BMW_POWER Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 har fått en helt ekstrem risting i rattet når jeg har kjørt litt fort og bremser relativt rolig ned! markant mellom 110-80km/t.. har ikke kast i hjulene, byttet for en stund siden til ebc skiver og klosser, kan det være at de har slått seg?(skjeiv) kan det være hjullager eller foringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 hadde en 7'er inne på verksted for akkurat det samme... da var det skivene som måtte byttes... skiver og klosser... Mulig ikke du trenger å gjøre alt det, men skiver i alle fall ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_POWER Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2006 virker og nesten som det blir litt "during" men det kan vel da komme av kast i skivene.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skywalk3r Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 når jeg hadde risting i min e36 så var det opphengkuler og styreledd...dem er ekstremt utslitt...så det kan vær andre ting og.. Mvh Stian S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 broren min har en E34 535 og han fikk risting under oppbremsing. det var ikke skivene som gjorde at det vart risring men det var bære kule/bære arma som var gåend. Når det kommer slakke der så skjender du det under opp bremsing fra 80-100km/t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knp86 Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 eg har samme problemet på min og, men eg har ikkje funnne ut ka det e. eg har blitt fortalt at visst det e skivene så ska ristingen komme uansett fart. har hørt at det kan ver caster foringer?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_POWER Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2006 jamen samtidig når man kommer ned i fart virker det som de tar ujevnt, akkurat som om de slipper og tar og slipper og tar.... skal prøve og bytte tilbake til de originale skivene, har jo ennå garanti på skivene, så vi får håpe det er det som er feilen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M3 Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 Hvis du har pulsering i bremsepedalen,så er det skivene dine det er kast i. Det kan også være klossene dine som er problemet... Du kan prøve å ta en 4-5 harde oppbremsinger etter hverandre fra 80-90.. Kompis av meg hadde sinnsykt risting i M Roadster'n sin etter banekjøring...var klossene som blitt ugjevne p.g.a. hard kjøring....etter 4-5 harde oppbremsinger var det helt strøkent igjen... Men som flere andre her sier,så kan det være bærekuler eller endeledd også... Da får du ingen pulsering i bremsepedalen...kun risting i ratt etc. P.S. Husket du å kjøre inn skivene ordentlig når du byttet...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 Det kan hende at det fester seg bremsebelegg flekkevis på skivene. Dette kan oppleves som kast. Ellers er det vanlig at bremsene ruster og blir trege. Da ligger de på, som gjør at skivene blir altfor varme og får kast. Dette kan du teste ved å gjøre en hard oppbremsing, kjøre en mil uten å bremse, og la bilen trille til den stopper. Kjenn på bremseskivene om de er varme. Klarer du ikke å holde fingern på dem, er det dette som er årsaken. Du kan også merke det hvis du lar bilen trille til den stopper. Hvis den stopper med et lite rykk, ligger bremsene på. Løsningen på dette er å rengjøre kalipperne for rust på de stedene hvor bremseklossen ligger an mot kalipperen, og smøre de samme stedene med fett. Det er slik at når bremseklossene blir utslitt, vil stempelet være langt ute. Hvis ikke pakningen er helt tett, vil den delen av stempelet som stikker utenfor kalipperen, ruste. Sylinderen kan også ruste. Når man så monterer nye klosser, trykker man den rustede delen av stempelet inn i kalipperen. Stempelet vil da gå tregt. Hvis dette er tilfelle må man ta ut stempelet og pusse det samt sylinderen med fint smergelpapir. Det er også en fordel å sette det inn med fett ved montering. Dette smører og holder fuktigheten ute. Jeg har gjort dette på alle bilene jeg har hatt pga. vibrasjoner i bremsene. Jeg har ikke opplevd vibrasjoner i bremsene etterpå. Den bilen jeg kjørte lengst gikk over 150K km uten flere problemer med bremsene. Vær oppmerksom på at verksteder som oftest ikke tar ut stempelet i kalipperen og smører opp. Det tar for lang tid og er kjedelig. De bytter bare skiver/klosser og har på litt spray. Da er problemet tilbake etter kort tid. Hvis de først gjør noe med dette, er det å bytte hele kalipperen. Og det koster penger ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå