Gå til innhold

www.biltuning.no - 320d


painless1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte effektboks fra http://www.biltuning.no. Det var ingen installeringsveiledning å få. Selgeren kunne ikke hjelpe meg, og etter 2 uker har han unngått meg. Lovnader om prisreduksjon har ikke blitt innfridd! Vil med dette advare alle andre mot http://www.biltuning.no!

Vet noen hvor slike bokser skal installeres? jeg fant en kontakt som passet, men bilen startet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er en plugg som passer til en kobling oppå motoren under plastdekselet. Det er også tre pins som passer inn i hullet på den kontakten jeg tar ut. Går ut fra at den ene av dem derfor er strøm. Disse ledningene er fargekodete og korresponderer til nummer på kontakten de skal settes inn i. Jeg fikk aldri beskjed om hvor denne kontakten er, men jeg har bare funnet en som passer.

Boksen har en justeringsskrue. I følge bruksanvisningen bør man finne en bra setting innenfor 1 omdreining. Jeg har møysommelig prøv flere innstillinger innenfor flere omdreininger, og fremdeles ikke fått start på bilen.

All hjelp mottas med takk, har nesten avskrevet hele prosjektet, dersom du kjenner til mer seriøse selgere mottas tips med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boksen der ville jeg kastet i boss med det første. Hvis fyren som selger de ikke er seriøs, er boksen det?

En tuning-boks har kun noen få ledningstilkoblinger, mens en motorstyring derimot får hundrevis av signaler ifra ulike elektroniske komponenter rundt på motoren.

En tuning-boks manipulerer kun signalene om dieseltilførsel. Den lager falske signaler som endrer tenning og dieselmengde. Dette er helt klart ingen bra løsning for bilen din.

Nyere og avanserte motorer får mer og mer komplisert elektronikk som ikke har godt av å bli manipulert av slike ”bokser”.

Mange nyere biler vil rett og slett ikke fungere med tuning-bokser, fordi de ikke forstår signalene som blir sendt. Det blir oppfattet som at noe er feil med motoren og den vil kunne gå i nødprogram

(les: som å kjøre en bil uten turbo).

Nyere motorstyringer regulerer motoren over i nødprogram ved eventuelle feil. Dersom motoren går for varm, ikke får nok drivstoff, ved feil på elektroniske komponenter, for høyt turbo-trykk osv.Disse feilene registreres ikke ved trimming med ”box”.

Når en motor har feil og disse ikke registreres av styreenheter vil motoren jobbe på max effekt som igjen kan forårsake motorskader.

I Tyskland blir ofte ikke slike bokser TÜV-godkjent på grunn av avgasskravene.

Fremtiden innen tuning av biler betyr enten chip-tuning eller omprogrammering av hele motorstyringen.

En kan jo kanskje kalle dette propaganda fra NorskBildelsenter iom at de driver med chiptrim osv. men verdt å ta med i beregningen før en kjøper en slik box. Er det en kjent seriøs produsent som har laget boksen? Garanti? Slike ting ville jeg spurt meg selv før jeg har montert en slik i en forholdsvis ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksen har en justeringsskrue. I følge bruksanvisningen bør man finne en bra setting innenfor 1 omdreining. Jeg har møysommelig prøv flere innstillinger innenfor flere omdreininger, og fremdeles ikke fått start på bilen.

All hjelp mottas med takk, har nesten avskrevet hele prosjektet, dersom du kjenner til mer seriøse selgere mottas tips med takk!

http://www.kcr.se/ mener jeg virker seriøs. Har foresten en slik boks på en 98 V70 tdi, og har kjørt 100 000 km med denne boksen, uten noe slags tull. Fikk den for 3500,- noe jeg mener er billig.

Denne boksen har kontakter i begge ender, og i tillegg en ledning for strømtilkobling.

Plugges inn i eksisterende kontakt foran på motor, og den som stod der fra før plugges igjen inn i kontakt på power box. Før oppstart skal den eneste stillskruen på boxen jeg har, justeres helt ned, til man hører ett lite klikk. Deretter skal bilen startes, og skruen justeres rolig opp mens bilen går på tomgang. Man stiller da med klokken, til man hører motoren begynner å gå ujevnt på tomgang, da stiller man skruen 2,5 omdreining tilbake. (Hvor mye som skal stilles tilbake, kommer an på hvilken motor man har) Vil man ha mer effekt, kan man justere litt mindre tilbake enn 2,5 omdreining.

Hvor bra dette her er for motor, skal jeg ikke begi meg ut på, men som sagt, jeg har aldri hatt noe tull, og jeg har til dags dato ikke hørt om noen andre som har havarert på grunn av dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bremsene også endres etter at man har fått økt effekt?

Nei, bremsene må i alle tilfeller ikke justeres. En bils bremser er skalert etter bilens vekt og kjøreegenskaper og har ikke noe med tuning å gjøre.

Har vel ikke så mye å si ved chip/box-tuning siden uttaket er moderat, men at bilens bremser ikke har noe med tuning å gjøre var en ny påstand. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Trodde sånne chiptunings bokser bare var no dritt jeg hehe.

Fattern hadde en slik på en Golf Tdi engang, dro ujevnt på turtallet.

Har vel hørt om tilfeller der biler blir fortere varme pga endring av når den skal "tenne" dieselen. Mulig jeg ordlegger meg litt feil, men vet at jeg har hørt om at noen biler har rett å slett blitt for varme med mye pådrag og tung last med chiptuningss boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det virker som om det er veldig mye uvitenhet rundt disse tuningboksene skal jeg prøve og komme med litt fornuftig info som forhåpentligvis en vanlig dødelig også forstår.

Med få unntak så virker alle disse på samme måte, de lurer den orginale programvaren. Et eksempel. Du sier til dama de:jeg tar med meg 6 øl og stikker ned til Per å ser en film! Ok sier dama det er helt greit. på vei ut stikker du selvsagt innom butikken og kjøper 6 øl ekstra, nede hos Per blir det jo selvsagt dobbelt så gøy med gatebilbabes/pornosurfing og grisete guttesnakk mens hovedhjernen sitter hjemme og ikke tar noen som helst skade av det du holder på med. Med andre ord: motoren tåler uten problemer en slik moderat oppjustering (miljøet og helsen til folk med så mye høyere NOX utslipp er selvsagt ett annet tema) Girkassen derimot (gjelder automat) er et mye større problem. ingen av disse boksene tar hensyn til den. la oss ta utgangspunkt i en 525tdsa 97 mod. Denne yter orginalt 143hk/4800omdr/min ca 250nm/3100 omdr/min. Oppjustert yter den ca 175hk/3900omdr/min og 350nm/2700 omdr/min. Når girkassen ikke blir omprogramert vil den forholde seg til det orginale programmet. Dvs at når den er orginal så snakker styringsboksen til girkassen og styringsboksen til motorelektronikk,en sammen slik at når girkassen sier . nå girer jeg så svarer motoren OK da slår jeg litt av på effekten/dreiemomentet slik at det ikke blir stress for deg. med powerboks montert så snakker de to ikke lenger samme språk, dvs at når den nå skal gire så svarer motoren: det er ditt problem jeg hjelper deg ikke før det passer meg. Dvs at girkassen ikke får noe som helst hjelp å må gire med fullt dreiemoment som medfører stor belastning og kan føre til havari. Ved seriøs chipping så blir dette tatt hensyn til slik at de fremdeles snakker sammen og belastningen blir mye mindre. Uff dette ble for langt, håper noen gidder å lese alt og sjønner poenget :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...