Gå til innhold

Horfor er det forskjellig størrelse på speilene?

Wunder
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge observert at speilene på f.eks nyere Audi har forskjellig størrelse men idag så jeg at jeg faktisk at konebilen (E39) hadde det også? Helt greit det, jeg bare lurte på hvorfor noen biler har forskjellig størrelse? Personlig synes jeg det ser litt rart ut men hvis noen har en god, logisk forklaring på dette så kanskje jeg endrer det synet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det var Mercedes-Benz som med W210 (190-serien) i 1983 var først med forskjellige størrelser på sidespeilene. Jeg kan forøvrig huske at det på begynnelsen av 80-tallet ikke var alminnelig og/eller påbudt med et høyre sidespeil i Tyskland. En venn har en Porsche 931 fra 1979 og den hadde bl.a ikke et originalt høyre sidespeil montert fra fabrikken.

Mercedes-Benz W124

Autod%20MB%20200%20E%2091%20must%201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

79 mod Ascona B hadde forskjellige størrelse på sidespeilene.

Hmmm...så var ikke Mercedes-Benz først ute med det konseptet... :-s ...her er forøvrig noen BMW´er uten et høyre sidespeil.... weirdlooking... :?

00564.jpg

00512.jpg

00560.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det høyre er lenger unna sjåføren enn det venstre virker det høyre mindre. Det høyre speilet er derfor større enn det venstre på noen biler. Speilene vil da virke like store sett fra sjåførens synspunkt.

På Audi Mercedes og VW er det venstre som er størst, så denne teorien trur eg ikkje held.

Trur at høgre speil er berekna som eit dødvinkelspeil og ikkje eit observasjonsspeil.

På mange tyske bilar var det ikkje venstrespeil i det heile på -70 talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...