Gå til innhold

Diskusjon: Lotus Omega VS BMW Alpina B10

PenguiN-
 Share

Anbefalte innlegg

Flott innlegg Henrik E30, Adaptec, som vanlig seriøst og informerende :)

Henrik E30? Har han skrevet her?

He-he. Lette etter hans innlegg her i sted jeg også, men fant det ikke...sikkert en opprettelig feil.

Jepp... Jeg la inn et innlegg, men på en eller annen måte klarte jeg å slette det. Det var såpass langt at jeg ikke orket å skrive det på nytt... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen tvil alpinaen må nåkk gi tapt her. Sikkert mange helfrelste bmw karer som er uenig. men det finnes andre merker enn bmw også.. :)

Det var jo et virkelig begrunnet svar! Alle her velger selvsagt å følge din viten. :-) Men å tape for en Lotus er vel inget nederlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trotto...

Du har jo en B10.

Synes å huske å ha lest en eller annen vei at ytelsen på B10'en steg betraktelig ved lavere temp i lufta. Det jeg mener å huske ble spesifisert var 360hk ved normalt 20 grader, og så mye som 400 ved 10 grader lufttemp....

Kan du bekrefte/avkrefte dette?

Å komme "til kort" for en LO er inget nederlag, skjønt her må det vel nesten sies, basert på alt som er skrevet her i tråden, at det kanskje er hipp som happ hvilken du velger. Dette er jo i samme leiet. Du velger den du liker. Personlig hadde jeg tatt Alpina'en, må si jeg DIGGER den, og vurderer kraftig å anskaffe meg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal sette både 520'n og 540'n til salgs nå......

Ja, og så kjøper du JALs 518 E28, så smeller vi en en B10 biturbo motor i den?? DET har vært konge !! Helge Vik har en girkasse for salg, så da trenger du bare få tak i en motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trotto...

Du har jo en B10.

Synes å huske å ha lest en eller annen vei at ytelsen på B10'en steg betraktelig ved lavere temp i lufta. Det jeg mener å huske ble spesifisert var 360hk ved normalt 20 grader, og så mye som 400 ved 10 grader lufttemp....

Kan du bekrefte/avkrefte dette?

Det stemmer det ja. Alpina har utgitt en effektøkning på ca. 10% om luften faller fra 24 grader til 12,5 grader, altså en halvering. Nå er ikke dette noe ukjent fenomen, da alle biler går bedre i kald (og helst fuktig) luft. Også N/A-motorer vil det merkes på. Kald luft har tettere densitet, og man får mer luft i sylindrene. Så Lotus Omegaen vil nok også nyte av samme effekt. Dette merket jeg veldig godt da jeg var i Tyskland i fjor sommer med Alpinaen. I 37 varmegrader var det ikke mye futt i forhold til normalt her hjemme gitt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmetallene vi opererer med er fra Alpina. Hvorfor skal jeg tro adaptec og ikke Alpina?

En halvering av utetemp. vil gi mer enn en tilsvarende senking av innsugstemp!

Så om utetemp. faller 10 grader, vil innsugstemp. kjøles mer enn 10 grader ved hjelp av intercooleren. Og faktorer som størrelse på intercooler, luftmengde og hastighet påvirker lufttemp. ved innsug. Alpina har en ENORM intercooler. Her er bilde av min.

546159_4_full.jpg

Sett i forhold til intercooleren som står i Calibra Turbo er jo denne som en boligblokk å regne...

Husker ikke helt størrelsen på Lotus Omegaens chargecooler, men tok jo nr. 0001D i nærmere øyensyn da den kom fra Danmark til Norge i 1996, før den ble solgt til Andøya.

Skal se om jeg finner databladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...