Lien Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Nå veit ikke jeg om motoren heter M102B35, men jeg lurer i hvertfall på hva som er forskjellen på M30B35 motoren og den 3,5L turbomotoren som sitter i E23 745i! Noen som veit helt konkret? Edit: Endret motorkjennetegnelsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Nå veit ikke jeg om motoren heter M102B35, men jeg lurer i hvertfall på hva som er forskjellen på M30B35 motoren og den 3,5L turbomotoren som sitter i E23 745i! Noen som veit helt konkret? Edit: Endret motorkjennetegnelsen M30B35 motoren har som beskrivelsen sier et motorvolum på 3,5 liter og leverte 218 HK (+/- et par hestekrefter litt avhengig av marked) ved 5200 rpm og 311 Nm ved 4000 rpm. M102 motoren kom i minst to utgaver der den første var på 3,3 liter og den andre på 3,4 liter. Den første var derfor egentlig en M30B33 motor (E23 733i) med turbo. 3,4 liter utgaven hadde 252 HK ved 5200 rpm og 380 Nm ved 2200 rpm.... kanskje ikke så imponerende i dag, men da den kom på markedet skulle den matche Mercedes-Benz W126 500SE/L´s V8 motor på 5 liter og 231-240 HK... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 7, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2006 hmm.. Nyttig lærdom. Hva er den fysiske forskjellen på disse? Bygger de på samme blokk men med andre boringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 De bygges vel på samme blokk ja, med 745 motoren har olje underspyling på stempela og andre ventiler f.eks....745 motoren er mer egna til turbo bruk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 De bygges vel på samme blokk ja, med 745 motoren har olje underspyling på stempela og andre ventiler f.eks....745 motoren er mer egna til turbo bruk... Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, men BMW brukte nettopp M30B33 motoren og ikke M30B35 motoren da de konstruerte M102 motoren (M102T M30B33) fordi den har større toleranser i godset på motorblokken (samme slaglengde, men mindre boring). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Det var akkurat det jeg tenkte på, M102 bygd på b33 og M106 bygd på b35.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 7, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2006 Så hvilken effekt vil du få ut av M30B35 motoren med samme turbo som sitter i 745i og samme trykk? Er jo 252 hester på B33 men da blir det jo 2 desiliter mer volum.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Kan vel få brukbart med effekt, men det er ikke å anbefale da... M30b35 er ikke beregna å bruke turbo på så det vil bli noe ustabilt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 7, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2006 Okey skjønner.. Da har jeg fått svarene jeg trenger Hadde et håp om at M30B35 motoren var helt lik M102 motoren sånn at det bare bolt-on med turbo. Men det var da ikke.. Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Nei... M102/M106 har såklart endel lavere kompresjon! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 7, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2006 Ja det visste jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 Så hvilken effekt vil du få ut av M30B35 motoren med samme turbo som sitter i 745i og samme trykk?Er jo 252 hester på B33 men da blir det jo 2 desiliter mer volum.. Begge variantene heter E23 745i...begge variantene (altså enten det gjelder M102 motoren eller M106 motoren) har 252 hestekrefter. M102 var på markedet i perioden 1979-83 og hadde ganske enkelt en M30B33 motor (E23 733i 1977-79) med turbo. M106 var på markedet i perioden 1983-86 og hadde en M30B33 motor som var boret opp fra 3210 cm3 til 3430 cm3 inkl. en turbo (jeg er faktisk ikke sikker på om det i realiteten dermed egentlig handler om en M30B32 motor som er boret opp...!). Jeg vet heller ikke om den største utgaven hadde flere Newtonmeter, men jeg tror det ikke... trolig heller et marginalt lavere ladetrykk på turboen som et resultat av et større slagvolum...for å gi motoren en bedre holdbarhet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 De skulle ha samme effekt ja, var iallefall oppgitt til samme effekt, og folk sier at 3.2 hadde litt høyere turbotrykk enn 3.4`en.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 8, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2006 Det er godt vi har folk som kan sakene sine her på forumet.. Har lært masse av deres innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 8, 2006 Share Skrevet Januar 8, 2006 Jeg hadde selv en 745i A 1982 mod. 3.2 liter ladetrykk o.4 og 252 hk. Både ladetrykk og effekt er det samme på 3.2 og 3,4, men det er mulig det kan være litt forskjell på dreiemomentet. Den nye fikk også 4 trinns kasse mot 3 gir som jeg hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå