Gå til innhold

Automatprogrammer

hartvix
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på en liten ting... BMWen min har tre programmer på automatkassa, men hva står egentlig bokstavene for? :)

S regner jeg med er "Sport", og E står kanskje for "Economy"? Så er det M... det er vel det som kalles snøprogram på norsk, men hva i all verden står M-en for? :?:

En helt annen ting; går det an å laste ned manualer til BMW på internett? Det fulgte ikke med manual i bilen min når jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M står for vinter ja, men du kan også bruke "m" til å låse kassa i 1,2,3 gir. Du setter spaken på en av de, trykker inn "m", så står den der til du gjør noe annet. Tror ikkje eg forklarte det så enkelt...eeh..

Tja, på bilen min kan jeg låse den i 1,2,3 gir ved å sette spaken i 1, 2 eller 3 uavhengig av program. Programmet (S,E eller M) påvirker kun Drive (og revers?) så vidt jeg vet.

Hva M gjør er greit nok. Den gir mer forsiktig kraftoverføring, slik at bakhjulene ikke spinner så lett og bilen blir lettere å ta løs på glatt føre. Men det jeg ikke skjønner er hva M står for. :P Ikke at det har noe å si, men jeg er bare nyskjerrig 8) At M står for manuell på nyere biler høres logisk ut, men ikke på min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke merket noe mer forsiktig kraftoverføring på den E32 735'en jeg kjører fra tid til annen..

Det er enorm forskjell på E og M i min bil. Hvis jeg f.eks. skal ta løs i motbakke med snø kan det være at jeg ikke kommer av flekken i E, mens jeg ikke spinner engang i M.

Min er en 92 mod, og hvis jeg setter spaken i 2. og trykker "m", så holder den seg der.

I min trenger jeg bare å sette spaken i 2, så holder den seg der uansett hvilket program jeg har :!: Programmet gjelder vel kun når bilen står i Drive(evt. også revers?) :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...