Gå til innhold

BMW turbosekser


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

Mange bygger turbo på M20B25/27

Skulle tro det var mer potensiale i en M30B35? Hva er grunnen til at så få bygger på den, i forhold til på B25? Er det pga. at M30B35 er vanskeligere å få tak i? eller tåler den ikke like mye som M20'en?

Hvordan blir forresten vektfordelinga i en E30 med M30B35 hvis man masserer torpedoen og får den langt bak? Mulig å få det som i en E30 med firer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det står ofte en M20B25 i bilen fra før av slik at man slipper å handle ny motor.

2. En M20B25 veier mindre enn M30

3. Bedre plass med M20

4. En M30 krever bl.a. nye motorfester for å passe oppi, ++

Og med tanke på at man fint klarer å få en M20 til å gå "godt nok" for de fleste så... :wink:

Men det er jo helt klart brutalt med en kraftig stor-sekser :wink:

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ekstreme vektforskjeller ute og går... i tørrvekt er det ca 20kg som skiller de... Men det blir vel mere ved en turbokonvertering, (større turbo til en M30 f.eks...)

M20:

Motor: 119,0 kg

Svinghjul: 8,4 kg

Innsug: 7,1 kg

Eksosmanifold: 5,4 kg

Totalt: 139,9kg

M30:

Motor: 137 kg

Svinghjul: 10 kg

Innsug: 6,7 kg

Eksosmanifold: 6 kg

Totalt: 159,7 kg

M30Turbo

Motor: 149 kg

Svinghjul: 3.4 kg (aut, ta også med converter 12,5kg)

Innsug: 6,5 kg

Eksosmanifold: ca 30 kg (med turbo)

Totalt: 201,4kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200kg er ikke så hakkanes gæli det da! Hvordan er denne motoren med tanke på holdbarhet? Hva må evnt. forsterkes? vannkanalene på M20 sveises vanligvis, hvordan er toppen på M30B35'en?

Hvordan er tilgangen på "trimdeler"? Som doble ventilfjærer, alu retainers, råder, stempler, kammer osv.? eller må råder og stempler bestilles costum f.eks?

500-600hk bør ikke bli noe stort problem? Blir kanskje litt holdbart også? siden det er såpass med slagvolum så delene må ikke tynes så fælt.

Tips og råd rundt turbokonvertering av M30B35 mottas med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe særlig om M30'en? Hva greier blokka? Er den kraftig borra, eller kan den borres mer? Ved skikkelig turbotrimming står ikke noe annet enn blokka igjen orginalt, så er den jeg lurer mest på åssen er..

S38B38 motoren har faktisk den M30 blokken som originalt er mest boret opp... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe særlig om M30'en? Hva greier blokka? Er den kraftig borra, eller kan den borres mer? Ved skikkelig turbotrimming står ikke noe annet enn blokka igjen orginalt, så er den jeg lurer mest på åssen er..

S38B38 motoren har faktisk den M30 blokken som originalt er mest boret opp... :wink:

Vil det si at S38B36 som er den motoren som tåler mest, sies det, av s38 motorene har en litt borra M30 blokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at S38B36 som er den motoren som tåler mest, sies det, av s38 motorene har en litt borra M30 blokk?

Dette har nå blitt diskutert x antall ganger, og det er bare synsing uansett... Så et fasitsvar skal du lete lenge etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at S38B36 som er den motoren som tåler mest, sies det, av s38 motorene har en litt borra M30 blokk?

Dette har nå blitt diskutert x antall ganger, og det er bare synsing uansett... Så et fasitsvar skal du lete lenge etter...

Er det synsing om S38 har M30 blokk eller om S38B36 tåler mer enn B38?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...