Aroid Skrevet Januar 17, 2006 Share Skrevet Januar 17, 2006 hva er forskjeld på dem to motorene? kan man bygg om en 1.8is motor til 2.0is å få samma effekt? hvor mye effekt har en 2.0is? sikkert noen felere som lurer på det her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cornelius Skrevet Januar 17, 2006 Share Skrevet Januar 17, 2006 320is S14 B20, vet ikke efekten men den er vel bygd på grunlag av s14b23 som står i e30 m3, mens 318is er m44 eller noe sånt (husker ikke) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teekay1983 Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 Forskjellen på 318is og 320is er jo ganske stor da. Motoren som står i 320is er ein 1990ccm version av s14 M3 motoren. 320is var ein bil forbeholt for Italia og Portugal pga skatte reglane som gjorde det nesten umulig å få solgt den vanlige M3'en der nede. Forskjellen mellom 320is og m3 er minimal: 320is hadde 192 hester og 210 Nm/4900 rpm M3 195 hester og 230 Nm/4750 rpm Det vart forøvrig produsert 4000 eksemplar av bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2006 takk for svarene. no har e lært meg noe nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 Bare for å legge til Teekay1983´s ellers korrekte opplysninger...E30 320is utviklet 192 Hk ved 6900 rpm der den første E30 M3 utgaven klarte 195 HK ved 6750 rpm. M3 var i tillegg en smule lettere gearet og klarte derfor 0-100 Km/t på 6,9 sekunder mot 320is' 7,5 sekunder. I og med at E30 M3 har mange særdeles entusiastiske tilhengere, mener mange at den også klarer 0-100 Km/t hurtigere enn de i hht. BMW 6,9 sekunder. Det handler evt. ikke om mange tiendedelene...iom. at den Syd-Afrikanske E30 333i (1985-87) med 197 HK ved 5500 rpm og 285 Nm ved 4300 rpm kun klarte 0-100 Km/t på 7,2 sekunder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 Men nå har dreimoment (Nm) fint lite med akselerasjon å gjøre da Som det var en fin forklaring på i den linken du ga oss i går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 Men nå har dreimoment (Nm) fint lite med akselerasjon å gjøre da Som det var en fin forklaring på i den linken du ga oss i går HK er jo et resultat av nm*turtall, så det har litt å si. Hvis en motor utvikler 10hk ved 1000-5500 rpm og deretter spretter opp til 190hk fra 5500-6500, så vil en motor med 60hk fra 1000-5500 rpm og 140hk fra 5500-6500rpm akselerere fortere hvis man må starte fra f.eks. 1000rpm. Det er ikke bare maks HK som gjelder, også hvordan resten av effektkurven ser ut på vei dit! Også spiller jo vekt en sentral rolle oppi alt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 Men nå har dreimoment (Nm) fint lite med akselerasjon å gjøre da Som det var en fin forklaring på i den linken du ga oss i går Klart... ...og siden det kun skiller 2 HK mellom M3 og 333i (og 320is med sine kun 5 HK mindre bare bekrefter teorien) er jeg ganske sikker på at M3 ikke er spesielt mye hurtigere 0-100 Km/t enn 6,9 sekunder... Hvordan E30 333i er gearet vet jeg imidlertid ikke, men den har en topphastighet på 250 Km/t (mot M3´s 230 Km/t) så noe tyder på at gearingen ikke er identisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå