Arimanni Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 Eg og faren min kom i ein diskusjon om å bytte motor i bilen min fra ein 2.0 l bensin til ein 2.5 l tds motor. Me er begge einige i at forbruket vil gå ned og at det blir billigare med ein sånn motor enn vist du har den som eg har nå. Men det me lurer på er kor mykje arbeid er det? Kva må gjerast for at me skal få det godkjent? Og kor mykje vil det koste? Og det siste med det viktigaste, korleis er kvaliteten på desse motorane? Er dei betre enn rekke 6-arene, eller på lik linje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 2,5 Tds er da en rekke6 dette også, vel ? jeg har egentlig ikke peil, men det er vel altid mye arbeid å bytte motor i en bil..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aama_Racing Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 jeg tror egentlig ikke du sparer så mye på det, tenk på servicer, vedlikehold osv i tillegg da, forbruket blir lavere ja, men ikke kostnadene etter min mening.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 2,5tds er rekkesekser ja, ville heller solgt den du har og kjøpt en original 525yds. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 2,5tds er rekkesekser ja, ville heller solgt den du har og kjøpt en original 525yds. Enig...og med mindre vi snakker om en spesielt unik modell kan det som regel ikke forsvares økonomisk å radikalt bygge om en bil. Det lille du evt. sparer i drivstofforbruk taper du hurtig i div. kostnader knyttet til ombyggingen (les: tape kroner for å spare ører). Bygger du f.eks om til en M5 og klarer å få den godkjent stiller saken seg kanskje litt annerledes iom. mangelen på fornuftige E34 M5 eksemplarer på bruktbilmarkedet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 Ja, men viss ein allikevel ska bygge om bilen sin, så kan det vel lønne seg å sette i ein 2.5 tds motor... Det finns jo ikkje så mange av desse bilane i sedanutgave heller by the way! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 Ja, men viss ein allikevel ska bygge om bilen sin, så kan det vel lønne seg å sette i ein 2.5 tds motor... Det finns jo ikkje så mange av desse bilane i sedanutgave heller by the way! Det er korrekt, men det er også litt begrenset hvor mye noen er villig til å betale for en relativt gammeldags diesel i dag (143 HK ved 4800 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm). Marginene er trolig en god del bedre for en gjennomført E34 M5 replika... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Desember 3, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2005 Men som sagt, grunnen til at dette kanskje blir eit prosjekt (tidlegast til sommaren) er på grunn av bensinforbruket som bilen har no. Og bilen som eg har nå, skal eg ha så lenge det er moglegheit for det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 om du skal ha bilen så lenge... vil du virkelig ha den motoren ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Desember 3, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2005 bensinforbruket går jo ned.. det er faren min som meinar at eg burde gjera da, og eg er eigentleg einig med han (han meiner eg burde kjøpa meg ein disel bil, mens eg seie at eg vil ha bilen eg har no.. så det nærmaste eg kjeme, er å bytte motor).. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 Ja, men viss ein allikevel ska bygge om bilen sin, så kan det vel lønne seg å sette i ein 2.5 tds motor... Det finns jo ikkje så mange av desse bilane i sedanutgave heller by the way! Det er korrekt, men det er også litt begrenset hvor mye noen er villig til å betale for en relativt gammeldags diesel i dag (143 HK ved 4800 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm). Marginene er trolig en god del bedre for en gjennomført E34 M5 replika... Selvfølgeleg er marginene bedre for ein gjennomført M5... Det ser jo ein berre på prisane desse blir solgt for... Men når ein først skal bytte motor, så kan ein jo spara litt på å setta i ein 2.5tds motor.. men desse bruka vel ein del drivstoff og, eller??? Ein kan jo chippa desse motorane til 170hk.... Men fins det nyare dieselmotorar som passar i E34???? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Desember 3, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2005 Ja, men viss ein allikevel ska bygge om bilen sin, så kan det vel lønne seg å sette i ein 2.5 tds motor... Det finns jo ikkje så mange av desse bilane i sedanutgave heller by the way! Det er korrekt, men det er også litt begrenset hvor mye noen er villig til å betale for en relativt gammeldags diesel i dag (143 HK ved 4800 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm). Marginene er trolig en god del bedre for en gjennomført E34 M5 replika... Selvfølgeleg er marginene bedre for ein gjennomført M5... Det ser jo ein berre på prisane desse blir solgt for... Men når ein først skal bytte motor, så kan ein jo spara litt på å setta i ein 2.5tds motor.. men desse bruka vel ein del drivstoff og, eller??? Ein kan jo chippa desse motorane til 170hk.... Men fins det nyare dieselmotorar som passar i E34???? Ein normal 525tds motor på langkjøyring vil bruke rundt 0,7.. dette er jo ganske greit forbruk sånn som eg ser det. Det du kan gjere med desse motorane er jo å chippe dei og sette på større turbo.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K Landre Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 bensinforbruket går jo ned.. det er faren min som meinar at eg burde gjera da, og eg er eigentleg einig med han (han meiner eg burde kjøpa meg ein disel bil, mens eg seie at eg vil ha bilen eg har no.. så det nærmaste eg kjeme, er å bytte motor).. For å være litt pirkete så forsvinner vel bensinforbruket helt og erstattes av dieselforbruk da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Desember 4, 2005 Share Skrevet Desember 4, 2005 Ein normal 525tds motor på langkjøyring vil bruke rundt 0,7.. dette er jo ganske greit forbruk sånn som eg ser det. Ser fler prater om 0.7. får ikke min under 0.8 selv om jeg kjører pent og med så jevn hastighet det lar seg gjøre fra fredrikstad til oslo og max 120km/t. På ordentlig grisekjøring i byen har jeg vært oppe i 1.2, men stort sett havner jeg på 0.9 med 30% langkjøring og 70% varierende oslotrafikk.(er ikke sist ut av kryssene...) Skal skifte dieselfilter og sjekke dysene på mandag så det kan hende jeg kommer i 0.7 klubben da. Men når sant skal sies har 3 uavhengige bmw verksteder sagt at 0.9 på blanda er normalt på den gamle m51motoren. Uansett er det vel en mer harmonisk motor enn den lille2literen,ihvertfall med automat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Desember 4, 2005 Share Skrevet Desember 4, 2005 Men fins det nyere dieselmotorer til Bmw som passer i E34??? For eksempel dieselmotoren i E39... den er jo litt meir futt i og... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå