jcvold Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 et lite tankeeksperiment : sånn jeg har fårstått det er hensikten med en turbo eller kompressor at motoren får blåst/laddet inn lufta (tvangsforet) ,slik at den slipper å suge selv,og blir dermed kraftigere.men vil det si at det er samme åssen lufta kommer inn i luftintaket? si at man tar en fulladdet dykkerflaske. den er 15 liter,og har 200 bar.det tilsvarer ca 3000 liter luft.sett at man på en måte kopler en slange fra denne og inn i luftinntaket på bilen,og lager en mekanisme sånn at når man trykker på en knapp,så åpnes ventilen,og iskald luft mates inn i motoren!! vil dette funke? jeg tror ikke at man vil få noe serlig overtrykk,men det vil jo bli betydelig lettere for motoren? hvist dette funker så vil det bli "fattigmanns NOS " hehe.tenk på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Det er akkurat det samme hvordan overtrykket skapes, så lenge det ikke krever mer effekt å produsere enn hva det klarer å gi tilbake til motoren. Når det gjelder dykkerflaska.. hvor mange liter luft klarer den å levere i sekundet? Regner med ventilen i den vil begrense det alt for mye til at det vil gi noen effekt, og om man så hadde bygd den om, så regner jeg med det ikke ville tatt mange sekundene før trykket i flaska ville være for lavt til å levere raskt nok.. husk at vi snakker mange titalls liter luft i sekundet på en vanlig sugemotor, snakker vi 3.2-liters M3-motor på fullt turtall nærmer vi oss 200 liter/sek. Mulig noen reagerer på at jeg sier en dykkerflaske kanskje ikke kan levere nok når en nitroflaske kan, men N2O inneholder mye mer oksygen enn vanlig luft, så den trenger motoren bare suge inn på normalt vis for å få effekt av, mens vanlig luft altså må presses inn for å få mer luft i sylinderen enn atmosfæretrykket (ca. 1 bar), og dermed gi mer effekt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Januar 11, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2006 hadde hvert verd et forsøk da poenget mitt er at hvist motoren får "hjelp til å suge" av trykkluften i flaska (fom btw er jævlig kaldt! åpner man ventilen på laska,og lar den stå å blåse,så fryser den til is etter ei stund) , så vil det jo hjelpe litt.f.eks i situasjoner der du skal opp i bilens toppfart.som på min e36 320,den akselererer relativt fort fra 0-180 km/t , men derifra og opp til 220 går det treigere,hadde man da åpnet ventilen på full fittings,så hadde det muligens hjelpt på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Well.. jeg er meget skeptisk, og om det skulle gi noen effekt, så tror jeg neppe det vil lønne seg i lengden i forhold til andre modifikasjoner som porting ol., men vil du prøve, så be my guest! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 sjekk denne http://videos.streetfire.net/Player.asp ... CA9564&p=7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Har sett den. Blir jo som turbo/kompressor det. Men hva duger vel en bil med ledning til. Må ha en inverter til riktig volt, som i tillegg klarer å levere nok watt til en slik løvblåser (en fra Biltema duger neppe), og så er jo spørsmålet om dynamoen klarer å gi nok til å holde det gående lenge. For ikke å glemme bråket da.. Og så må man huske på at når en bil er i bevegelse får den en god del mer trykk mot luftinnsuget enn når den står stille, så forskjellen er nok neppe stor i fart.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Dette er noe jeg har lurt på: Vil ikke en bil prestere dårligere på rulle, i og med at den vil klare å ta inn mye mer luft i fart? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 satt og lurte på det samme.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Mange har en diger vifte foran har jeg sett, men noe dårligere vil det vel kanskje bli ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Kva med å bruke reint oksygen i staden for luft på flaskene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Min S50B30 bruker ca 170l liter luft i sekundet ved 7000omrd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rope Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 har hørt om å bruke rein oksygen før, men tenningen er ikke beregnet til det, bensinen vil brenne mye mere da det bare er noe sånt som 40% rein oksygen i det vi puster inn. trur man kan slite med tenningsbank og diverse, men mapper du bilen etter 100%rein oksygen så kommer den nokk til å gå som faen, Har sett dem reklamerer for en "elektrisk kompressor" på Ebay, den skal gi deg 15hk. trur ikke den lille proppelen der mater så mye som 15 liter i sekundet engang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39 Touring Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 Greia er vel at denne dykkerflaska ikke klarer og lage noe overtrykk i forbrenningskammeret! når en turbo eller en kompressor lader overtrykk så kan man jo pøse på med mer bensin og få større pang! At lufta er kald er jo selfølgelig et pluss siden den øker i volum når den blir varmet opp, men om det er nok til og få noen effektøkning er vel heller tvilsomt, det blir vel like stor forskjell som og kjøre i 30 varmegrader eller i 20 blå! Btw så bruker vel ikke motoren noe særlig energi på og suge inn lufta! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 har hørt om å bruke rein oksygen før, men tenningen er ikke beregnet til det, bensinen vil brenne mye mere da det bare er noe sånt som 40% rein oksygen i det vi puster inn. Tror du har litt for høye tall der. Det er 20-23% oksygen i lufta vi puster inn (atmosfæren). Til sammenligning inneholder nitrogenoksid ("NOS") 33-38% oksygen, og når det da i tillegg har 50% høyere tetthet og i gassform blir veldig kaldt, skjønner man hvorfor det kan fylle sylinderen bedre enn atmosfærisk luft, og gi masse ekstra effekt selv uten å være eksplosivt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
edition Skrevet Januar 11, 2006 Share Skrevet Januar 11, 2006 ikke for å være pirkete, men det optimale oksygen nivået i luft, er vel 20.9% lel..... i allefall det som står på oksygenmålerne vi bruker offshore! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå