Sevenord Skrevet Desember 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2005 Mye kloke ord her nå, høres det ut som ivertfall Kanskje jeg må revurdere hele opplegget jeg kjører med camryen også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Desember 25, 2005 Share Skrevet Desember 25, 2005 Mye kloke ord her nå, høres det ut som ivertfall Kanskje jeg må revurdere hele opplegget jeg kjører med camryen også Hehe, ta det med ro du...toyota type god&gammal tåler ALT Kjenner ein som måtte ha GRUS på oljepåfyllingen før motoren sa takk for alt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Desember 25, 2005 Share Skrevet Desember 25, 2005 Bilen blir ikke varm selv om du lar den stå å gå på tomgang..er forsiktig kjøring som gjør den klar til "større" oppgaver.. Er enig med deg her. Det beste er forsiktig kjøring, så har man jo belastning på motoren, og da blir den fortere varm enn om den skulle gå i 15 min på tomgang å plage nabo'n med sur eksos og støy . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Desember 25, 2005 Share Skrevet Desember 25, 2005 Samme her, har alltid hatt det som gylden regel jeg og. Kjører ALDRI over 3000 rpm når den er kald. heilt einig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Patrick B Skrevet Desember 25, 2005 Share Skrevet Desember 25, 2005 Samme her, har alltid hatt det som gylden regel jeg og. Kjører ALDRI over 3000 rpm når den er kald. Enig! Kjører heller aldri motoren over 3000 o/min på kaldt motor. Hardt kjøring på kaldt motor sliter meget mye på alle biler, tror BMW må du i hvertfall være nøye på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Desember 26, 2005 Share Skrevet Desember 26, 2005 lærte noe nytt da. Har hørt at man bør la motor/olje/vanntemp bli blir varm før man kjører bilen. Har som oftest prøvd å la motoren min (m40) stå på tomgang for å bli (litt) varm før jeg kjører i disse vintertider. Får vel slutte med dette da og kjøre sakte av gårde med en gang. (Har alltid holdt meg under 3000 rpm når motoren er kald da.) Er det slik at man ikke bør la motoren stå på tomgang med noen biler når motoren er kald? Bør man unngå dette om sommeren også (når motoren er kald)? Faren til en kamerat har mye peiling på bil. Dersom han skal flytte en (chevy van) bil så vil ikke han slå av motoren før den har blitt varm. Da står den sikkert på tomgang i ca. 15min . Er det i et slik tilfelle bedre å starte motoren, kjøre noen meter og så stoppe den? Eller hva er optimalt viss man må flytte bilen så mye at den må startes for å få minst mulig slitasje? Håper jeg får svar på alle spm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Desember 26, 2005 Share Skrevet Desember 26, 2005 Mye kloke ord her ja. Men jeg vil bare kommentere det ang motorvarmer: Det har seg slik at motoren, etter langvarig bruk av motorvarmer "venner" seg til at man må bruke motorvarmer, og på kaldere dager, uten motorvarmer vil den være vanskelig å få start på. Dette har vist seg gang på gang. Motoren min (M40) har ikke hatt motorvarmer og den har starta i all slags vær, på første kakk, _hver_ gang. Det inkl. over 2 uker med over -30. Så tenk litt over det.. Jeg bruker å starte opp motoren min og kjøre den etter ca 30sek til 1 min etterpå. Aldri over 2000rpm før vanntemp'n har gått over blåstreken, og aldri over 2500rpm før bilen har optimal vanntemp. Mange sier aldri over 3000rpm, noe jeg synes er alt for høyt i utgangspunktet. Synes synd på de som må rett på motorveien med kald bil. Og oljene nå mange ganger bedre enn de var på 80 tallet! Og en ting til man skal tenke på, i Tyskland har man ikke lov til å stå mer enn 10 sek på tomgang før man må kjøre, pga av forurensing. Etter hva jeg har lest.... (..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Desember 26, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2005 Og en ting til man skal tenke på, i Tyskland har man ikke lov til å stå mer enn 10 sek på tomgang før man må kjøre, pga av forurensing. Etter hva jeg har lest.... (..) en turbobil bør man vel la stå en liten stund før man stenger av, ivertfall om man har kjørt litt hardt, så det der hørtes litt "overkill" ut Men bevares, mye rare regler i denne verden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Desember 26, 2005 Share Skrevet Desember 26, 2005 Seie meg einig med deg oddis når det gjelde motorvarmer.. Ifølge gamle eigaren på bilen min, hadde han aldri brukt motorvarmer på bilen, og den starter i all slags vær.. ganske utruleg! var på hytta for eit par veker tilbake og sku ned om morningen og det var vel rundt ein - 25 grader, og motoren starta uten problem.. på første draget... Imponerende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Desember 26, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2005 Starter gjør vel de fleste bilene uansett hvor kaldt det er (utenom dieselbiler da). Er nå slitasjen jeg tenker på først og fremst. Jeg tviler ikke et sekund på at bilen starter i -25, men jeg er heller ikke i tvil om at det hadde vært best for motoren om den hadde hatt motorvarmer Edit: Dette sier jeg ut fra egne erfaringer med de to bilene jeg har hatt før denne, og det jeg har erfart med andre sine biler Det sentrale er vel også at man har et godt batteri... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå