Gå til innhold

Lambdasonde?

Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Min holdt på slik for en stund siden.

En lokal BMW skruer sa at jeg skulle rengjøre luftmasse måleren samt spjeldhuset... Dette kunne ifølge han være noe som kunne være årsaken. Det hjalp på min :)

Ja da var det gjort og bilen går som en drøm igjen! Fant MASSE dritt i både innsugsslange, KN filter og spjeldhus. Etter grundig rengjøring med startgass ble alt bra igjen :)

Feilsøkte også LMM og lambda samtidig og de var det ikke noe galt med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen oppfører seg rart på tomgang når det er kaldt og den bruker 1 liter på mila i blandet kjøring.. Er ikke det i meste laget for en M40 motor?

Setter heller en knapp på at veivromsventilasjonsslangen mellom ventildeksel og innsug er morken. Skiftet min i helga: NY BIL!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har et voltmeter og måler mellom jord og den ene ledningen på lamdaen..lamdaen må selvfølgelig være tilkoblet..(bare prøve alle 3 eller 4 kontaktpunkter..) du skal da lese av en verdi som vandrer opp og ned fra 0-1 volt.. da funker den som den skal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen ble forbruket ditt etter du fikksa dette a?.

har noe av det samme prob med min.

Problemet har forverret seg igjen så må nok ta en real rensing av hele innsuget tror jeg.. Har blitt MYE bedre for før oppførte den seg som en tulling helt til jeg nådde drifts temp., men nå er den slik bare fram til første streken på nåla..

Når det gjelder forbruket så har det ikke blitt noe bedre..

hvis du har et voltmeter og måler mellom jord og den ene ledningen på lamdaen..lamdaen må selvfølgelig være tilkoblet..(bare prøve alle 3 eller 4 kontaktpunkter..) du skal da lese av en verdi som vandrer opp og ned fra 0-1 volt.. da funker den som den skal..

Genialt! Skal jeg teste en dag.. Hvis lambdaen virker så kan det ikke være noe annet enn generell slitasje på motoren som skaper forbruket, for jeg har nå sjekket alt som kan ha innvirkning på bensinforbruk unntatt lambda.. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har du funnet ut av d? Har ikke vært her på sidene på lenge,sikkert snart et år. Men skal komme hit oftere nu, har solgt min bmw e36, jævli bra bil når den funka, men fy hvor mye feil det var på den, brukte en formue på den!!

Bytta ut lamda sonden, da ble den helt bra, turtallet pleide å gå opp og ned.

Dem kan måle på verksted om det er lampda sonden, det gjorde dem på min bil, gikk fort og effektivt.

Skal forøvrig skaffe meg en ny bil snart, Bmw e46 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nesten løst det, og det er en stund siden egentlig :)

Det jeg gjorde var at jeg fant masse dritt i innsugsspjeldet og i innsugsslangen. Da jeg rengjorde dette ble det mye bedre, men det forverret seg litt etter litt igjen. Har gjort det for andre gang nå og nå er det nesten helt bra.

Tenkte at jeg skulle ta en real oppussing av innsuget mitt her en dag, med sandblåsing og hele pakka, men det var lettere sagt enn gjort. BMW har faktisk klart å sette den siste skruen på den ene halvdelen av innsuget inne ved torpedoveggen, under ledningsnettet og under kanalen som går inn i coupen. Dette gjør at det er nesten umulig å komme til. La fra meg denne ideen og rengjorde innsugsspjeldet i stedet.

Fikk samtidig feilsøkt tomgangsregulator, LMM og lambdasonde så det virker som om disse sviver bra fortsatt.

Er nok bare generell motorslitasje som skaper forbruket mitt selv om jeg klarte å få den ned på 0.8L på langkjøring i helga (jippi :)).

Dette ble et usedvanlig langt innlegg, selv om det jeg egentlig bare trengte å si var at problemet er løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...