Gå til innhold

M3 bredding E30


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

S14 er lettere,men det er ikke bare det.den kommer også lenger bak.Dermed så flytter du også vekta lenger bak.Alt til fordel for kjøreegenskaper :D

Den kommer nok ikke så mye lenger bak, det er ikke sååå mye å gå på mot torpedo - men noen kilo mer på nesen vil S50en gi i forhold til S14.

For den som er flink til å regne, så kan en finne ut hvor mye vektforskjellen utgjør. tror nok ikke det er så mye vi snakker om her. Litt, men ikke mye - og er det nok til at "hvermansen" vil kjenne så innigranskauen forskjell?

Ta gjerne en M54 b30, som nok er enda lettere enn S50en... Den vil gjerne også være morsom i en M3, og enda nærmere tilsvarende de kjøreegenskapene som S14-eigerene gjør krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S14 er lettere,men det er ikke bare det.den kommer også lenger bak.Dermed så flytter du også vekta lenger bak.Alt til fordel for kjøreegenskaper :D

Den kommer nok ikke så mye lenger bak, det er ikke sååå mye å gå på mot torpedo - men noen kilo mer på nesen vil S50en gi i forhold til S14.

For den som er flink til å regne, så kan en finne ut hvor mye vektforskjellen utgjør. tror nok ikke det er så mye vi snakker om her. Litt, men ikke mye - og er det nok til at "hvermansen" vil kjenne så innigranskauen forskjell?

Ta gjerne en M54 b30, som nok er enda lettere enn S50en... Den vil gjerne også være morsom i en M3, og enda nærmere tilsvarende de kjøreegenskapene som S14-eigerene gjør krav på.

Et spørsmål: Har du prøvd å rattet en E30 M3 med S14 motor og et noe modifisert understell rundt en bane?

Greit at det i disse dager er om å gjøre å ha mest mulig motor, men de aller fleste som ikke bruker bilen sin på bane tenker ikke på hele pakka. Og det er der M3 med S14 er en vinner. Greit, S50B32 er en helt kurant motor, men jeg trives utrolig bra med mine 195Hk, og har enda ikke engang tenkt tanken på å bytte ut verdens beste firer!

Rattlåsracing driter jeg i, det er svinger som er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Har du prøvd å rattet en E30 M3 med S14 motor og et noe modifisert understell rundt en bane?

Nei, det har jeg ikke. Men poenget mitt er jo hvor mye bedre er S14 på bane kontra S50?

Det er ikke uten grunn at jeg skrev:

jeg innbiller meg at en skal være en ganske flink/erfaren/rutinert sjåfør for å kunne utnytte de få kiloene mindre en S14 veier?

Spiller herved ballen over til noen som har litt mer erfaring på bane enn meg, jeg er liksom bare "han som mekker i pit'en", jeg... :wink:

For min del mener jeg at S50en bør være bedre på slettene kraftmessig, men se første setningen av mitt sitat her. ER S14 såå mye lettere og bedre vektfordelt i bilen enn S50en, at ALLE (jeg snakker ikke om de som har hundrevis av timer på en bane) vil si at S14 er best? Hvis ja, så gir jeg meg med en gang - da jeg ikke har den baneerfaringen. Jeg er som sagt mekaniker, ikke sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Har du prøvd å rattet en E30 M3 med S14 motor og et noe modifisert understell rundt en bane?

Nei, det har jeg ikke. Men poenget mitt er jo hvor mye bedre er S14 på bane kontra S50?

Det er ikke uten grunn at jeg skrev:

jeg innbiller meg at en skal være en ganske flink/erfaren/rutinert sjåfør for å kunne utnytte de få kiloene mindre en S14 veier?

Spiller herved ballen over til noen som har litt mer erfaring på bane enn meg, jeg er liksom bare "han som mekker i pit'en", jeg... :wink:

For min del mener jeg at S50en bør være bedre på slettene kraftmessig, men se første setningen av mitt sitat her. ER S14 såå mye lettere og bedre vektfordelt i bilen enn S50en, at ALLE (jeg snakker ikke om de som har hundrevis av timer på en bane) vil si at S14 er best? Hvis ja, så gir jeg meg med en gang - da jeg ikke har den baneerfaringen. Jeg er som sagt mekaniker, ikke sjåfør.

En E30 M3 med S50 er raskere rundt 98% av banene i verden enn en med en nogenlunde original S14. Men poenget mitt er at som privatmann (driver verken aktivt inne motorsport som sjåfør eller medlem av et team) så er en original E30 M3 med den originale S14 den ultimate bilen for meg. Har man først lært seg å kjøre den så gjør motoren bilen kraftig nok for de fleste.. Men ok, karbonboks er på ønskelista mi for litt mer krutt og grom lyd. Men det kommer først når jeg virkelig føler at jeg kjenner bilen. For jeg unders over hvor mange E30 eiere som virkelig greier å bruke alt av potensial de har i bilen sin. Det er nok ikke mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei folkens!

For å svare på spørsmålet... JA! Det ER faktisk så stor forskjell på en M3 med S14 og feks. S50! Den veier en del mindre, to sylindrer mindre, null vanosenheter, eksosanlegg, girkasse osv. osv er ting som spiller inn. Jeg kan tenke meg at en M3 med S50 motor veier MINST 60kg mer enn en med S14.

Dernest er det balansen! Og for en BALANSE!!! :D Motoren står ganske mye lenger bak - det er det ingen tvil om. For de som kan vektormatematikk, så hadde det vært interessant å se nøyaktige tall på hvor mye dette faktisk spiller. Det er mye!

En M3 med S14 er noe av det mest balanserte man kan ha gleden av å ratte. Dette viser seg fra første sladd i feks. en rundkjøring. En M3 med S14 kan man sette opp i de villeste vinkler og fortsatt ha mulighet til å vifte på plass halen med SVÆRT ENKLE GREP. På bane er dette selvfølgelig enda mer tydelig.

Det eneste problemet JEG har med S14 er mangelen på kraft og lydbildet som kommer fra fireren (jeg er også seksermann, og kanskje litt V12 også... :wink: ). Men dette går jo an å løse. Motortrim og karboninnsug gjør bilen komplett (skjønt, bremser, understell og vekten må jo modifiseres betraktelig for mitt bruk...)

Det jeg mener å si er flg: De som tviler på M3/S14s egenskaper har tydeligvis ikke prøvd dette - og da mener jeg PRØVD!. Det er ikke uten grunn at disse bilene regjerte DTM-løpene og er også BMWs største suksess gjennom tidene. S14 er noe av det fineste fra BMW og den er, som kanskje de aller fleste vet, bygd på M10, noe som borger for kvaliteten.

Som en god venn av meg sier: Kongen lever!!! Og DU kan eie den i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en god venn av meg sier: Kongen lever!!! Og DU kan eie den i dag!

Hørtes ut som noe Frederick kunne ha sagt :)

Forøvrig så er jeg selvfølgelig enig. Balansen i E30 M3 bare MÅ oppleves. Spesielt etter å ha kjørt bilen min på acr skjønte jeg virkelig hvor bra den var. Da jeg fikk sitte på noen runder i en gnager med omtrentlig samme vekt/hk fordeling skjønte jeg det enda bedre!

Når en amatør som meg kan la rompa vifte gjennom sving i 140-150Km/t og hente den inn igjen uten nevneverdige problemer, da er det bra da!! Enda bedre blir det når jeg lærer meg å ikke få rompa til å vifte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse bilene trives definitivt på bane og på svingete veier. Det den kanskje mangler på effekt rett fram, tar den igjen i kurvene.

Jeg og en kamerat hadde et lite race på Våler for noen år siden, jeg med min første M3 og han med en M5 3,8 vare. På langsletta dro han nok ifra, men i nedbremsing og i svingene lå jeg nærmest å dyttet han rundt. :wink:

Nå kan vel ikke disse bilene sammenlignes egentlig men viser bare hva M3en med denne omtalte fireren klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som noe Frederick kunne ha sagt :)

Selvfølgelig er det Norges største M3-ambassadør, Frederick, som har uttalt dette :wink:

Men, jeg er hjertens enig med ham. Det finnes faktisk ingen over og ingen ved siden når man tar prisen med i betraktningen. E30 M3 er noe ALLE BMW-entusiaster bør oppleve minst en gang i livet. Dette er pur bilmagi. Og den personen som tror at en vanlig 325i er nesten like bra bør tro om igjen. Den forskjellen som man opplever fra feks. E36 328i opp til E36 M3 er nesten neglisjèrbar til sammenligning.

Så, hvis jeg er SÅ imponert av E30 M3 og hvis dette er SÅ utrolig for meg, hvorfor ratter jeg ikke en slik en da??!!?

Vel, noe av grunnen er at jeg liker å modifisere bilene mine, tildels kraftig (ref. E30en min...), og jeg hadde ikke hatt samvittighet til å gjøre det med en M3... :roll:

En annen grunn er at jeg ikke vil kjøpe meg en slik i Norge, avgiftene er for høye til å forsvare en slik utenom-hverdags-bil.

Dessuten føler jeg at all min tid bør brukes på å gjøre den nåværende E30en så skikkelig som mulig.

Men!!! Jeg lover dyrt og hellig at det ikke skal bli så altfor lenge til jeg koser meg bak rattet på en rød, glinsende, lav, feit, rå, smårigget M3 E30.

M3=MAGIC :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En M3 med S14 og

En M3 med S38= JA TAKK :wink:

Tar gjerne begge i tillegg til M5´en.

Heller S38 enn S50 b32?

Jeg liker alle store 6ere til BMW, men holder en liten knapp på S50 i E30 fortsatt... Føler det er en motor som "passer bedre" i E30 liksom, og føler at det er en mer moderne motor - mer "oppe å går" liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...