Gå til innhold

olje


+coupe+
 Share

Anbefalte innlegg

men i det store å hele er det merket på olja som er viktig eller oljekvaliteten?

motorolje kommer med tall/bokstavkoder som angir kvaliteten, så om det stemmer med instruksjonsboka så spiller det vel ingen rolle om det står castrol,hydro el biltema på innpakninga..?råstoffet kommer antagelig fra samme ørken/havbunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Til IS-motorene funker en helsyntetisk 5w40 olje bra. Pass på at motoren får arbeidstemperatur før du begynner å belaste den, IS-motoren kan fort ta skade av grisekjøring med kald motor.

Gjelder vel nok alle motorer den der ja, ingen motor som har godt av å bli presset hardt og på høyt turtall når før motor har driftstemp på vann og olje. Noen tar selvsagt mere skade enn andre, men ingen har godt av det :D

Til trådstarter; Her har vel alle sin forskjellige mening, men ville holdt meg unna billigoljene hvis du skal følge vanlige skift intervall på 10-15k. Kjører du billigere olje ville jeg skiftet hver 5k eller hver halvår, ettersom billigere olje holder seg dårligere. Regner med at siden det du har bmw at du ikke akkurat kjører som en gammel kone heller, så ville satset på noe som holder mål.

Det er en meget drøy olsjeskiftinterval synes jeg... Jeg skifter på 5 k og bruker vanlig kvalitetsolje. Det er mye bedre å bytte olje ofte enn å kjøpe de dyrest "longlifeoljene", men man skal selvfølgelig ikke kjøre på noe drittolje fordet.

Det er faktisk en helt vanlig oljeskiftsintervall for de fleste biler.

Jeg skifter nå alltid olje 2 ganger i året uansett hvor langt jeg har kjørt.

Ja, liker ikke helt dette longlife greiene jeg heller. Er ikke helt overbevist at dette er det beste for dagens biler, når det er så mange der ute som har null peiling på hverken bil eller hvordan man skal behandle bilen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i det store å hele er det merket på olja som er viktig eller oljekvaliteten?

motorolje kommer med tall/bokstavkoder som angir kvaliteten, så om det stemmer med instruksjonsboka så spiller det vel ingen rolle om det står castrol,hydro el biltema på innpakninga..?råstoffet kommer antagelig fra samme ørken/havbunn

Dette har du helt rett i! Var nettop på oljekurs med Hydro Texaco og der spurte jeg dem rett ut om det var mye lureri i bransjen rundt kvalitet og merker, og han svarte bastant JA på det. Saken er at alle oljer går gjennom kvalitetskontroller og får stemplet spesielle verdier på sin kanne for å vise til de forskjellige kvalitetsnivåene.

Som en generell regel bør man gå etter oljer med API-SL 4 eller 5 kvalitet. Deretter bør man velge helsyntetisk/halv syntetisk eller mineral og bortsett fra dette så har merket INGENTING og si, siden de består av akkurat de samme hydrokarbonene som noe annet merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at jeg ikke trenger kjøpe "merkeolje", men kan fortsette med felleskjøpolje (så lenge den oppfyller kravene) på min tikkende 316? Den har gått på valvoline til nå tror jeg, men jeg har alltid brukt felleskjøpolje på feks camryen og den maler som en liten pus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du skal være redd for det,nei. at bmw kun bruker castrol henger nok sammen med en lukurativ avtale dem imellom. ringte å sjekka pris på oljeskift (tds) hos E.Stenshagen og de skal bare ha 2400 for det. de burde egentlig skamme seg :x

du kan jo prøve å sjekke hvor felleskjøpet får olja fra-er sikkert en av de store oljeleverandørene og ikke en bonde som filtrerer spillolje fra traktorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du skal være redd for det,nei. at bmw kun bruker castrol henger nok sammen med en lukurativ avtale dem imellom. ringte å sjekka pris på oljeskift (tds) hos E.Stenshagen og de skal bare ha 2400 for det. de burde egentlig skamme seg :x

du kan jo prøve å sjekke hvor felleskjøpet får olja fra-er sikkert en av de store oljeleverandørene og ikke en bonde som filtrerer spillolje fra traktorer

Ja det er helt VILT hva det koster.. Hadde bilen på service i fjor og da sa jeg dem kunne bytte oljen på den samtidig, selv om jeg egentlig hadde tenkt til å gjøre det selv.. Jeg sa klart i fra at jeg ikke skulle ha noen dyr olje, men da jeg fikk regninga i posten koster 4 liter med olje 1000 kroner. Og gjett hvilket merke det var; Castrol så klart..

Etter det kjøper jeg bare hos TESS som gir meg 4 liter med Havoline 10W-40 halvsyntetisk olje for 179 kroner.. Med filter da, så koster et oljeskift hele 250 kroner og det er ikke akkurat store saken :lol: Men da bør jeg kanskje nevne at jeg får oljen billigere ut enn bensinstasjoner får den inn grunnet mellomledd osv. Havoline 10W-40 koster 479 kroner for 4 liter på bensinstasjon hvis jeg ikke tar helt feil..

Så det du sier er at jeg ikke trenger kjøpe "merkeolje", men kan fortsette med felleskjøpolje (så lenge den oppfyller kravene) på min tikkende 316? Den har gått på valvoline til nå tror jeg, men jeg har alltid brukt felleskjøpolje på feks camryen og den maler som en liten pus Wink

Du har skjønt det! Pass på at det står API-SL 4 eller 5 også er det bare å fyre løs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med Castrol TWS Motorsport 10W-60 fullsyntetisk olje..

Bytter vær 7k..denne oljen er konge :D

må jo være en utrolig dårlig olje vist du må bytte hvær 7000km :lol:

kan ikke skjønne hvorfor det skal være nødvendig å bytte så ofte!

Tror det har gått litt prestisje i dette med å bytte så ofte og med så dyr merkeolje som mulig. MICHAEL: det helt lættis å bytte olje etter 3000 småkjørte km,bortkastet tid,penger og unødvendig avfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har gått litt prestisje i dette med å bytte så ofte og med så dyr merkeolje som mulig. MICHAEL: det helt lættis å bytte olje etter 3000 småkjørte km,bortkastet tid,penger og unødvendig avfall

Skal gå over til en annen type olje og så det er ikke kun på grunn av at den er småkjørt.

Pleier minst å kjøre 5k før oljeskift til vanelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med Castrol TWS Motorsport 10W-60 fullsyntetisk olje..

Bytter vær 7k..denne oljen er konge :D

må jo være en utrolig dårlig olje vist du må bytte hvær 7000km :lol:

kan ikke skjønne hvorfor det skal være nødvendig å bytte så ofte!

Enig i den. Bytter hver 15k jeg. Men så er det ca. 80% langkjøring. Hadde nok byttet oftere hadde det bare vært småkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedregelen er vel at man skal bytte hvert år-12mnd intervaller, eller ved det km antallet som bilfabrikanten oppgir. når bmw sier 15k mellom skift på nye modeller ser jeg ingen grunn til å tvile på det. regner med at de har brukt mer tid og spenn på det spm enn noen her. og jeg tviler på at folk her som har vanlige biler (ikke løp,rally,etc) tyner motoren mer enn det bmw antok da oljeskiftintervallene ble satt.

det er selfølgelig bra at folk skifter olje,men det er jo ikke nødvendig å bli besatt av det heller. bilene er ikke ment å vare evig uansett-da bmw også lever av å selge mer.

bilen min er 13,fler her har biler som er 20-25 år og eldre og de går enda. ikke tror jeg disse har fått ny merke olje hver 5k hele livet,men de går bra fortsatt. skift etter boka el hvert år og slapp av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene som er 20 år gamle i dag, har ikke 25.000km intervaller.

BMW gir ingen garanti for at bilen skal gå mer enn 100.000km, så lenge det holder ut garantitiden, så er dette egentlig nok. Grunnen til de nye lange serviceintervallene er ikke bare at motorer og olje har blitt bedre. Det har også mye med blårussen (økonomer) å gjøre. Veldig ofte kommer biltester o.l. med en sammenligning av utgifter pr mnd med verditap, vedlikelhold osv. En bil hvor olje og filter blir byttet ofte vil da falle dårligere ut her fordi det koster mer, ergo færre kunder.

Motorolje har blitt bedre de siste årene, men ikke så mye bedre. Blant annet så skal olje også ta unna for kondens som kommer i motoren, og da hjelper det ikke at intervallene er laaaange.

F.eks. kom BMW Sverige ut med nye oljeskiftintervaller på tid da de inkluderte service de første 80.000km ved kjøp av nye biler. Plutselig var det ikke anbefalt å bytte olje hver 12. mnd (selv om man ikke hadde kjørt ut lengden på service-indikatoren), men 24 mnd. Lurer på om det kan ha noe med at de plutselig betaler for dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...