Gå til innhold

Z4 M Coupe


 Share

Anbefalte innlegg

00000008679.gif

00000008680.gif

Snabba Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé får samma motor som M3. Det betyder en kraftfull rak sexa på 343 hästar och ett vrid på 365 Nm. 0-100 km/h går på raska fem sekunder.

De 230 hästarna i "vanliga" Z4 räcker förstås långt, men de verkliga konnässörerna har väntat på M-versionen. Båda Z4 Coupé-varianterna, 3.0si och M, släpps samtidigt, det vill säga i juni.

Motorn i M Coupé är välbekant och har fått mycket beröm genom M3. Smidig, lättkörd och stark bör den ge fina körupplevelser också till lilla Z4.

Bra bottenvrid

Effekten är på 343 hk/7.900 rpm och maxvridet 365 Nm/4.900 rpm, men redan vid 2.000 rpm kommer 80% av vridet. Det räcker till goda fartresurser, BMW uppger att 0 till 100 km/h-spurten klaras av på fem sekunder blankt. Stående kilometern klaras av på 23,7 sekunder och 80-120 km/h på fyran tar 5,0 sekunder.

BMW är märkbart stolta över M Coupés fartresurser, och säger att den är snabbare än M3 och Z4 M Roadster på Nürburgrings Nordslinga.

Växellådan är 6-växlad och manuell.

Tanka ofta

I BMW:s tyska pressrelease läser vi också att bilens tomvikt är 1.495 kg, och att tanken rymmer måttliga 55 liter. Det betyder att föraren får tanka relativt ofta eftersom bränsleförbrukningen är 12,1 l/100 km i blandad körning. I stadstrafik uppger BMW 18,2 l och vid landsvägskörning 8,6.

För den som ska resa långt kan det vara bra att veta att bagageutrymmet har plats för 300 liters packning, inte så dåligt för en tvåsitsig sportbil.

Feta svålar

På de exklusiva 18-tums alufälgarna sitter däck med dimensionen 225/45-ZR18 (fram) och 255/40-ZR18 (bak).

I kupén hittar vi sportstolar och ratt från M-Sport, varvräknare och hastighetsmätare är prydda med M-emblemet, och precis som på andra M-bilar är varvräknaren dynamisk. Varvtalsgränsen flyttas upp i takt med att motorn värms upp.

Tvåstegs bromslyse

Bi-Xenon - strålkastare är standardutrustning, liksom tvåstegs bromslysen. Vid riktigt kraftig inbromsning "förstoras" bromslysena för att varna bakomvarande.

Till standardutrustningen hör klimatautomatik, cd-radio, färddator, skinnklädda sportstolar, multiratt och däcktrycksvarnare.

Mot tillägg går det att få bland annat exklusivare stereoanläggning med subwoofer och navigationssystem.

2060125.006.Mini11L.jpg

Flere bilder på germancarfans.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Porschen ser ut som ei porsche, som de alltid gjør.. (De er fine!) Men Z4'n ser jo utrolig rå ut, og ikke som en annen bmw (edit: som også ser utrolig råe ut... Så det ikke blir noe errors her Ovex. :) )...

Er vel å tirre opp BmwE9 litt dette men.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porschen ser ut som ei porsche, som de alltid gjør.. (De er fine!) Men Z4'n ser jo utrolig rå ut, og ikke som en annen bmw...

:D

...les den ein gang til...hehe.

Betyr dette at andre BMW'ar ikkje er fine? ;)

...var berre for å kødde forstod godt kva du meinte ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selger de noe bra da? Z4....

jeg er veldig veldig glad i Z4.. men er redd for at jeg hadde tatt en Boxter om jeg hadde valget.

også veldig glad i rekke6'ern de har puttet i den nye M bilen... men det er jo litt dust å ta den rett fra en M3 som får en helt ny motor... hvorfor ikke ny motor til alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...