2005 Forfatter Share Skrevet November 28, 2005 Steffen_sandnes, vel jeg tenkte på de som kan uttale seg med noe vekt i ordene, ikke bare "fet bil" eller "stygg skropel". For bedre å elske bilen (opelen) viser jeg til bilder av originale Omegaer av samme årsklasse, latterlig forskjell Men men, smaken er som baken, selv hadde jeg valgt alpinaen hvis jeg var en middel aldrene famlie far og Omegaen dersom jeg rett og slett skulle vært værst i gata til en overkommelig sum! Hva var forresten nypris på en Lotus Omega kontra en BMW B10 Biturbo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adaptec Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Tenkte jeg ville inn å forsvare Opel litt her. Kalle det Skropel er så usaklig og gammeldags at jeg gidder ikke diskutere akkurat det en gang. Siden jeg helst holder meg til fakta i diskusjoner må jeg innledningsvis dessverre innrømme at å sammenligne en Lotus Omega mot Alpina som en Opel blir litt feil. Opel leverte motorer og karosseri til Lotus og de gjorde stort sett resten av jobben. For å begynne med interiøret, dette er noe av den ypperste kvaliteten man fikk tak i i England på den tiden. Opel har til tider valgt litt dårlig skinnkvalitet, i LO er dette en helt annen. Min tremennings LO har gått 70.000km, den lukter fortsatt nytt og skinnet er helt strøkent og ingen antydning til slitasje. Motoren er en helt original motor som satt i Omega 3000 24v, men med en del endringer. I toppen sitter det litt andre kammer og eksosventilene er pulverfylt for å tåle noe mer varme. Blokka er lik, men det sitter en smidd veiv med lengre slaglengde slik at volumet har økt fra 2968ccm til 3615ccm. Borret er det samme, men det sitter smidde Mahlestempel og noen "halvsmidde" råder der. Kompresjon på 8,5:1. Motoren har fått nytt innsug, to grenrør med Garrett T25 og en chargecooler. Girkassa er hentet fra ZF, en 6-trinns kasse. 6. giret er så høyt at selv med LOs rimelig sterke motor er den ikke i nærheten av å klare å dra ut sjette giret. Bakakslingen er delvis fra Corvette. Bodykitet er laget av Lotus og bremsene er hentet fra AP Racing. Understellet er også gjort en meget god jobb med fra Lotus sin side. Tom. noen innfestningspunkter i karosseriet er endret. Understellet kan heller ikke sammenlignes med noen original Opel. Ang. hvilken bil som er raskest på bane tør jeg ikke si fra eller til, men å forvente at Alpinaen "selvfølgelig" er kjappere er en tro basert på BMW-entusiasme og ikke fakta. Test bilene mot hverandre så skal jeg tro på den som vinner under samme forhold med samme (profesjonelle) sjåfør. Jeg har kjørt en god del Lotus og jeg har sitti på i en Alpina B10 med twin-turbo. Alpinaen gikk godt, men jeg vil påstå at iht. ytelse så er Lotusen hakket vassere. Alpinaen hadde også oppgraderte turboer. Som en originalbil går LO utrolig godt og det er virkelig fra 150km/t den begynner å funke og riskokerne med 2.0 turbomotorer ikke har sjans til å holde følge, nettopp grunnet verdens beste motorkonstruksjon (rekke-6 24v). På autobahn kan man ligge og cruise i 250km/t, legge den i sjette gir og rusle nedover på 3500rpm. Med en hånd på rattet og kjøre like trygt. Slik har jeg ikke prøvd Alpinaen, men slik kan man hvertfall kjøre en LO. I vinter holder vi også på med å bygge fem Lotusmotorer, to i originale LO, én i ombygd Omega 3000, én i Manta B og samt min egen som jeg skal ha i et eller annet. Muligens en Commodore. Motorer med effekt fra 600 til et tall jeg ikke vil ut med foreløpig. Må ha litt oppi ermet til Våler neste sesong:) Motorene er utrolig herlige å trimme og er fullt på høyde med BMW M5 motoren som VS har i sin M5. En LO kan man lett dra opp til 3.9 ved borring og offsetsliping av veiv uten at det går særlig utover holdbarheten. Til slutt, angående utseendet så kan jeg ikke forstå at dere helt oppriktig mener Alpnaen er finere enn LO. Om jeg hadde vært totalt uinteressert i bil eller hatt et helt likt syn på Opel og BMW så ser man jo fortsatt helt klart at LO er en mye tøffere bil enn en BMW som har fått en vinge og et par spoilere som ingen annen enn en BMW-entusiast kan skille en originalbil fra en Alpina. LO oser av muskler, Alpina ser jo bare ut som en BMW. Kan også nevne til slutt at hadde jeg ikke kjørt Opel hadde jeg kjørt BMW. Mye pga. det at BMW virkelig kan det med å lage motorer og derfor kjempefine utgangspunkt for trimming. For å ha en bil som ikke er trimmet er jo uaktuelt. (Har jo Combo med 250hk:) ) Til slutt: En LO i Norge ville kosta ca. 1.2mill i 1991 da den var ny. Ingen solgt ny i Norge. Den ble vist på en norsk bilmesse her i landet da den kom og det stod en kjøper som skulle ha DEN bilen der og da. Det kunne han ikke få og det ble ikke solgt noen ny i Norge etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 29, 2005 Forfatter Share Skrevet November 29, 2005 Adaptec jeg applauderer deg, den her inne som kan stille med et like innholdsrikt innlegg til BMWs forsvar, REVEAL YOUR SELF Dette var virkelig balsam for trette øyne, slike utsagn som dette savner alle forum desverre, men av og til smetter enkelte til, slik som adaptec gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Sjeldent grundig innlegg! Virker som det er liten tvil om at adaptec vet hva han snakker om, selv om 250hk i en Combo høres fullstendig på jordet ut. Det er jo en Corsa! Angående stabilitet i høy fart tviler jeg på at Opelen er noe bedre enn BMWen. BMWene jeg har prøvd i høye hastigheter har vært dønn stabile, og da snakker man standardbiler. Når det gjelder nypris så aner jeg ikke _hva_ de kostet, men leste et sted at Lotusen lå noe lavere i pris enn Alpinaen. Like grundige motinnlegg? Da tror jeg vi får vente på en av de som faktisk eier eller har eid en B10 BiTurbo, for det er ihvertfall tre stykker her inne som har/har eid slikt utstyr her inne som jeg vet om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adaptec Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Sjeldent grundig innlegg! Virker som det er liten tvil om at adaptec vet hva han snakker om, selv om 250hk i en Combo høres fullstendig på jordet ut. Det er jo en Corsa! Det er ikke like lett å bli tatt seriøst lengre når man kommer med en Combo med slik motor Angående stabilitet i høy fart tviler jeg på at Opelen er noe bedre enn BMWen. BMWene jeg har prøvd i høye hastigheter har vært dønn stabile, og da snakker man standardbiler.Jeg vil ikke påstå LO er hverken bedre eller dårligere enn B10 da jeg ikke har kjørt B10 så fort selv, ei heller sitti på. Vi var et par kjappe turer oppi 200+ på en prøvetur bare. Men LO er helt på høyde med det meste som ruller på vegen, tom. mange av dagens bilmodeller. Og jeg har sitti på og følt en Audi RS6 med 585hk i rimelig store hastigheter. (Audi skuffer hver gang jeg setter meg inni en). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 29, 2005 Forfatter Share Skrevet November 29, 2005 Her er en link jeg håper virker. Dette er TOP GEARS test av Lotus Omega. http://www.slinkey.no/topgear.rar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Til info. En ny BMW Alpina B10 Biturbo ville kostet 1,5 mill i Norge i 1990. Og sett ut fra at Alpinaen ble født to år før Lotus Omega, altså 1989, er jo det en faktor man også kan ta med. Jeg personlig vil heller kjøre en nøytral bil med superkrefter. Nå skal det sies at jeg et par ganger har vært inne på tanken å kjøpe Lotus Omega. Som adaptec sier, er Lotus Omega temmelig forskjellig fra en standard Lotus, men det er likevel ikke noe revolusjonerende Lotus har gjort med motoren, som ikke Alpina gjorde 2 år før. Siden noen av dere ikke har lest innleggene jeg referer til, kan jeg ta følgende utdrag: "I did the photos for the magzine feature.. the cars were photographed at a small sprint circut call Curborough... Both cars had a couple high spped runs on the circut although the straight is not very long.At about 40mph up there was not a lot in it as both cars were quite evenly matched. However from a standing start the Alpina was all over the Lotus as he could not get the power down and just kept hitting the limiter. "When it came to the cornering the Alpina was far better set up and flowed through the corners a lot better than the Lotus which was far to hard ..... and i must say not as driveable.. what let the Alpina down was that it looked quite dull compared to the lotus........in my book the Alpina was the clear winner" Her er et annet innleg jeg fant av en som kaller seg "nol". Han ser ut til å eie både en Lotus Omega og B10 Biturbo: "A few words about differences between Alpina B10 BiTurbo and Lotus Omega.When it comes to quality, the Alpina wins clearly. The Alpina feels much more robust and precisely built than the Lotus. The whole transmission part (with clutch, gearbox and gear shifting) has a more exact and smooth feeling on the Alpina than on the Lotus. The overall “driving feeling” is also better in the Alpina. Even though the Lotus is not bad, the Alpina is more exact in the steering and generally feels better to drive than the Lotus. The Lotus is known to have a number of “child diseases” to watch out for. Timing chains have snapped on a number of engines and it is not uncommon for the clutch, gearbox or some of the bearings in the gearbox to fail. In my opinion there is a reason you quite frequently see Alpinas with 200.000 km on the meter, but for the Lotus you don’t. The characteristics of the cars are a little bit different. The Lotus has more torque at low revs and responds very quickly on the throttle already from 2.000 RPM while the Alpina likes to have about 3.000 RPM before it really starts to pull away. On the other hand, the Lotus “dies” somewhat after 5.500 RPM while the Alpina gladly pulls to over 6.000 RPM before you need to change gear. The gearing is about the same. In fifth gear you have about 150 km/h at 3.000 RPM with both the Lotus and the Alpina. The sixth gear on the Lotus lowers the rev to 2.000 RPM in 150 km/h but you cannot reach the top speed in the sixth gear. It is just meant as an fuel saving overdrive. Cruising at 180 km/h in 2.500 RPM gives you a fuel consuming of about 11 liters per 100 km distance. When it comes to performance, the Lotus actually feels quicker than the Alpina. I have a nice straight highway section in the area where I live which is almost 1.8 km long. If I start from 100 km/h in third gear and then just press full all the way up, I reach 270 km/h with the Alpina and 290 km/h with the Lotus. Both cars are standard however the Alpina has been driven 100.000 km and the Lotus only about 30.000 km and is in good condition when it comes to engine and turbos. The Lotus also has a KN filter and a double 2.5 inch exhaust system with racing catalytic converters. The original ones are known to give quite high resistance and you could actually feel a better response in the car after the change. I am not sure yet how fair this comparison really is. The Alpina actually feels slower in acceleration than I thought it should for 360 BHP, and it is not unlikely that this “coughing” problem has something to do with it... /Niclas" Det siste avsnittet med "coughing" er et kjent problem på Alpina'ene. Min bil har det også. Det kommer til syne ved fuktig vær rundt 1.700 rpm. Da begynner motoren å "fuske" en sjelden gang. Det kan skje veldig sjelden, men også 2-3 ganger i løpet av 10km. Det irriterende er akkurat at 1700rpm er turtallet man ligger på i 80-90km/t i 5.gir - og 60-70km/t i 4.gir. Det faktum at det er bygd dobbelt så mange Lotus Omega som B10 Biturbo gjør Alpinaen litt mer eksotisk da, selv om 950 eksemplarer heller ikke er veldig mange. adaptec: cw-verdien på B10'en er 0,32. Jeg har lest et sted at Lotus Omega har 0,31. Kan du bekrefte/avkrefte det? Litt mer info: http://web.telia.com/~u83106086/biturbo ... .%2091.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adaptec Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Lotus Omega har cw på 0,31 ha (0,308 nøyaktig). Utviklingen av LO begynte også i 1989, men Alpinaen ble vel sikkert også utvikla et år eller to før den ble sluppet ut på markedet. Lotus har nok ikke gjort noe unikt i forhold til Alpina, men det var vel heller ikke poenget med Lotus å være så nyutviklende. Vil uansett påstå at begge bilene fremstod jo som ganske forut for sin tid den gangen. Fortsatt den dag i dag er dette to herlige biler som jeg mye før ville hatt foran en hvilken som helst annen ny bil man får kjøpt i dag. Ang. girkasseproblemene så har LO hatt et problem ja. Dette er ikke selve girkassen, men utløsermekanismen. Dette går an å fikse eller bygge om, men det skal sies at prosentandelen som har problemet er lav, men når det finnes bare 950 biler så blir et lite problem pluteslig et stort problem. Skal registerkjedet i en LO (som forøvrig er helt likt Omega 3000 24) ryke så har du ufattelig uflaks. Det skjer utrolig sjelden og helst på mange motorer som har gått langt og aldri skifta i tide. Kan også nevne at det finnes ettermarkeds registerkjede som tåler 18.000nm i motsetning til det originale som tåler 14.000nm. Ang. kvalitetsforskjellen er jeg litt overraska over utsagnet i det siste avsnittet. Min klare mening er at LO er helt på høyde med hvilken som helst ny bil du fikk i 1991. Jeg har som sagt sitti på i Alpina B10 og jeg har også vært med på å bygge (verdens eneste?) MB 500E med kompressor. Jeg kan ikke påstå at jeg ser noen store kvalitetsforskjeller mellom disse bilene, og hvertfall ingen som skal tale imot LOs fordel. Ang. styringen så kunne den vært mer presis på LO, men det betyr ikke at den er upresis. Ang. banekjøring vil jeg ikke uttale meg noe særlig da jeg bare har kjørt LO etter tysk, dansk og norsk vei, men du kan ta svinger mye kjappere og mer brutalt enn en vanlig bil og fortsatt føles bilen lettkjørt og komfortabel. Etter min mening er bilen fantastisk god, men det kan godt hende jeg mener om Alpina også hvis jeg hadde kjørt den like mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Egeberg Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 følger helt adaptec sin historie og vet at det er en som vet hva han snakker om, er en herlig bil og kjøre har selv eid og kjørt en, tar jeg ikker helt feil så er dette protrim him self.sjekk siden. håper det ikke gjorde noe magnus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 29, 2005 Forfatter Share Skrevet November 29, 2005 Flott innlegg Henrik E30, Adaptec, som vanlig seriøst og informerende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Langemann Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Design: har aldri klart å like Opel sin løsning med de kjempehøye vinduene. Synes det går igjen både på Vectra og Omega. Enig i at Alpina B10 ikke er så spennende i design, men pen? Ja det synes jeg Prestanda: Begge bilene er definitivt råe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 adaptec, http://www.vbulletin.org/forum/member.php?u=50880 <- en som visst nok har en '93 500E kompressor.. men en vet jo aldri her på dette "internettet". Flott innlegg Henrik E30, Adaptec, som vanlig seriøst og informerende Henrik E30? Har han skrevet her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Flott innlegg Henrik E30, Adaptec, som vanlig seriøst og informerende Henrik E30? Har han skrevet her? He-he. Lette etter hans innlegg her i sted jeg også, men fant det ikke...sikkert en opprettelig feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Antar han mener deg, Trotto.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adaptec Skrevet November 29, 2005 Share Skrevet November 29, 2005 Bjørn Egeberg: Stemmer det:) Gjør ingenting at det kommer ut i offentligheten. Gunnar: Har bare hørt på hva kunden har sagt til oss. http://www.protrim.no/prosjekt_mb500.shtml Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå