Bimmerlars Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Mange bygger turbo på M20B25/27 Skulle tro det var mer potensiale i en M30B35? Hva er grunnen til at så få bygger på den, i forhold til på B25? Er det pga. at M30B35 er vanskeligere å få tak i? eller tåler den ikke like mye som M20'en? Hvordan blir forresten vektfordelinga i en E30 med M30B35 hvis man masserer torpedoen og får den langt bak? Mulig å få det som i en E30 med firer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 1. Det står ofte en M20B25 i bilen fra før av slik at man slipper å handle ny motor. 2. En M20B25 veier mindre enn M30 3. Bedre plass med M20 4. En M30 krever bl.a. nye motorfester for å passe oppi, ++ Og med tanke på at man fint klarer å få en M20 til å gå "godt nok" for de fleste så... Men det er jo helt klart brutalt med en kraftig stor-sekser Mvh Stian Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 Hvor stor er vektforskjellen egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Det vet jeg ikke, er det ikke noen ETK-nerder her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 25, 2006 Share Skrevet Januar 25, 2006 Det er ikke ekstreme vektforskjeller ute og går... i tørrvekt er det ca 20kg som skiller de... Men det blir vel mere ved en turbokonvertering, (større turbo til en M30 f.eks...) M20: Motor: 119,0 kg Svinghjul: 8,4 kg Innsug: 7,1 kg Eksosmanifold: 5,4 kg Totalt: 139,9kg M30: Motor: 137 kg Svinghjul: 10 kg Innsug: 6,7 kg Eksosmanifold: 6 kg Totalt: 159,7 kg M30Turbo Motor: 149 kg Svinghjul: 3.4 kg (aut, ta også med converter 12,5kg) Innsug: 6,5 kg Eksosmanifold: ca 30 kg (med turbo) Totalt: 201,4kg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2006 200kg er ikke så hakkanes gæli det da! Hvordan er denne motoren med tanke på holdbarhet? Hva må evnt. forsterkes? vannkanalene på M20 sveises vanligvis, hvordan er toppen på M30B35'en? Hvordan er tilgangen på "trimdeler"? Som doble ventilfjærer, alu retainers, råder, stempler, kammer osv.? eller må råder og stempler bestilles costum f.eks? 500-600hk bør ikke bli noe stort problem? Blir kanskje litt holdbart også? siden det er såpass med slagvolum så delene må ikke tynes så fælt. Tips og råd rundt turbokonvertering av M30B35 mottas med takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 26, 2006 Share Skrevet Januar 26, 2006 Den nederste der er den motoren som står i 745 orginalt... den tåler godt en annen turbo og mere trykk før noe mer enn topppakning må byttes.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 26, 2006 Share Skrevet Januar 26, 2006 Csiturbo... Du har vel ikke tilfeldigvis kg-verdiene på S14 b23 og S50 b32? Er en ting som jeg lurer fælt på ser du... (Skal se litt selv senere om jeg finner infoen.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2006 Ingen som vet noe særlig om M30'en? Hva greier blokka? Er den kraftig borra, eller kan den borres mer? Ved skikkelig turbotrimming står ikke noe annet enn blokka igjen orginalt, så er den jeg lurer mest på åssen er.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 26, 2006 Share Skrevet Januar 26, 2006 Ingen som vet noe særlig om M30'en? Hva greier blokka? Er den kraftig borra, eller kan den borres mer? Ved skikkelig turbotrimming står ikke noe annet enn blokka igjen orginalt, så er den jeg lurer mest på åssen er.. S38B38 motoren har faktisk den M30 blokken som originalt er mest boret opp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Januar 26, 2006 Share Skrevet Januar 26, 2006 Det fikser jeg vettu! S14B23: Motor: 106 kg Svinghjul: 7,8 kg Innsug: 8 (?) kg Eksosmanifold: 6,3 kg Totalt: 128,1 kg S50: Motor: 155,4 kg Svinghjul: 11,0 kg Innsug: 10(?) kg Eksosmanifold: 8,9 kg Totalt: 185,3 kg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2006 Ingen som vet noe særlig om M30'en? Hva greier blokka? Er den kraftig borra, eller kan den borres mer? Ved skikkelig turbotrimming står ikke noe annet enn blokka igjen orginalt, så er den jeg lurer mest på åssen er.. S38B38 motoren har faktisk den M30 blokken som originalt er mest boret opp... Vil det si at S38B36 som er den motoren som tåler mest, sies det, av s38 motorene har en litt borra M30 blokk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 26, 2006 Share Skrevet Januar 26, 2006 Vil det si at S38B36 som er den motoren som tåler mest, sies det, av s38 motorene har en litt borra M30 blokk? Dette har nå blitt diskutert x antall ganger, og det er bare synsing uansett... Så et fasitsvar skal du lete lenge etter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2006 Vil det si at S38B36 som er den motoren som tåler mest, sies det, av s38 motorene har en litt borra M30 blokk? Dette har nå blitt diskutert x antall ganger, og det er bare synsing uansett... Så et fasitsvar skal du lete lenge etter... Er det synsing om S38 har M30 blokk eller om S38B36 tåler mer enn B38? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 26, 2006 Share Skrevet Januar 26, 2006 om b36en tåler mer enn b38 selvsagt. At S38 er samme motorfamilie som M30 skrev jeg vel til deg i en annen tråd hvis ikke jeg husker feil, nå nylig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå